سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وخامت وضعيت بانک هاي سرمايه گذاري غربي

بانک هاي سرمايه گذاري کشورهاي توسعه يافته و غربي که فعاليت آنها در بازارهاي محلي ( کشورهاي خود) به علت مقررات دست و پا گير و الزام آور کساد شده است، در بازار کشورهاي نوظهور نيز ديگر مانند گذشته وضع چندان خوبي ندارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز ؛ کاهش شمار پذيرش شركتها در بورس اوراق بهادار و کاهش روند ادغام و تملک هاي بانکي در بازار مالي باعث کاهش درآمد بانک هاي سرمايه گذاري غربي  شده است.

درست است که اکنون حجم درآمدهاي ناشي از معاملات به علت چشم انداز ناپايدار اقتصادي و پايين بودن ارزش بازار کل تعداد سهام منتشر شده بانکهاي غربي به قيمت کنوني آنها در بورس در سطح جهاني کاهش پيدا کرده است، اما بيشتر از همه اکنون اين مايه تعجب است که کندي رشد اقتصادي و کاهش توليد ناخالص داخلي در کشورهاي نوظهور جهان که تاکنون از آنها به عنوان نيرو محرکه رشد اقتصادي جهان نام برده مي شد،  علت اصلي کاهش فعاليت بانک هاي سرمايه گذاري جهان و به ويژه بانکهاي سرمايه گذاري غربي عنوان شده است. به باور جيمز اسپرول اقتصاددان و کارشناس بازار سرمايه در انديشکده اقتصادي اکسنچر تحولات جديد و چرخش اوضاع در کشورهاي نوظهور باعث شده است تا بانک هاي بزرگ جهان و به ويژه بانک هاي سرمايه گذاري کشورهاي غربي در سياست ها و راهبرد اقتصادي خود در کشورهاي نوظهور تجديد نظر کنند .

جيمز اسپرول افزود بانک هاي کشورهاي غربي در سال گذشته بيشتر از نيمي از عمليات تامين مالي خود را با درخواست از مشتريان براي پس انداز در کشورهاي نوظهور محقق کردند . اين درحالي است که همين بانک ها  در سال دو هزار و پنج تنها بيست و دو درصد از عمليات تامين مالي خود را در کشورهاي نوظهور انجام داده بودند.

عرضه و فروش عمومي سهام و اوراق بهادار در بازار اوليه نيز يکي ديگر از منابع درآمد بانک هاي کشورهاي غربي در کشورهاي  نوظهور بود. بدين ترتيب اين بانکها بين سه تا چهار درصد از سرمايه هاي مورد نياز خود را از فروش اوليه سهام شرکت در بورس به دست آورده بودند. اين در حالي است که همين بانک ها در فاصله سالهاي 2000 تا 2007 با افزايش شش برابري حق کميسيون هاي خود  شش و نيم ميليارد دلار درآمد کسب کرده بودند.
برچسب ها: بانک ، سرمایه ، غربی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.