سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهان، تاب و توان قهر با انرژي ايران را ندارد و نخواهد داشت

تعدادي از شركت هاي خارجي بي اعتنا به تحريم هاي غرب عليه ايران، همچنان به فعاليت هاي خود و سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز ايران ادامه مي دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به گفته ،کارشناسان امریکایی اغلب كشورهاي خارجي فعال در بخش نفت و گاز ايران به 9 كشوري تعلق دارند كه واشنگتن به تازگي معافيت آن ها را از تحريم، به مدت 6 ماه ديگر تمديد كرده است اگرچه گفته مي شود آمريكا در پي ادعاي كاهش حجم واردات نفت خام ايران از سوي اين 9 كشور دست به اين اقدام زده است.

به نوشته رويترز، واشنگتن روز جمعه دهم دسامبر نام كشورهاي هند، كره جنوبي، چين، سنگاپور، مالزي، آفريقاي جنوبي، سريلانكا، تايوان و تركيه را نيز به ليست كشورهاي واجد شرايط معافيت از تحريم هاي صنعت نفت ايران افزود.

بر اساس اعلام دفتر حسابداري حكومتي آمريكا، در ميان شركت هاي سرمايه گذار و فعال خارجي در بخش هاي نفت و گاز ايران، نام شركت هايي نظير «سينوپك» چين، «شركت ملي نفت چين»، »دايليم اينداستريال» كره جنوبي، شركت هاي هندي « او ان جي سي ويدش»، «اينرين اويل كراپ» و «اويل اينديا» و همچنين شركت آفريقايي «ساسول» به چشم مي خورد.

در ادامه اين گزارش آمده است: آمريكا كشورهاي انگليس، بلژيك، فرانسه، جمهوري چك، آلمان، ايتاليا، يونان، لهستان، اسپانيا، هلند و ژاپن را چهاردهم ماه سپتامبر به مدت 180 روز ديگر از تبعيت از محدوديت هاي برعليه صنعت نفت جمهوري اسلامي معاف كرده بود. محدوديت هاي وضع شده از سوي آمريكا بر ضد ايران بر اساس اتهام هاي واهي و بي اساس واشنگتن و متحدانش مبني بر ابهام در تلاش هاي صلح آميز جمهوري اسلامي در برنامه انرژي هسته اي اش بر اين كشور تحميل شد.

اما ايران با رد تمامي اتهامات از سوي آمريكا و به عنوان يكي از پشتيبانان و امضا كنندگان پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي NPT و عضوي از اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گويد استحقاق استفاده از فناوري هسته اي براي مقاصد صلح آميز را دارد./ر
برچسب ها: انرژی ، نفت ، تحریم ، بی اعتنا ، تجارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.