سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در همايش اقتصاد مقاومتي قزوين مطرح شد

اقتصاد مقاومتی صحنه ابتکار و نوسازی اقتصاد است

همایش اقتصاد مقاومتی، ابعاد و راهکارها روز گذشته با حضور نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و جمعی از اساتید و دانشجویان، در دانشگاه بين‌المللي امام خميني قزوين برگزار شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، همایش اقتصاد مقاومتی، ابعاد و راهکارها با حضور نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و جمعی از اساتید و دانشجویان، در این دانشگاه برگزار شد.

 نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اين همایش که در سالن شهید مفتح دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: واژه اقتصاد مقاومتی ریشه در اقتصاد اسلامی داشته و این مهم با هدف کم اثر کردن شوک‌های وارده به اقتصاد و شکل گيري اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.

محمدرضا خان‌محمدی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز، با مدیریت معمول و آکادمیک نمی‌شود نسخه اقتصاد را پیچید زیرا امروز لیست تحریم ها، یک لیست باز است و جنگ امروز، جنگ اقتصادی است که مهمتر از جنگ نظامی است.

وی تصریح کرد: با توجه به لیست تحریم و جنگ اقتصادی، کابینه اقتصادی کشور باید متناسب با آن برنامه ریزی کند به طوری که اگر روزي  اقلام ضروری مورد هدف قرار گیرد، دولت بتواند به ذخیره سازی اقلام ضروری اقدام کند.


* دشمن نمی‌تواند ایران اسلامی را در بعد اقتصادی زمین گیر کند


نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: امروز تحریم با همت مسئولان و برخورد علمی، عملی و دینی اثر جدی در جامعه ما نداشته است و پیش بینی می‌شود اگر با این روند پیش رویم، شاید بتوانیم اثرات شاخص‌های تحریم را کم اثرتر و بی اثرتر کنیم و از این رو رهبری بر پایه اقتصاد دانش بنیان تأکید دارند.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در اقتصاد مقاومتی یادآور شد: در اقتصاد نبايد بر تک محصولی بودن مانند نفت تکيه داشته باشیم بلکه بايد از تمام ظرفیت‌های اقتصادی استفاده کرده و به همه بخش‌های اقتصادی کشور توجه یکساني داشته باشيم.

خان‌محمدی خاطر نشان کرد: ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد که موقعیت جغرافیایی، نیروی جوان و تحصیل کرده، تنوع آب و هوایی و برخورداری از منابع غنی فسیلی و معدنی جزو این فرصت‌ها است و دشمن نمی‌تواند با همه تمهیداتی که دارد در بعد اقتصادی، کشور ما را زمین گیر کند.

وی با اشاره به لزوم دوری از تنش در دولت و مجلس اظهار کرد: در شرایط اقتصاد مقاومتی، دولت و مجلس نباید وارد هیچگونه تنشی شوند، امروز بزرگترین ظلم به مردم، داشتن تنش بین دولت و مجلس است و در اين شرايط باید کارآفرینی را در شرایط اقتصاد مقاومتی افزایش دهیم.


* دولت و مجلس باید در راستای حمایت از تولید داخلی گام بردارند


نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دستگاه‌هایی در کشور هستند که می‌توانند مشکل صادرات و گرفتن ارز و دلار را به طور کامل حل کنند، بنابراین باید از همه پتانسیل‌ها استفاده شده و نظارت کافي را داشته باشيم.

وی تأکید کرد: ما باید در استفاده از تولید داخلی همت بيشتري داشته باشیم که این امر وظیفه مجلس و دولت است همچنين در تولید داخل باید بحث قیمت و کیفیت را لحاظ کرده و وابستگی به نفت را کاهش دهیم.

خان‌محمدی افزود: مردمی کردن اقتصاد با رویکرد اصل 44 قانون اساسی باید مورد توجه قرار گرفته و توصیه اخیر مقام معظم رهبری در خصوص شرکت‌های دانش بنیان نيز را بايد جدي گرفت.

وی یادآور شد: ما زمانی در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی خوب عمل کرده‌ایم که شاهد کاهش نرخ بیکاری، افزایش بهره وری نیروی کار، پرهیز از دو قطبی شدن جامعه و کاهش اختلاف طبقاتی، افزایش فرصت برای سرمایه اجتماعی و رشد نرخ اقتصادی باشیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی وظیفه‌ای است که از شهروند جز تا سیاستمدار کل در آن موثر هستند .


