سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/ خباثت‌هاي دنباله‌دار روباه پير؛

رسوايي دوباره انگليس با 6 سال حبس تاجيك به اتهام خريد 10 دوربين

در طول شش سال حبس خانگي تاجيك در انگليس به اتهام خرید 10 عدد دوربین، پنج‌ بار به محل سکونت وی حمله و در سال 1390 حتی با تمدید ویزای خانواده او نیز موافقت نشد كه اين اقدامات نشان دهنده خصومت‌هاي پنهان و آشكار دولت انگليس بر عليه ايران است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن پس از شش سال حبس خانگی در انگلیس با اثبات بی‌گناهی در اتهامی که به وی نسبت داده شده بود، به تهران بازگشت.

 نصرت‌الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن و استاندار اسبق هرمزگان در چهارم آبان 1385 در شهر دورهام انگلیس به اتهام خرید 10 عدد دوربین دید در شب بازداشت شد اتهامي که هيچ وقت اثبات نشد لذا پس از دو روز از دستگيري وي دادگاهي برگزار و به موجب دستور دادگاه به زندان محکوم شد.

جالب است بدانيد دادگاهي که نصرت‌الله تاجيک را محاکمه نمود اعلام کرد بازداشت سفیر سابق ایران در اردن بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقت‌نامه استرداد بین دو کشور آمریکا و انگلیس که در سال 2003 به تصيب اين دو کشور رسيده انجام شده است.

اما پس از اين اتفاق وزارت خارجه و سفارت ایران در لندن تلاش‌هاي بسياري براي آزادي سفير سابق کشورمان در اردن انجام دادند که در نهايت حکم زندان وي  پس از دو هفته با وثیقه 500 هزار پوندی لغو و وي از آن زمان تا به حال را در حبس خانگی به سر برد.

بر اساس موافقت‌نامه استرداد بين آمريکا و انگليس قاضي دادگاه حکم استرداد نصرت‌الله تاجيک به ايالات متحده را در تاريخ 30/1/1386 صادر اما به علت بیماری استرداد وي به امريکا به تعویق افتاد.

در سال 1389 حسن قشقاوي معاون کنسولي، امور مجلس و ايرانيان وزارت امور خارجه براي آزادي نصرت‌الله تاجيک به انگليس سفر کرد اما علاوه بر او دو هیئت حقوقی و کنسولی از کشورمان به انگلیس سفر کردند و بیش از 50 بار کاردار و سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه احضار شدند و مکاتبات مختلفی در خصوص آزادی سفير سابق کشورمان در اردن به سفارت انگلیس در تهران و وزارت خارجه این کشور ارسال شد.

اما پس از شش سال نصرت‌الله تاجيک به کشورمان بازگشت و مسلما با آمدن او حقايق پشت پرده دستگيري وي با ارائه توضيحاتش بيش از پيش براي افکار عمومي روشن خواهد شد.

نصرت‌الله تاجيك ظهر سه‌شنبه از لندن راهي مسقط شد و پس از استقبال در سفارت جمهوري اسلامي ايران در عمان با هواپيماي اختصاصي به ايران پرواز كرد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه و جمعي از دست‌اندركاران اين وزارتخانه قرار گرفت.

البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه در طول شش سال حبس خانگي پنج‌بار به محل سکونت وی حمله و در سال 1390 حتی با تمدید ویزای خانواده او نیز موافقت نشد كه اين اقدامات نشان دهنده خصومت‌هاي پنهان و آشكار دولت انگليس برعليه ايران است چرا كه تاجیک بیمار قلبی و عروقی بوده و اسناد آن بارها به دادگاه های انگلیس ارائه شده است بنابراين دليلي براي اين اقدامات كينه‌توزانه وجود نداشته است.

اما بايد گفت پس از برگزاري دادگاه‌هاي متعدد وي به آمريكا مسترد نشد و در آذرماه دادگاه انگليس با استرداد به آمزيكا مخالفت كه طي آن وزارت كشور انگليس اعلام كرد به اين حكم اعتراض نخواهد كرد اما در اين بين نبايد از نقش دولت عمان در آزادي تاجيك بگذريم چرا كه اين كشور نقش مهمي را در پرونده آزادي سفير سابق ايران در اردن بازي كرد.

به هرحال پس از كليه اتفاقات رخ داده نصرت‌الله تاجيك به ايران بازگشت و بار ديگر پيروزي ديپلماتيكي براي ايران رقم خورد لذا اين ماجرا فقط باعث بي‌آبرو شدن دوباره آمريكا و انگليس شده و بايد منتظر اظهارات تاجيك بمانيم تا از ناگفته‌هايش در طول حبس خانگي در انگليس پرده بردارد.

