سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برترين‌هاي جهان غذا؛ خوشمزه‌هاي پولدار

شش شرکت تولیدکننده مواد غذایی که از لحاظ درآمد، ثروتمندترین شرکت‌هاي این صنعت نیز محسوب مي‌شوند، شرکت‌هايي هستند که نام آنها کم و بیش برای شما آشنا است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران شرکت مواد غذایی یام (Yum!)یام، یک شرکت آمریکایی است که در جدول برترین شرکت‌هاي نشریه فورچون نیز نام آن ذکر شده است. یام، یک شرکت مادر برای رستوران‌هاي زنجیره‌ای کی اف سی، پیتزا هات، تاکو بل و وینگ استریت است. در سال ۲۰۱۱ این شرکت اقدام به راه‌اندازی رستوران‌هاي زنجیره‌اي لانگ جان سیلور و‌اي اند دبلیو کرد که از این راه نیز توانست سود خود را افزایش دهد. این شرکت، بزرگترین شرکت تامین‌کننده رستوران‌هاي زنجیره‌اي فست فود را در دنیا به خود اختصاص داده و با داشتن بیش از ۳۸ هزار شعبه در ۱۲۰ کشور مختلف، فروش سالانه‌اي بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار را به جیب مي‌زند.

سهام این شرکت در شاخص اس اند پی در بورس نیویورک معامله مي‌شود و درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار برآورد شده و سود خالص آن یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ عنوان شده است. قیمت سهم این شرکت در آخرین روز معاملاتی بازار نیویورک در روز دوشنبه به ۶۹ دلار رسید، در حالی که نسبت P/E این شرکت ۳۴/۲۰ است. سهام این شرکت در ۵۲ هفته گذشته در سال ۲۰۱۲ بیشترین قیمت آن ۷۴ دلار و کمترین آن ۵۷ دلار اعلام شده است.

شرکت پپسی (Pepsi)
شرکت پپسی در سال ۱۸۹۸ توسط داروساز جوانی به نام کیلب برادهم اهل نیوبرن در ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا بنیانگذاری شد. این شرکت در زمینه تولید انواع نوشیدنی‌های غیر الکلی فعالیت داشت که پپسی معروف‌ترین آنها است. این شرکت در سال ۱۹۶۵ با شرکت فریتو‌لی ادغام شد و شرکت پپسی‌کو به‌وجود آمد. سهام این شرکت در بورس نیویورک معامله مي‌شود و در آخرین روز معاملاتی هر سهم آن ۷۰ دلار به فروش رسید. P/E این شرکت ۷۵/۱۸ است و درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی بالغ بر ۶۶ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار تخمین زده شده است، اين در حالی است که سود خالص آن بالغ بر ۹ میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ بوده است. براساس آمار سال ۲۰۰۹، ۶۳ درصد محصولات این شرکت را مواد خوراکی و ۳۷ درصد را نوشیدنی‌ها تشکیل می‌دهند. این شرکت محصولات خود را در قالب چند صد نام تجاری مختلف عرضه می‌کند که ۱۹ محصول آن سالانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارند.
از جمله این محصولات می‌توان به پپسی، سون‌آپ، چای لیپتون، میرندا، چیتوز، پپسی مکس، فریتوز و واکرز اشاره کرد.

مک دونالد (McDoland`s)
مک دونالد از آن دسته شرکت‌هايي است که هر یک از ما کم و بیش یک بار محصولاتش را امتحان کرده ایم. فست فودهایی خوشمزه و چرب و عامل اصلی چاقی خانواده‌هاي آمریکایی. مک‌دونالدز، بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان است که با بیش از ۳۳ هزار شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می‌دهد. این شرکت در سال ۱۹۵۵ میلادی توسط تاجری به‌نام ری کراک بنیان نهاده شد و دفتر مرکزی آن در آمریکا قرار دارد. درآمد مک‌دونالدز در سه ساله منتهی به سال ۲۰۰۷، با رشدی ۲۷ درصدی به ۸/۲۲ میلیارد دلار رسید. سهام این شرکت در بورس نیویورک و در شاخص داوجونز معامله مي‌شود و درآمد این شرکت بالغ بر ۲۷ میلیارد و ۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ برآورد شده است و سود خالص آن در سال ۲۰۱۱، ۵ میلیارد و ۵۰۳ میلیون دلار بوده است. قیمت این سهم در آخرین روز معاملاتی در نیویورک ۹۰ دلار به فروش رسیده در حالی که P/E این شرکت بالغ بر ۹۴/۱۶ است.

