سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس:

درخواستي از دفتر هاشمي براي پاسخ به رسايي دريافت نكرده‌ايم/ هزينه‌ها و درآمدهاي بودجه سال 92 بررسي شد

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس گفت:اگر قرار است مطلبي تحت عنوان هدفمند کردن يارانه‌ها به مردم گفته شود بهتر،هزينه هايي که ايجاد مي شود نيز براي مردم توضيح داده شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا مصری در حاشیه جلسه غیر‌علنی رسمی صبح امروز (سه‌شنبه 5 دیماه) در جمع خبرنگاران در تشریح این جلسه اظهار داشت: در این جلسه که بنا به درخواست نمایندگان و تصویب هیئت‌رئیسه انجام شد اصلی ترین مبحث بحث بودجه 92 در شرایطی که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند و همچنین نگاهی به هزینه‌ها و درآمدهای بودجه سال 92 بود.

وی در ادامه افزود: در این جلسه مسئولینی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آقایان قاسمي از دولت و ممبینی و کردبچه از معاونت نظارت  راهبردی ریاست جمهوری و  باهنر از مجلس شورای اسلامي مباحثی را در ارتباط با بودجه سال 92 مطرح کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در این نشست قاسمی مطالب کلی را در خصوص جدول‌های بودجه ارائه داد و تأکید کرد جداول باید به طریقی باشد که هر چیزی یک ردیفی داشته باشد و امیدوارم که این جداول در بودجه سال آینده اصلاح شود.

وی ادامه داد: مطلب بعدی آن بود که بودجه محلی برای قانونگذاری‌های جدید نباشد و بودجه را فقط در قالب بودجه ببینیم، تغییراتی نسبت به قوانین دائمی در قانون بودجه برای یک سال نباشد. یعنی در واقع بودجه محل قانونگذاری جدید نباشد رعایت احکام برنامه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنای بودجه ریزی سال آینده باشد.

مصری در ادامه به اظهارات کردبچه از معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت:  کرد بچه صحبت‌هایی را در خصوص افزایش درآمدها در بودجه و کاهش هزینه‌ها ارائه کرد و تاکيد کرد که نگاه ما بايد افزایش درامدها و کاهش هزینه هادر بودجه سال 92 باشد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات ممبینی اظهار داشت: در این نشست وي  گزارش کلی نه ماهه اول بودجه 91 را از نظر درآمدها، تحقق درآمدها، هزینه‌های جاری، هزینه های عمرانی، میزان تخصیص جاری عمرانی مطرح کرد و همچنين  اعلام کرد در پایان سال کل بحث هزینه‌های جاری صد درصد تأمین شده است و جای هیچ نگرانی درخصوص هزینه‌های جاری وجود ندارد.

وی در ادامه به صحبت‌های باهنر در این جلسه اشاره کرد و اظهار داشت: نایب رئیس مجلس نیز در این جلسه صحبت‌هایی از اثرات هدفمندی یارانه‌ها مطرح کرد و چند نفر از نمایندگانی صحبت‌هایی داشتند و اعلام کردند اگر قرار است مطلبی تحت عنوان هدفمند کردن یارانه ها به مردم گفته شود بهتر دو طرف سکه گفته شود اینکه ما به مردم بگوییم مبلغی را به آنها می‌دهیم ولی از آن طرف هزینه‌هایی که ایجاد می‌شود برای مردم توضیح داده نشود مردم دچار یک نوع سردرگمی می‌شوند و بعدا این مسائل قابل مهار نخواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: نمایندگانی که بر بحث هدفمندی یارانه ها کار کرده بودند از جمله آقایان مصباحی‌مقدم، باهنر و ابوترابی فرد صحبت‌های مفصلی در ارتباط با موضوعات هدفمندی مطرح کردند.

مصری در ادامه به صحبت‌های احمد توکلی در این جلسه اشاره کرد و گفت: توکلی نیز بحث معوقات بانکی را مطرح کردو جدولی ارائه داد که براساس آن معوقات بانکی از سال 84 تا 90 سیر صعودی داشته است.
 