* اقتصاد مقاومتی مقابل فرهنگ سرمایه داری غربی است


در ادامه مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه ریزی اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی، دو بحث فرهنگسازی برای اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اقتصاد مقاومتی مطرح است.

علی آدمی عنوان کرد: در فرهنگسازی برای اقتصادی مقاومتی باید فضا را به لحاظ فرهنگی فراهم کنیم تا مردم و دانشجویان با این مقوله آشنا شده و ابعاد آن بررسي شود.

وی اضافه کرد: در فرهنگ اقتصاد مقاومتی، باید مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را به ویژه در تقابل با فرهنگ سرمایه‌داری غرب مورد توجه قرار داد.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: عمیق‌ترین لایه هر انسان و اجتماعی، فرهنگ آن است و آنچه فرهنگ سرمایه‌داری غربی دنبال می‌کند، یکسان سازی فرهنگی است و جهان سلطه نیز به دنبال این موضوع است تا به اهداف خود دست یابد.

وی توضیح داد: جنگ‌هایی که امروز در دنیا رخ می‌دهد، محصول سرمایه‌داری است به طوری که در آمریکا بسیاری از لابی‌های اقتصادی، لابی تسلیحاتی هستند و اینها باید بازار مصرف یابند بنابراین لازم است تا در دنیا جنگ‌هایی رخ دهد تا محصولات خود را به فروش رسانند و یکی از ابزارهای مهم برای فروش، استفاده از ابزار رسانه، تبلیغات و فرهنگ است به این معنا که ابتدا باید فرهنگ، تولید و سپس ترویج یابد تا بتوانند محصولات خود را به فروش رسانند.

آدمی اعلام کرد: فرهنگ اقتصاد مقاومتی مقابل فرهنگ سرمایه داری غربی است به طوری که فرهنگ اقتصاد سرمایه داری، فرهنگ مصرف است و رونق اقتصاد سرمایه داری نیز بر اساس مصرف گرایی است.


* غرب به دنبال نهادینه کردن مولفه‌های اقتصاد سرمایه داری در کشور ماست


وی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی اساس بر مصرف گرایی نبوده و ما باید به سمت فرهنگ قناعت حرکت کنیم و بر اساس احادیث، انسان زمانی توانگر خواهد بود که به سمت فرهنگ قناعت حرکت کند.

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه ریزی اجتماعی وزارت علوم تأکید کرد: نوع نگاه فرهنگ سرمایه داری غربی به انسان ابزارگونه است به طوری که انسان باید به تمام لذت‌های مادی دست یابد در حالی که در نگاه اسلامی، انسان برای یافتن کمال به این دنیا آمده و تمام زندگی وی به این دنیا ختم نمی‌شود.

وی گفت: امروز غرب به این نتیجه رسیده است که عرصه مبارزه را به مبارزه اقتصادی بر علیه ایران ببرد و به دنبال نهادینه کردن مولفه‌های اقتصاد سرمایه داری در کشور هستند و اگر آن‌ها بتوانند سبک اقتصاد غربی را به کشورهای اسلامی سرایت دهند، موفق عمل کرده‌اند،  از این رو تهاجم فرهنگی بحث جدی است که باید نسبت به آن هوشیار بود.


* تحریم اقتصادی ارتباطی با تلاش ایران در حوزه فناوری هسته‌ای ندارد


رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز در ادامه گفت: انقلاب اسلامی توفیق یافت تا در هندسه جهانی تغییر ایجاد کند و این امر منافع برخی از دول خارجی را مورد تهدید قرار داد.

محمد هادی زاهدی وفا اضافه کرد: این تهدید منافع دول مسلط در منطقه، باعث شد تا تعارض عمیقی بین نظام جمهوری اسلامی ايران با نظام سرمایه داری به وجود آید که این تعارض کوتاه مدت، قابل حل و پایان پذیر نیست.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین تئوری که نظام سرمایه داری در پیش گرفت، تئوری مهار بود و جنگ تحمیلی نیز در این راستا بر علیه ایران صورت گرفت و آن‌ها برای مهار ایران، سه مولفه نظامی، سیاسی و اقتصادی را تعریف کردند.