نستله (Nestlé)
نستله، شرکتی چند ملیتی و از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در جهان است که در سال ۱۸۶۶ توسط هانری نستله در سوئیس تاسیس شد. این شرکت با فروش بیش از ۸۷ ميليارد فرانک سوئیس نام خود را در بورس سهام SWX سوئیس ثبت کرد. دفتر مرکزی شرکت نستله در ویوی سوئیس قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۰۵ از ادغام شرکت شیر آنگلو-سوئیس که در سال ۱۸۶۶ به وسیله Page Brothers در چام سوئیس تاسیس شد با شرکت Farine Lactée Henri Nestlé که در سال ۱۸۶۶ به وسیله هنری نستله برای فراهم آوردن غذای بچه تاسیس شد به وجود آمد. هر دو جنگ جهانی باعث رشد این شرکت شد، در طول جنگ جهانی اول، شیر خشک در سطح وسیعی استفاده می‌شد. ولی در جنگ جهانی دوم این سودها ۷۰درصد پایین آمد. به هر حال فروش قهوه فوری و نسکافه با کمک ارتش آمریکا بیشتر شد. بعد از این جنگ‌ها رشد این شرکت به وسیله تولید چند محصول شناخته شده بیشتر شد. آنها شامل مگی، Thomy و نسکافه هستند که در سطح دنیا شناخته شده‌اند. آخرین قیمت این سهم در بورس سوئیس هر سهم ۶۰ فرانک قیمت خورد در حالی که، درآمد این شرکت بالغ بر ۸۳ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به ثبت رسید که سود خالص آن بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار عنوان شده است.

گروه غذایی کرافت (Kraft)

کرافت یک شرکت آمریکایی و بین‌المللی است که مرکز آن در شیکاگو است و سهام آن در بورس نزدک معامله مي‌شود. طعم خوش پنیرهای کرافت، یکی از عوامل اصلی رشد بازار این شرکت بود و موفقیت در تولید و عرضه این محصول، کرافت را در میان تمامی مردم جهان مشهور کرد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی بالغ بر ۵۴ میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار است و سود خالص آن بالغ بر ۶ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار اعلام شده است. سهام این شرکت در آخرین ساعات معاملاتی در بازار نزدک به ۴۶ دلار رسید.

شرکت کلوگز (kellogg`s)
اکثر ما این شرکت را با صبحانه‌هاي خوشمزه و گران قیمت و گاهی رژیمی آن مي‌شناسیم. عکس خروس قرمزی که به‌عنوان لوگوی شناخته شده این شرکت بر روی محصولات آن خودنمایی مي‌کند، یادآور صبحانه‌هايي فوری، لذیذ و مقوی است. شرکت کلوگز یک شرکت چند محصولی است که در ایالت میشیگان در ایالات متحده مشغول به فعالیت است. محصولات این شرکت شامل انواع سریال‌هاي صبحانه، شیرینی، شکلات، میان وعده‌هايي میوه‌اي و... است. این شرکت مفتخر به کسب مدال افتخار از سوی ملکه الیزابت دوم و پرنس والس شده است. سهام این شرکت در بورس نیویورک و در شاخص اس اند پی معامله مي‌شود و درآمد آن در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار تخمین زده شده است و سود خالص آن در سال ۲۰۱۱ برابر با يك میلیارد و ۲۳۱ میلیون بوده است. قیمت این سهم در آخرین ساعات معاملاتی بازار آمریکا برابر با هر سهم ۵۶ دلار بوده است و P/E آن برابر با ۲۱/۱۷ است.
 
 
منبع خبر : اقتصاد ایران آنلاین
برچسب ها: غذا ، بهترین ، دنیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.