سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش چشمگير خرده فروشي ايام تعطيلات در آمريکا

رشد خرده فروشي در آمريکا در ايام تعطيلات سال نو به پايين ترين سطح از سال دو هزار و هشت رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري دکاتور ديلي: يک گزارش جديد که روز سه شنبه در آمريکا منتشر شد، حاکي از آن است که ميزان خرده فروشي ايام تعطيلات در سال جاري پايين ترين رشد را از  سال دو هزار و هشت که آمريکا گرفتار رکود عميق اقتصادي بود، داشته است. 

 شرکت مشاوران مسترکارت براي کنترل  نبض بازار فروش در آمريکا  با انتشار گزارشي در مورد ميزان فروش کالاهاي مربوط به ايام تعطيلات گفت، خرده فروشي در دو ماه قبل کريسمس در مقايسه با سال گذشته فقط هفت دهم درصد افزايش داشت. بسياري از تحليلگران انتظار رشد سه و چهار دهم درصدي را در  فروش ايام تعطيلات داشتند.

به گزارش يک شرکت ديگر کنترل بازار فروش در آمريکا،  در سال 2008 به موجب بحران مالي که اقتصاد آمريکا را به رکود کشاند، خرده فروشي ايام تعطيلات بين دو تا چهار درصد کاهش يافت. اما در سال گذشته ميزان خرده فروشي در ماههاي نوامبر و دسامبر بين چهار تا پنج درصد رشد داشت. افزايش چهاردرصدي براي بازار خرده فروشي يک فصل سلامت قلمداد مي شود.

به گفته کارشناسان،‌ امسال طيفي از رويدادها موجب تضعيف تمايل خريداران به صرف هزينه شد. از جمله،‌ طوفان سندي و ديگر حوادث بد آب و هوايي، منحرف شدن توجهات به سوي انتخابات رياست جمهوري و اندوه عمومي به علت قتل عام دانش آموزان در دبستان نيوتاون ايالت کنتيکت.  ارقام اقتصادي همچنين نشان مي دهد، بن بست کنوني در واشنگتن بر سر مسئله بودجه تاثير منفي بر بازارهاي مالي داشته و نگراني مصرف کنندگان را تشديد کرده است. به گفته تحليلگران، اگر آمريکاييان همچنان تمايلي به صرف هزينه نداشته باشند، ممکن است رشد اقتصادي اين کشور در سال آينده متزلزل شود.

مارشال کوهن تحليلگر تحقيقات بازار در شرکت ان پي دي مي گويد: فروش ايام تعطيلات يک شاخص مهم براي قدرت اقتصاد است. براي بسياري خرده فروشان، ماههاي نوامبر و دسامبر تا چهل درصد فروش سالانه شان را تشکيل مي دهد. اگر اين ميزان فروش محقق نشود، فروشگاهها مجبور مي شوند در مورد کالاهايشان تخفيف هاي بيشتري قائل شوند. اين امر براي خريداران بسيار خوب است اما سود فروشگاهها را کاهش مي دهد.

هزينه اي که مصرف کنندگان صرف خريد کالا مي کنند، هفتاد درصد کل فعاليتهاي اقتصادي را تشکيل مي دهد و دوره هشت هفته اي که اطلاعات مربوط به آن مبناي گزارش شرکت مشاوران مسترکارت را تشکيل مي دهد، نه تنها براي خرده فروشان بلکه براي توليد کنندگان، کلي فروشان و شرکتهاي واقع در هر نقطه اي در امتداد زنجيره فروش يک دوره بسيار مهم محسوب مي شود.
اين گزارش ميزان خرده فروشي کالاهاي اصلي ايام تعطيلات از قبيل لوازم الکترونيک، البسه، جواهرات، کالاهاي تجملي، اسباب و وسايل خانه و کالاهاي مشابه را بين بيست و هشت اکتبر و بيست و چهار دسامبر با هر گونه روش پرداخت شامل کارتهاي اعتباري، پول نقد و چک را شامل مي شود.

با اين حال خرده فروشان هنوز براي جبران زيان شان فرصت دارند. به گفته کارشناسان شرکت مسترکارت، هفته آخر دسامبر حدود پانزده درصد خرده فروشي کالا را در اين ماه تشکيل مي دهد و تخفيفهاي بيشتري که فروشگاهها به منظور فروش کالاهاي فروخته نشده اعلام مي کنند، ممکن است نتايج نااميد کننده در گزارش روز سه شنبه را تعديل نمايد. 

تحليلگران در آستانه کريسمس، شرايط آب و هوايي و نگراني ها درباره بحران پرتگاه مالي را علت کاهش ميزان خريد کالا ذکر کرده اند. اکنون با بهتر شدن شرايط آب و هوايي، تهديد پرتگاه مالي برجسته تر شده است. اگر کاهش هزينه هاي عمومي و افزايش مالياتها آغاز شود و براي چند ماه ادامه يابد، پيش بيني بسياري اقتصاد دانان اين است که  اقتصاد آمريکا ممکن است به رکود باز گردد.رسانه هاي خبري اين احتمال را با قوت بيشتري مطرح مي کنند که آمريکاييان در روزهاي آخر دسامبر به طور فزاينده  به مشکلات اقتصادي که  در صورت ناتواني واشنگتن به حل اين مشکل پيش روي خواهند داشت، واقف مي شوند. به همين علت روند خرده فروشي در ماههاي آخر سال اصلا بهبود پيدا نکرد.
برچسب ها: آمریکا ، ضعیف ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.