زاهدي وفا ادامه داد: سه دهه است که کشور ما تحریم را تجربه می‌کند و تحریم اقتصادی، هیچگونه ارتباط مستقیمی با تلاش‌های ایران در حوزه فناوری هسته‌ای ندارد و اینگونه نیست که اگر به مصالحه با مغرب زمین برسیم، تحریم نفی شود زیرا تحریم اقتصادی در چارچوب استراتژیک و راهبردی اروپا و آمریکا تعریف شده است.


* اقتصاد مقاومتی صحنه ابتکار و نوسازی اقتصاد است


زاهدی وفا با اشاره به تحریم نفت ایران و لزوم قطع وابستگی به منابع نفتی در کشور بیان کرد: نفت در اقتصاد ایران چند وظیفه دارد به طوری که فروش نفت به صورت خام درآمد ارزی را به دنبال دارد و مقداری از نفت تبدیل به درآمد ریالی می‌شود و تأمین کننده مالی بخشی از بودجه کشور است و همچنین از نفت به عنوان خوراک در صنعت استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در حوزه اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد این است که بدانیم اقتصاد در کدام نقاط ضربه پذیر است و آن قسمت‌ها را تقویت کنیم و این موضوع، بحث جدی در اقتصاد مقاومتی است.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) توضیح داد: اگر فروش نفت خام دچار مشکل شود، دولتی که متکی به درآمد نفتی است در بودجه دچار مشکل می‌شود و طرح‌های عمرانی در اجرا با تأخیر مواجه می‌شود و از طرفی نیز وقتی درآمد ارزی کاهش یابد، واردات دچار مشکا خواهد شد.

وی ادامه داد: مولفه دیگر در مهار اقتصادی، نظام مالی است که بستر تمام معاملات و یکی از نقاط ضربه پذیر اقتصاد ما محسوب می‌شود و از سیاست‌های کلان برنامه پنجم این است که به دنبال نظام مالی مستقل باشیم و این امر تلاش بسیاری را می‌طلبد.

زاهدی وفا تأکید کرد: مولفه دیگر مهار ایران، نقل و انتقالات کشتیرانی و هواپیمایی است به طوری که آن‌ها می‌خواهند در بستر فیزیکی تجارت، ایران را مهار کنند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: اصل مهم در اقتصاد مقاومتی انفعال و تدافع در شرایط موجود نیست، اقتصاد مقاومتی باید فضایی ایجاد کند که به سمت ابتکار عمل و نوآوری در نوسازی اقتصاد حرکت کرده و باید تفکر و انديشه ساختار اقتصاد را بدرستي پایه ریزی و نوسازی کنیم تا بتوانیم در بلند مدت نیز این مسیر را ادامه دهیم.


* تحریم‌ها زمینه رشد ایران اسلامی را فراهم کرده است


در ادامه رئیس شورای سیاستگذاری همایش اقتصاد مقاومتی، ابعاد و راهکارها گفت: انقلاب اسلامی ایران با شعار نه شرقی، نه غربی در حالی روی کار آمد که نظام بین‌الملل به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود.

فرزاد جهان‌بین اضافه کرد: با توجه به رویکرد انقلاب اسلامی و حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خود، طبیعی است که این انقلاب دشمنانی داشته باشد و این دشمنی‌ها با اصل و موجودیت این نظام است ولی این دشمنی‌ها نه تنها به ضربه زدن به این نظام منجر نشده بلکه این نظام بالنده تر شده است.

وی با اشاره به رشد ایران اسلامی در شرایط تحریم توضیح داد: دشمنان سالیان سال کشور ما را تحریم کردند ولی هرجا این تحریم‌ها بوده، رشد و پیشرفت صورت گرفته است و امروز نقطه کانونی مقابله دشمن با ما، اقتصاد، کاهش تولید و محدود کردن مردم است و رهبری راه عبور از گردنه آخر را اقتصاد مقاومتی مطرح کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد مقاومتی، ریاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بر برگزاری همایش و نشستی در این راستا تأکید کردند و فراخوانی در این خصوص صورت گرفت که نزدیک به 90 مقاله به دبیرخانه همایش رسید.

وی یادآور شد: ان شاالله با حمایت وزارت علوم، این مقالات چاپ شود و امیدواریم بتوانیم با برگزاری چنین برنامه‌هایی، اقتصاد مقاومتی را تبیین کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: همایش ، اقتصاد ، مقاومتی ، قزوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.