سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پشتیبانی شبکه گازی کشور از طریق ذخیره سازی گاز / پافشاري مسئولان براي صرفه جويي در مصرف گاز

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی، تامین گاز صادراتی و پشتیبانی شبکه مصرف و همچنین تزریق گاز به میادین نفتی را از مهمترین دستاوردهای اجرای پروژه های ذخیره سازی گاز طبیعی عنوان کرد.

مسعود سامی وند، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب که شرکت ذخيره سازي گاز به استقبال زمستان رفته و با برداشت گاز از مخازن ذخيره سازي گاز را در اختيار مردم قرار مي دهد.

وي تصريح کرد: انتقال گاز از مخازن مشترک به مخازن مستقل، تامین گاز با توجه به افزایش تقاضا در ماه های سرد و بازه های زمانی پر مصرف و تداوم تامین سوخت پاک برای نیروگاه ها را از اهداف ذخیره سازی گاز طبیعی ذکر کرد.

سامي وند، تداوم تامین گاز مورد نیاز جهت تزریق به مخازن نفتی با هدف ازدیاد برداشت، تامین پشتوانه جهت جلوگیری از هر گونه وقفه در صادرات گاز، داشتن پشتوانه جهت مقابله با هر گونه رخداد غیرمترقبه داخلی و خارجی و همچنین داشتن پشتوانه جهت مقابله با نوسانات قیمت و بالا بردن قدرت تصمیم گیری در تعاملات منطقه ای و بین المللی را از دیگر اهداف اجرای این پر‍وژه ها عنوان کرد.

وي تاکيد کرد: کمبود گاز در بخش واردات و صادرات به دو صورت برای کشور مشکلاتی را ایجاد می کند؛ نخست برای تامین گاز صادراتی هنگامی که گاز مورد نیاز برای بخش صادرات با کمبود مواجه شود و همچنین تامین گاز شمال و شمال شرق کشور هنگامی که تامین گاز از طریق واردات گاز از ترکمنستان با مشکل مواجه شود.

سامي وند افزود: ذخیره سازی گاز طبیعی کمک می کند تا هنگام بروز چنین کمبودهایی مشکلی در بخش های صادرات و واردات گاز طبیعی ایجاد نشود.

مدير عامل شركت ذخيره سازي گاز طبيعي ايران از بهره برداري نخستين طرح ذخيره سازي گاز طبيعي ايران و خاورميانه در مجتمع پالايشگاهي و ذخيره سازي گاز طبيعي ايران و خاورميانه به نام شهيد فهميده در سراجه قم به همت متخصصان ايراني خبر داد و افزود: پالایشگاه مخزن سراجه قم چهاردهیمن پالایشگاه گازی کشور است که از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی افزود: 80 درصد از ساخت این پالایشگاه با استفاده از تجهیزات داخل کشور بوده به طوری که این پالایشگاه توان پالایش روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز را دارد  و در دو فاز 5 میلیون متر مکعبی راه اندازی می شود.

سامی وند گفت: بکار گیری مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی بعد از بحران سرما در سال 86 تصمیم گیری و از ابتدای سال 87 فعالیت اجرایی مخزن شروع شد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی حجم گاز قابل ذخيره را در فاز نخست را 1.5 ميليارد متر مكعب عنوان كرد و افزود: امسال در اين  مجتمع 700 ميليون ذخيره شده و حجم فاز دوم نيز 3.3 ميليارد متر مكعب است.

سامي وند در خصوص توليد و روزانه گاز در ماههاي سرد سال را در فاز اول 9.8 ميليون متر مكعب و در فاز دوم 22-23 ميليون متر مكعب در روز عنوان كرد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی تصريح كرد: ظرفيت تاسيسات پالايشگاهي در در فاز اول 10 ميليون متر مكعب در روز و فاز دوم 33 ميليون متر مكعب در روز ذكر كرد.

سامی وند با اشاره به اینکه تا کنون 12.5 میلیون بشکه میعانات گازی در این میدان ذخیره شده است، تصریح کرد: باتزریق گاز می توان این میعانات را نیز برداشت و به بازارهای جهانی عرضه کرد و درآمد پیش بینی شده نیز حدود 1.5 میلیارد دلار خواهد بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون می توان روزانه 1.5 میلیون متر مکعب گاز از اولین میدان ذخیره سازی گاز طبیعی برداشت کرد، اما با سر تر شدن هوا ظرفیت برداشت تا حد روزانه 10 میلیون متر مکعب نیز می رسد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی خاطرنشان کرد: هم اکنون 700 میلیون متر مکعب گاز در سراجه ذخیره شده که تا خرداد سال 92 این حجم به 1.5 میلیارد مترمکعب نیز خواهد رسید.

سامی وند گفت: هزینه راه اندازی سراجه تا کنون 220 میلیارد تومان بوده است که توانستیم با تغییر نوع کمپرسورها در هزینه احداث نیز صرفه جویی کنیم.

وی همچنین با اشاره به احداث مخزن ذخیره سازی شوریجه تصریح کرد: هم اکنون این مخزن پیشرفت 85 درصدی داشته است که تا خرداد ماه سال 95 نیز کار پالایشگاه این مخزن نیز به اتمام خواهد رسید./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.