در ادامه در پاسخ به این سوال که تصویب بودجه چند دوازدهمی‌ بی‌انضباطی‌های مالی را به دنبال دارد و راهکار مجلس در خصوص این مسئله چیست اظهار داشت: ما بعد از سی و چند سال از کار بودجه ریزی بعد از انقلاب انتظارمان این است که پروسه‌ها و روندها در زمان خودش انجام شود و هر کسی وظیفه خود را در زمان مقرر به انجام برساند که بعدا به اما‌و‌اگرها نرسد، اگر ما واقعیت را در نظر نگیریم و از زمان‌هایی که در اختیار داریم درست استفاده نکنیم و به فرصت‌هایی که قانون تعیین کرده احترام نگذاریم خروجی ها به نفع جامعه نخواهد بود، در لایحه بودجه باید واقع‌گرایی هم از دولت و هم مجلس مورد توجه قرار گیرد تا خروجی چیزی باشد که باعث تسهیل در روند اجرایی کشور شود.

وی ادامه داد: کار رسیدگی به بی‌انضباطی‌های مالی به دیوان محاسبات باز می‌گردد نمی‌شود از پیش داوری کرد که قرار است بی انضباطی بوجود آید، در خصوص بی انضباطی های مالی بودجه در سالهای قبل نیز پرونده ها در دیوان محاسبات است آنهایی که لازم است به دستگاه قضایی فرستاده خواهد شد و مدیران باید برابر قانون پاسخگوی دیوان باشند، اطلاع دارید دیوان هم حکم قضایی صادر می کند و انفصال از خدمت و برگشت وجوه دارد. ما به خاطر 4 تخلف نمی‌توانیم کل قضیه را زیر سوال ببریم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا جوابیه آقای هاشمی رفسنجانی به نطق حمید رسایی به مجلس رسیده است اظهار داشت: از دفتر جناب آقای هاشمی نامه ای در تاریخ 29 آذر به مجلس فرستاده شد که برابر آن به نطق حمید رسایی که به جناب هاشمی اهانت شده بود ایراد گرفتند.

وی افزود: مجلس از نظر حقوقی موضوع را بررسی  کرد و به دفتر هاشمی  پاسخ داد که این حق برابر ماده 78 برای شما محفوظ است کما اینکه برای هر ایرانی این حق محفوظ است که اگر از تریبون مجلس اهانت و یا اتهام و یا نسبت ناروایی به هر فردی شود آن فرد برابر ماده 78 حق دارد دو برابر زمانی که ناطق در این زمینه صحبت کرده پاسخی را تنظیم کند و به مجلس بفرستد، هیئت رئیسه مجلس اگر آن را مطابق ماده 78 بداند پاسخیه آن در اولین فرصت در صحن علنی قرائت خواهد شد.

مصري ادامه داد: ما به دفتر هاشمی رفسنجانی مکتوب اعلام کردیم که این حق برای شما محفوظ است و اگر پاسخی بفرستید که مطابق ماده 78 باشد مجلس به وظیفه خود عمل می کند، تا الآن درخواست یا متنی از طرف دفتر وی برای قرائت در صحن علنی ارسال نشده است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به اینکه آیا رایزنی‌هایی میان مجلس و دولت برای تدوین بودجه انجام شده است یا خیر گفت: ممکن است نمایندگانی از مجلس رایزنی‌هایی را درباره بودجه با دولت داشته باشند اما مجلس تاکنون نشست رسمی در این باره نداشته است.

وي در خاتمه اظهار داشت: اما مبنای قانون این است که دولت لایحه را آماده کند و آن را تا 15 آذر ماه تقدیم مجلس کند، اگر رسید تکلیف مجلس روشن است. وظیفه هیئت وظیفه نیز این خواهد بود که زمانی که لایحه به مجلس رسید مطابق با مهر آیین نامه لایحه را بررسی کند که در این بررسی نیز نمایندگان حق اظهارنظر، پیشنهاد، اصلاح یا حذف لایحه بودجه را خواهند داشت.
انتهاي پيام/س2
 
برچسب ها: مصری ، حاشیه ، جلسه ، غیرعلنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.