سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تکیه بر توان دانش فنی متخصصان ایرانی؛

راه اندازی نخستین پیگ هوشمند خطوط لوله گاز در کشور

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، از طراحی و ساخت نحستین پیگ (توپک) هوشمند کشور به وسیله متخصصان ایرانی خبر داد و گفت: بازرسی فنی و جمع آوری اطلاعات مسیر خطوط لوله، اعلام خوردگی و نشت یابی گاز در خطوط لوله گاز را از کارکردهای مهم این ابزار است.

سعید پاک سرشت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: پِژوهش یکی از شاخص های توسعه ای در اکثر کشورهای توسعه یافته در مسیر حرکت به سمت رشد اقتصادی است آن چیزی که اهمیت دارد توجه به موضوع پژوهش با هدف رسیدن به یک نتیجه مثبت و آثار اقتصادی مثبت است که منجر به خلق ثروت می شود.

وی به یادآوری چندین نکته اساسی در پژوهش متذکر شد و افزود: نکته نخست اینکه اگر هدفمان رسیدن به نتیجه مثبت است باید ذهنیت را به سمت هدف مورد نظرمان هدایت کنیم و با پذیرش ریسک فعایت های پژوهشی حمایت های مالی  در این زمینه بکارگیریم دوم اینکه کارهای روزمره را به اندازه ای زیاد نکنیم چرا که با این امر قدرت تفکر از ما گرفت می شود و سوم اینکه از کارهای حاشیه ای و جلسات مختلف اداری صرف نظر کرده  باید هدفمان را مدنظر قرار دهیم و بورکراسی پژوهشی را کم کنیم.

پاک سرشت با اشاره به اینکه که ساخت نخستین پیگ هوشمند خطوط لوله گاز(توپک) با همکاری دانشگاه تهران انجام شده است، مدت زمان ساخت این ابزار مهم در صنعت گاز کشور را سه سال بوده و یکی از الزامات بازرسی خطوط لوله گازی به شمار می رود.

وی بازرسی فنی و جمع آوری اطلاعات مسیر خطوط لوله، همچنین اعلام خوردگی و نشت یابی گاز در خطوط لوله گاز را از کارکردهای مهم پیگ هوشمند ساخته شده اعلام و اظهار کرد: این توپک هم اکنون روی خط لوله 30 اینچ نیزار قم - اراک در مسیری به طول 110 کیلومتر فعالیت می کند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که آمریکا، روسیه و آلمان، کشورهای دارنده دانش فنی ساخت پیگ هوشمند هستند، اظهار کرد: با ساخت پیگ هوشمند در داخل کشور، از صرف هزینه های بالا برای ورود این وسیله به کشور جلوگیری شده است.

ایران دارای 34 هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز است که پیگ رانی هوشمند در آنها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.