سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمید بهمنی:

هر فیلمی نباید به جشنواره فجر راه پیدا کند/جشنواره فجر حج تمثیلی فیلمسازان است که دور هم جمع می‌شوند

حميد بهمني از فيلمسازان كشور معتقد است كه جشنواره فجر حج تمثیلی فیلمسازان است که دور هم جمع می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ اين کارگردان سینما در گفت‌وگویی با اشاره به اولویت‌ها و ضرورت های برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: جشنواره فجر الگوی کاملی از ماهیت فرهنگی جمهوری اسلامی در حوزه سینما است‌. در این چند سالی که از جشنواره می گذرد فراز و نشیب های فراوانی داشتیم و هر سال فیلم های خوبی ساخته شده است که در مورد آن‌ها بحث شده و در داوری ها با کم و کیفی مطرح شده است و جریان سیال سینمای ایران که در دنیا معروف به سینمای پاک است ادامه پیدا کرده است اما این همه ماجرا نیست‌.
وي ادامه داد: جشنواره فجر از این نظر که بخواهد موقعیتی را پیش آورد تا در طول سال فیلمسازها به آن اعتنا و اکتفا کنند می تواند منبع بسیار خوبی باشد. جشنواره نباید همه فیلم ها را به این فستیوال راه دهد به عنوان مثال فیلمی که محتوای آن ضعیف است و به ضرر شرایط فرهنگی است نباید وارد جشنواره شود. سیاستگذار جشنواره باید در مقابل این فیلم‌ها بایستد و از آن‌ها استقبال نکند، بلکه باید به دنبال نقاط ارزشمندی برود که باعث رشد و اعتلای سینما شود.
وي گفت: جشنواره فجر باید در جنس انتخاب فیلم‌ها، داوری‌ها‌، سیاستگذاری‌ها و ‌اهداي جوایز دقت کند و کفه ترازو بیشتر به سمت ارزش‌های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و خون شهدا برود که برای ارزش‌های فرهنگی کشور جان و آبرویشان را از دست دادند‌. این موضوع طبیعی است که دریک سال ممکن است یک کارگردان جوایز را درو کند و کارگردان دیگری هم خوشحال نباشد. باید توجه داشت که برخی فیلم‌ها بر خلاف اندیشه‌ها و سیاست‌های جشنواره باشد که در این مورد به صورت قاطع و محکم باید با آن‌ها برخورد شود. به عنوان مثال در جشنواره کن یا اسکار فیلم‌هایی که با اهداف آن‌ها همخوانی نداشته باشد را به راحتی کنار می‌گذارند.
بهمني تصريح كرد: باید به کاری که انجام می‌دهیم اعتقاد داشته باشیم، خوشبختانه آقای عباسیان از آن دست آدم هایی است که ایمان و اعتقاد کامل دارد. امیدوارم در جشنواره امسال هم این مسیر را ادامه دهند. این فرصتی مغتنم است تا بتوانیم در جشنواره فجر حضورسالم، پویا و تاثیرگذار داشته باشیم.
وي خاطرنشان ساخت: جشنواره فجر حج تمثیلی فیلمسازان است که دور هم جمع می‌شوند تا برادرانه، دوستانه و خواهرانه فیلم‌ها را با هم ببینند و یکدیگر را تحمل، نقد و تمجید کنند. به نظرمن فیلمسازی که تعهد داشته باشد و به سمت رشد و پویایی برود می تواند از این جشنواره کمال استفاده را برای بهتر کردن آثارخود ببرد، البته مبتنی بر این است که ستاد جشنواره محیط را چگونه فراهم کند.
بهمنی درخصوص ضرورت همدلی و همگرایی اهالی سینما اظهار داشت: باید توجه داشت زمانی که در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنیم تمامی بغض و کینه ها و نگرانی ها و ناراحتی ها را کنار بگذاریم و چون جشنواره فجر الگوی جشنواره های متعهد و مقاوم دنیا می باشد در این ایام در کنار هم و دوست یکدیگر باشیم، چون جشنواره جای عقده گشایی نیست. همگرایی به این معناست که تمام نقط مشترکمان را تقویت و تمام نقاط ضعفمان را کنار بگذاریم. اگر این همدلی و همگرایی تبدیل به عقده گشایی شود تنش شکل می‌گیرد.
وي با بيان اينكه یکی از نکاتی که در جشنواره فجر امسال بسیار مهم است نقش راهبردي ر سانه هاست تصريح كرد: رسانه‌های دیداری ، شنیداری و رسانه های مختلف بعضی موضوعات را بی جهت بزرگ نکنند و به حواشی جشنواره نپردازند، باید همه چیز بر اساس شرایط دموکراسی پیش رود. کار اصلی و مهم رسانه ها انعکاس صحیح جشنواره فیلم فجر به تمامی سایت های مختلف جهان است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت فیلم‌ها مهم است یا حضور سینماگران نامی، گفت: کیفیت و محتوای فیلم بسیار مهم است نه شخصیت فیلم. درست است که شخصیت فیلم به نوعی صاحب فیلم به حساب می آید اما همه فیلم نیست. امسال جشنواره بیشتر برای فیلمسازان جوان است که الگوهای آنها بزرگان سینما هستند‌. ما باید به این جوان ها اجازه رشد و بالندگی بدهیم‌.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.