خوزستان/

تفاهم نامه ساخت یكهزارمیلیاردریال قطعه صنعت نفت دراستان اجرانشده است

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی خوزستان گفت: با گذشت 10ماه از امضای تفاهم نامه این انجمن با شركت ملی نفت ایران ، هنوز ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت به ارزش یك هزار میلیارد ریال در خوزستان عملیاتی نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، 'علی كرانی' بیان داشت: این قرارداد بهمن ماه سال 1390 بین شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب به نیابت از شركت ملی نفت ایران ، انجمن سازندگان تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی ، استانداری خوزستان و شركت شهرك های صنعتی خوزستان به عنوان ناظر در جریان برپایی نمایشگاه نفت ، گاز و پتروشیمی در اهواز منعقد شد.

وی حمایت نكردن مدیریت كلان استان و بی توجهی به توانمندی های صنعتگران بومی استان از سوی وزارت نفت را از دلایل اجرایی نشدن تفاهم نامه سال گذشته عنوان كرد و گفت: چنانچه این تفاهم نامه اجرایی می شد می توانست اشتغال مناسبی در استان ایجاد كند و مشكلات نقدینگی و مالی واحدهای صنعتی مرتبط با صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی استان خوزستان را برطرف كند.

كرانی با بیان اینكه در شهرك شماره یك اهواز 168واحد صنعتی فعال است كه حدود 80درصد آنان مرتبط با ساخت تجهیزات نفت ، گاز ، پتروشیمی و حفاری می باشد افزود: در این شهرك بیش از دو هزار نفر به كار اشتغال دارند.

وی با اشاره به اینكه این انجمن با 120نفر عضو دومین انجمن بزرگ سازندگان تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی در كشور است بر استفاده از امكانات عظیم و دانش فنی صنعتگران بومی استان خوزستان از طریق اجرای پروژه ها و ساخت تجهیزات مرتبط با صنعت نفت كشور در خوزستان تاكید كرد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات نفت ، گاز و پتروشیمی خوزستان با بیان اینكه امكان طراحی ، ساخت 70درصد قطعات مربوط به دكل های خشكی و دریایی در خوزستان وجود دارد از واگذاری و سفارش ساخت 14دكل حفاری از سوی وزارت نفت به صنتعگران غیراستانی انتقاد كرد.

وی گفت: ساخت این دكل ها در استان كه از لحاظ فنی و اقتصادی بسیار باصرفه تر است می توانست 280میلیون دلار به سرمایه درگردش واحدهای صنعتی مرتبط با صنعت نفت در خوزستان تزریق كند و اشتغال مولد در استان را توسعه دهد.

كرانی به عدم امكان حضور یافتن صنعتگران خوزستانی در پروژه های نفت و گاز در خارج از استان اشاره كرد و گفت: شرط حضور در این پروژه ها ، بومی بودن است در حالی در پروژه های صنعت نفت و گاز خوزستان همه صنعتگران از سراسر كشور حضور یافته و در مناقصه ها شركت می كنند و بسیاری از آنان نیز برنده مناقصه ها می شوند.

وی به مشكلات نقدینگی واحدهای صنعتی مرتبط به صنعت نفت ، گاز و حفاری در استان خوزستان اشاره كرد و خواستار توجه استاندار خوزستان و متولیان صنعت استان برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی شد.

كرانی همچنین از برگزاری نمایشگاه صنعت حفاری در نمایشگاه بین المللی اهواز در دی ماه امسال خبر داد و گفت: این انجمن سال گذشته نمایشگاه صنعت حفاری را با حضور 150شركت داخلی و چند شركت خارجی در اهواز برپا كرد ولی امسال از برپایی این نمایشگاه توسط این انجمن حمایت نشد.

وی پیشنهاد كرد نمایشگاه صنعت حفاری به منظور برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه در دانشگاه شهید چمران اهواز برپا شود./س
برچسب ها: تفاهم ، ساخت ، صنعت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.