روزنامه وال استريت ژورنال از بازگشت زلماي خليل زاد، سفير سابق آمريکا در افغانستان به صحنه سياسي اين کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه آمريکايي، خليل زاد که متولد افغانستان است براي ارائه مشاوره در زمينه تضمين برگزاري انتخابات شفاف در اين کشور و انتقال قدرت در سال 2014 يعني زماني که حامد کرزاي، رئيس جمهور کنوني از سمت خود کناره گيري مي کند به کابل بازگشته است.

هدف از برگزاري اين بحث هاي سياسي تصميم گيري در مورد جانشين احتمالي کرزاي است. به گفته برخي سياستمداران در کابل، اين فرد درست زماني به قدرت مي رسد که نيروهاي تحت فرماندهي آمريکا آماده مي شوند تا افغانستان را ترک کنند.

بسياري از مقامات افغان و غربي بر اين باورند که خليل زاد خود را يکي از نامزدهاي احتمالي انتخابات مي داند. وي روز جمعه در پاسخ به اين پرسش که آيا قصد دارد به عنوان نامزد در انتخابات رياست جمهوري افغانستان شرکت کند، گفت: هدف من از اين سفر نامزدي در انتخابات نيست.

خليل زاد 61 ساله درحاليکه به عنوان مهمان کرزاي در کاخ رياست جمهوري به سر مي برد، در طول اقامت يک هفته اي خود در افغانستان با مقامات سياسي مهم اين کشور ديدار کرده است.
زلماي خليل زاد، به عنوان سفير آمريکا در افغانستان در بين سال هاي 2003 تا 2005  در تحکيم جايگاه حامد کرزاي نقش مهمي ايفا کرد. وي تقريبا هر روز با رئيس جمهور افغانستان ديدار داشت و معمولا زمانيکه درمورد دولت افغانستان صحبت به ميان مي آمد از ضمير ما استفاده مي کرد.

خليل زاد گفت: سياستمداران افغان بايد مطمئن شوند که تغيير دولت به صورت قانوني، دموکراتيک و منظم انجام خواهد شد. 

وي افزود: من به افغانستان آمده ام تا دستيابي به توافق را ميان شخصيت ها و نيروهاي کليدي براي رسيدن به اجماع درمورد مسائل مهم پيش روي کشور تسهيل کنم.
حامد کرزاي از لحاظ قانوني نمي تواند براي سومين دور به رياست جمهوري افغانستان انتخاب شود.

مقامات ارشد دولت کرزاي در برخي از نشست هاي اخير شرکت کرده اند. يکي از اين مقامات گفت: آنچه در نخست اهميت زيادي دارد انتخاب يک نامزد براي انتخابات رياست جمهوري نيست بلکه ما بايد بتوانيم بر سر يک برنامه به توافق برسيم.

سياستمداران افغان مي خواهند از آسيب هاي ناشي از طرح اتهام تقلب در انتخابات همانند انتخابات رياست جمهوري سال 2009 جلوگيري کنند. اين مسئله باعث شد بسياري از حاميان دولت به مخالفان آن تبديل شوند علاوه بر آنکه به آتش تنش هاي نژادي نيز دامن زده شد.
بروز بحراني ديگر در سال 2014 ممکن است باعث ايجاد شکاف ميان نيروهاي امنيتي افغانستان شود و زمينه را براي فعاليت طالبان فراهم سازد. 
 
براي رسيدن به اجماع، نامزد انتخابات رياست جمهوري بايد سران قدرتمند اتحاد شمال را که مخالف طالبانند با هم آشتي دهد. بيشتر آنها نمايندگان اقليت هاي تاجيک، ازبک وهزاره اند که از حمايت بزرگترين گروه نژادي کشور يعني پشتون برخوردارند.

احمد ضيا مسعود، معاون سابق رئيس جمهور افغانستان گفت: ما بايد همه کنار هم بشينيم و درمورد اوضاع کنوني صحبت کنيم تا در نهايت بتوانيم به توافق دست يابيم و بهترين فرد را انتخاب کنيم.

خليل زاد يک پشتون است که در مزار شريف، شهري مهم در شمال افغانستان به دنيا آمده است. وي پس از دريافت مدرک دکتراي خود از دانشگاه شيکاگو و شهروندي آمريکا، در دوره رياست جمهوري سه رئيس جمهور جمهوريخواه آمريکا در سمت هاي مهم فعاليت کرده است. وي پس از خدمت به عنوان سفير آمريکا در سازمان ملل در سال 2009  دولت را ترک کرد.
اگر خليل زاد بخواهد نامزد انتخابات رياست جمهوري افغانستان شود بايد از تابعيت آمريکايي خود انصراف دهد.

محمد محقق، رهبر جامعه هزاره که با خليل زاد هم ديدار کرده است گفت: او مي خواهد در صحنه سياسي افغانستان حضور داشته باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار