سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیرات آب و هوای ابری بر سردرد های میگرنی

میگرن یک بیماری شایع بوده که جمعیت بزرگی از جامعه به آن مبتلا هستند با وجود این علت این بیماری هنوز مشخص نیست و آب و هوا بر روی حملات میگرنی تنها دارای تاثیرات غیر مستقیم است.

دکتر عصار زادگان، متخصص مغز و اعصاب، در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  زمینه های ایجاد بیماری میگرن به فرآیندهای بیوشیمیایی و عروقی داخل مغز مربوط می شود. علت اصلی بیماری میگرن هنوز بر کسی معلوم نیست و تئوری های قدیمی در ارتباط با بیماری میگرن همگی باخته است.

وی این گونه ادامه داد: بیماری میگرن یک بیماری شایع بوده که 18 درصد خانم ها و 6 درصد آقایان در جامعه به آن مبتلا هستند. درست است که میگرن نسبت به بیماری های عصبی دیگر چون M.S خوش خیم به نظر می رسد اما با توجه به شیوع بالا و درصد از کارافتادگی برای افراد، از نظر اجتماعی و اقتصادی تاثیرات سوء ای بر جامعه می گذارد مثلاً وقتی فردی دچار حمله های میگرنی می شود ممکن است یک روز کاری را از دست داده که در این صورت هم خودش دچار ضرر اقتصادی می شود و هم نمی تواند به افرادی که به آن ها خدمت می کرده خدمت کند و با توجه به این که 1.5 کل خانوم و 6 درصد آقایان در جامعه به میگرن  هستند اگر این ضرر اقتصادی در تعداد کل این جمعیت ضرب شود خواهیم دید که جامعه چه ضرر اقتصادی بزرگی را متحمل خواهد شد.

دکتر عصار زادگان درباره عوامل موثر در ایجاد سردرد های میگرنی گفت: فاکتورهایی وجود دارند که در تحریک سردرد های میگرنی و ایجاد میگرن دخیل بوده و اثر آن ها بی شبهه و اثبات شده است مانند: مصرف پنیر زیاد به ویژه پنیر مانده، مصرف کاکائو، مشروبات الکلی، ادویه جات زیاد، الگوهای خواب نامنظم، محیط های خیلی پرنور روز های شدیدا آفتابی، صداهای خیلی بلند و بوهای تند.

وی با تاکید بر این که نمی توان گفت هوای ابری و بارانی سبب حمله های میگرنی می شوند افزود: هیچگونه مطلب و دلیل علمی در این مورد وجود ندارد که اثبات کند هوای بارانی و ابری سبب حمله های میگرنی می شود.

وی این گونه ادامه داد: گاهی شاهد هستیم بعضی افراد در فصول پاییز و زمستان بیشتر دچار سردرد های میگرنی می شوند از آن جایی که زمینه های اضطراب و استرس در میگرنی ها بیشتر است، در محیط هایی که نور کم است مثل کشور انگلستان که هوا معمولاً ابری بوده و آفتابی نیست، اضطراب  و استرسی که در اثر حال و هوای محیط زندگی بد افراد حاکم می شود، سبب افزایش حمله های میگرنی شده و در نتیجه شاید بتوان گفت: که آب و هوا بر روی حملات میگرن به طور غیر مستقیم تاثیر گذار است.
برچسب ها: میگرن ، هوا ، مغز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.