سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوش‌چهره مطرح کرد

"اقتصاد مقاومتی" شناسایی نقاط آسیب‌پذیر برای کاهش عناصر تهدیدآمیز

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اقتصاد مقاومتی را شناسایی نقاط آسیب‌پذیر به منظور کاهش عناصر تهدید‌آمیز دانست و گفت: تحریم‌ها قابل مدیریت است و می‌توان از آنها به منزله یک فرصت استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محمد خوش‌چهره عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در کرسی آزاداندیشی "اقتصاد مقاومتی، تاکتیک یا استراتژی‌" که ظهر امروز در دانشگاه علوم اقتصادی برگزار شد، بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی را معلول درک نادرست مسئولان از مفاهیم دانست و افزود:‌ برای مثال، واژه عدالت که از ابتدای انقلاب مطرح شده است، تعابیر متفاوتی دارد و بسیاری از بي‌عدالتی‌هایی که در جامعه رخ داده به دلیل درک عدم درک درست از مفهوم این واژه است که منجر به آسیب در جامعه شده است.

وی با بیان این که در ابتدا باید مفهوم اقتصاد مقاومتی به درستی تبیین شود، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در واقع یک تاکتیک است و انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری خود سیاست‌هایی را هم‌راستا با سیاست اقتصاد مقاومتی ادامه داده است.

خوش‌چهره ادامه داد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ کس به تداوم این نظام به صورت فعلی باور نداشت، چرا که منافع انقلاب اسلامی در تضاد با نظام سلطه قرار داشت که علاوه بر آنکه متعاقبا در جهان جنگ سرد میان شوروی و آمریکا برقرار بود، کشورمان با شعار نه شرقی و نه غربی خود را با یک تقابل اساسی با نظام بین‌الملل روبرو کرد.

عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران ادامه داد: از سویی دشمنان ترس داشتند که ایران به الگویی برای دیگر کشورهای جهان سوم تبديل شود، بنابراین برای تداوم تعارضات نظام با جهان از تلاش دست برنداشتند. ریشه‌های تعارض کشور با نظام بین‌الملل از ابتدای انقلاب وجود داشته است و امری نیست که اکنون با آن مواجه شده باشیم.

خوش‌چهره اقتصاد مقاومتی را شناسایی نقاط آسیب‌پذیر کشور دانست و افزود: برخی از مسئولان کشور اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی هم‌معنا می‌دانند در حالی که در اقتصاد مقاومتی سیاست‌گذار و مسئول باید به شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و تقویت این امر بپردازد و این امر یکی از ضرورت‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وی با انتقاد نسبت به اينکه مسئولان درک درستی از مفهوم اقتصاد مقاومتی ندارند، گفت: باید برنامه گسترده‌ای برای مقابله با تحریم‌ها و اجرای درست اقتصاد مقاومتی تبیین شود تا بتوان کشور را به عرصه‌‌ای موفق رساند.

عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران نتیجه تحریم‌ها پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی را موفقیت ایران در حوزه دفاعی دانست و افزود: دانش دفاعی ایران فرصتی است که در پي اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران ایجاد شد و با مدیریت درست می‌توان در عرصه‌های دیگر نیز کشور را به خودکفایی رساند.

خوش‌چهره اضافه کرد: هر چند این پرسش مطرح می‌شود که چرا این فرصت‌ها در عرصه‌های دیگر خود را نشان نمی‌دهد و تحریم‌ها اثرگذار هستند، باید گفت که این امر نیازمند آسیب‌شناسی دقیق و رفع نقاط ضعف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به وابستگی دولت‌هاي سازندگي، اصلاحات و مهر به نفت تصریح کرد: کارکردها و سیاست‌گذاری‌های این سه دولت منجر به وابستگی کشور به نفت و متعاقب آن افزایش واردات شد که این امر باید اصلاح شود.

وی یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی را تلاش برای کاهش وابستگی‌های تهدیدآمیز کشور دانست و افزود: شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در اقتصاد مقاومتی با کاهش وابستگی‌های عناصر تهدید‌آمیز مانند نفت است که این امور ضرورت اقتصاد مقاومتی را دوچندان می‌کند.

خوش‌چهره در پایان با تبیین وضعیت اقتصادی ایران با اعمال تحریم‌ها علیه این کشور اظهار داشت: کشور در حال حاضر به واسطه تحریم‌ها و برخی غفلت‌های مسئولان با وضعیت ویژه‌ای روبرو شده است که مسئولین باید فکری جدی برای تحریم‌ها کنند و نباید با برخوردهای تبعیض‌گرایانه، کشور را با مشکلات جدی روبرو کنند، چرا که تحریم‌ها قابل مدیریت است و می‌توان از آنها به منزله یک فرصت استفاده کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: خوشچهره ، هیئت ، علمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.