سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اکبری جدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشريح كرد

تأثير ارتقا كيفي علوم انساني در وحدت حوزه و دانشگاه

عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به علوم انسانی به عنوان علم پایه، یکی از مؤثرترین قدم‌ها برای نزدیکی حوزه و دانشگاه است که باید به طور جدی به آن توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام صابر اکبری جدی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از شعارهایی که از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مطرح و از سوی مقام معظم رهبری مورد پیگیري قرار گرفت، تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه بود که به طرق مختلف تا كنون نمودهایی را در سطح جامعه داشته است.

وی افزود: حضور شهیداني چون مطهری، مفتح، باهنر و بهشتی در دانشگاه‌ها و یا اساتید غیر حوزوی در حوزه‌های علمیه، نمونه‌های بارزی از وحدت میان اين دو طیف در جامعه است.

وی ادامه داد: انجام کارهای پژوهشی- آموزشی در مراکز علمی و حوزوی، اقدام مشترکی است که از سوی این دو گروه در حال انجام است و بايد در مسیر نزدیک شدن اين دو قدم‌های بزرگتری برداشت.

اکبری با بیان اینکه در مسیر وحدت تاكنون  یک پروسه را طی کرده‌ایم، گفت: در مقوله وحدت میان حوزه و دانشگاه، فاقد نقشه و طرح جامع و يا پروژه‌اي دقيق هستیم و متاسفانه چارچوب‌هایی که در این میان تعریف شده، کافی نبوده است.

عضو کمیسیون فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تشکیل کمیسیون ویژه حوزه، طراحی يك نقشه جامع علمی و همچنين تدوین برنامه هدفمند در این مسیر از نمونه‌های قابل ذکر از سوی شورای مذکور برای وحدت میان این دو گروه در جامعه است.

وی با اشاره به موانع ساختاری میان دانشگاه و حوزه علمیه تصریح کرد: ساختار دانشگاه یک ساختار غربی است در حالی که حوزه کاملا متشکل از یک ساختار اسلامی است كه خود این مسئله مشکلاتي را به وجود آورده است.

اکبری با اشاره به تشکیل دانشگاه‌هایی مثل مفید قم و امام صادق(ع) در كشور بیان داشت: با وجود تاسيس اين‌گونه دانشگاه‌ها روند وحدت میان حوزه و دانشگاه در كشور را موفق ارزیابی نمی‌کنم و در واقع این اقدامات در تأسيس دانشگاه‌هايي همچون مفید و باقرالعلوم در شهر قم، امام صادق(ع) در تهران و یا دانشگاه رضوی مشهد قابل نقد است. دلیلش هم اين است که تأسيس اين دانشگاه‌ها در بخش محدودی از جامعه صورت گرفته و قابل تسری یافتن به کل سیستم کلان نظام آموزشی و حوزوی نیست.

وی تأکید داشت: تأسیس این دانشگاه‌ها به نوبه خود آثار خوبی را برجای گذاشته ولی با توجه به سیستم کلان آموزشی در سطح كلي جامعه و فضاي علمي کفایت نمی‌کند و این را حرکت موفقی در مسیر وحدت نمی‌دانم، چرا که تشكيل اين قبيل دانشگاه‌ها نتوانسته به یک جریان تبدیل شود و در واقع خروجی آنها فقط در حد خودشان خوب بوده است.

عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم ارتباط حوزه با خارج از کشور را به عنوان یکی دیگر از موانع  تحقق وحدت حوزه با دانشگاه دانست و گفت: سیستم حوزوی برخلاف دانشگاه، یک سیستم کاملا بسته است و باید شرایط برقراری ارتباط حوزوی داخلی را با سطح بین‌المللی بیشتر از آنچه که وجود دارد فراهم کنیم تا از طریق فضای علمی و بین‌المللی بتوانیم نگاه‌های متفاوتی در حوزه و دانشگاه شکل دهیم.

اکبری افزود: تأسیس معاونت بین‌المللی در حوزه و همچنين تأسیس دانشگاه ادیان و مذاهب از نمونه‌های قابل ذکر در اين زمينه است که اخیرا براي رسيدن به اهداف والا در مسير اسلامي شدن و وحدت ميان حوزه و دانشگاه در کشور ایجاد شده‌اند.

رئیس سابق دفتر اسلامی شدن دانشگاه‌ها‌ي کشور به نقش علوم انسانی در وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به علوم انسانی به عنوان علم پایه، یکی از مؤثرترین قدم‌ها برای نزدیکی حوزه و دانشگاه است که باید به طور جدی به آن توجه داشته باشیم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اسلامی ، شدن ، دانشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.