لذا براي تنوير اذهان عمومي با دو تن از سفراي سابق ايران که از دوستان و همکاران نصرت‌الله تاجيک بوده‌اند به گفتگو نشسته‌ايم که متن آن به شرح زير است:

احمد دستمال‌چی همکار و دوست قدیمی نصرت‌الله تاجیک به خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران درباره اتهام و دستگیری نصرت‌الله تاجیک گفت: نصرت‌الله تاجیک انسانی بسیار پرتوان در سیاست خارجی و دیپلماتی بسیار برجسته است و از همان روز اول بازی دولت انگلیس محکوم به شکست بود.

وی تصریح کرد: آمریکا و انگلیس به دنبال خدشه وارد کردن وجهه کشورمان بوده و تبانی این دو کشور چنین سناریویی را بر علیه تاجيك بوجود آورده است.

دستمال‌چی در ادامه افزود: اصول و شیوه آمریکا و انگلیس با توسل به تزویر و دروغ همراه بوده تا چهره‌ دیپلماسی کشورمان مخدوش کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در پایان خاطرنشان کرد: دشمنی‌های غرب علیه ایران امر تازه‌ای نبوده و از قدیم‌الایام به شیوه‌های مزدورانه و البته از کارافتاده متوسل شده‌اند و با وقاحت تمام بر اجرای آن اصرار دارند که همین امر موجب رسوایی‌شان شده است.

در ادامه این گزارش جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین به خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: دولت‌های غربی به همراه رژیم صهیونیستی از ابتدای انقلاب تا به امروز جنگ تبلیغاتی بر علیه ایران راه انداخـته‌اند که هر روز شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

وی تصریح کرد:‌ رسانه‌های غربی همواره بر علیه کشورمان خبرسازی می‌کنند و این اقدام آنها باعث تحت تاثیر قرار گرفتن افکار عمومی جهان می‌شود چرا که ستاد جنگ روانی بر علیه ایران اشکال مختلفی از اخبار دروغ را برای مردم پخش می‌کند.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه افزود: یکی از مصادیق مربوط به جوسازی و دروغ‌پردازی آنها دستگیری افراد کشورهای مختلف به اتهام قاچاق، رفتار خلاف قانون یا اعمال خلاف روال دیپلماتیک بوده که در چند سال گذشته افراد را مدت‌ها در زندان نگه داشته بدون اینکه جرم آنها ثابت شده باشد.

منصوری با اشاره به اقدامات دولت انگلیس در بازداشت نصرت‌الله تاجیک اظهار داشت: دولت انگلیس یکی از اداره‌کنندگان جنگ روانی بر علیه کشورمان بوده و در پرونده نصرت‌الله تاجیک مقاومت زیادی به خرج داد چرا که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی ارتباطات ویژه‌ای با یکدیگر دارند لذا سرسختی بی‌موردی درباره تاجیک از خود نشان دادند.

وی ادامه داد: اگر شخص دیگری از یک کشور دیگر بود ظرف پنج الی شش ماه وضعیتش مشخص می‌شد و تا به حال سابقه نداشته شخصی را به مدت طولانی و بلاتکلیف در حبس نگه دارند.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه بازداشت تاجیک به خاطر کینه و عداوت مستکبران با ایران انجام شده است، تاکید کرد: نصرت‌الله تاجیک از دیپلمات‌های برجسته کشور بوده و اتهام وارد آمده به وی فقط رنگ و بوی تبلیغاتی و سیاسی در راستای جنگ نرم بر علیه کشورمان را دارد.

منصوری در ادامه افزود: دولت انگلیس پس از شش سال متوجه شده كه بازداشت تاجیک بی‌فایده بوده لذا تصمیم به تبرئه ایشان گرفت اما دستگاه قضایی انگلیس که ادعای عمل مبتنی بر قانون دارد با بازداشت تاجیک آبروی خود را برده است چرا که بر همگان محرز شد که دستگاه قضایی اين كشور آلت دست دستگاه سیاسی انگلیس است.

سفیر سابق ایران در چین در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال یک شخصیت ارزشمند سالها‌ی قابل  ملاحظه‌ای از عمرش در انگلیس تلف شده چرا که ایشان می‌توانست منشا خدمات علمی و سیاسی خوبی برای کشور باشد اما ورود نصرت‌الله تاجیک به کشور باعث ارائه توضیحات کامل و مبسوط درباره رفتار خلاف قانون دولت انگلیس در حق وی می‌شود.

گزارش از محمد اميرحسيني

انتهاي پيام/

برچسب ها: تاجیک ، انگلیس ، زندان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.