سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست کارگروه ملی بیابان‌زدایی تصويب شد؛

تدوین سند استراتژی جامع تأمین منابع مالی مقابله با بیابان‌زدایی

در چهارمين نشست کارگروه ملی بیابان‌زدایی ضمن ارايه دستاوردها و تدوین سند استراتژی جامع، تأمین منابع مالی، مقابله با بیابان‌زدایی، دستور جلسه نشست بعدي کارگروه نيز تعيين شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، چهارمین نشست کارگروه ملی بیابان‌زدایی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی برگزار شد.


نخستین جلسه کارگروه در روز چهارم هفته منابع طبیعی در سال 90 و دومین جلسه با حضور لوک ناکاجا دبیر اجرایی کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زدایی تشکیل شده است.

ایران سومین کشور عضو کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی است که از سال 1994 به عضویت درآمده و در حال حاضر 50 کشور آسیایی در این گروه برای مقابله با بیابان‌زایی تلاش می‌کنند.

در همین رابطه، کارگروه ملی بیابان‌زدایی از سال 89 با مصوبه هیئت دولت و ریاست وزیر جهاد کشاورزی و 11 وزارتخانه و چهار سازمان مرتبط تشکیل شده است.

از حدود سه سال گذشته تاکنون، مقابله با بیابان‌زدایی در 18 استان کشور آغاز شده است و برقراری ارتباط منظم و مؤثر با کشورها، دبیرخانه کنوانسیون و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط برای تبادل اطلاعات، اجرای راهکارهای تأمین منابع مالی بر اجرای تعهدات، تدوین سیاست‌های آموزشی، ظرفیت‌سازی و آگاهی عمومی مرتبط با بیابان‌زدایی در سطح ملی ازجمله اهداف تشکیل آن است.

گفتنی است، 3.6 میلیارد هکتار از اراضی خشک دنیا (بیش از هفت درصد خشکی‌ها) و یک‌پنجم جمعیت جهان نزدیک به 1.5 میلیارد نفر تحت تأثیر بیابان‌زایی هستند.

از مصوبات این جلسه، می‌توان به عضویت مراجع ملی تغییر اقلیم و تنوع زیستی در نشست‌های کارگروه ملی بیابان‌زدایی، عضویت کارشناسان دبیرخانه کنوانسیون‌های تغییر اقلیم و تنوع زیستی در جلسات کارشناسی دبیرخانه کارگروه ملی بیابان‌زدایی، تدوین برنامه اقدام ظرفیت‌سازی اجرای کنوانسیون بر اساس نتایج طرح خودارزیابی NCSA، تدوین برنامه عمل مشترک سه کنوانسیون زیست‌محیطی ریو در سطح کشور، تدوین سند استراتژی جامع تأمین منابع مالی مقابله با بیابان‌زدایی، نظام جامع مدیریت اطلاعات بیابان‌زدایی، تخریب سرزمین و خشکسالی (DLDD) فرآیند تدوین گزارشات کشوری، برگزاری روز جهانی بیابان‌زدایی به‌صورت بخشی توسط دستگاه‌های عضو کارگروه و دستور کار جلسه بعدی گزارش وزارت نیرو درباره طرح اطلس بیابان‌زایی و سازمان هواشناسی و پایگاه مدیریت خشکی و خشکسالی کشاورزی اشاره کرد./عب
برچسب ها: بیابان ، کشاورزی ، تدوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.