سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کمیسیون «بیداری اسلامی و تغییر روابط قدرت در جهان معاصر»:

موفقيت مسلمانان در جهان، ساختار ناعادلانه قدرت را با چالش اساسي مواجه کرده است

در کميسيون‌هاي عصر ديروزهمايش بيداري اسلامي راه تحقق صلح و عدالت جهاني و بازگشت به تعاليم انبياء الهي وا حترام به نقش مردم بررسي شد و اساتيد مسلمان علاوه بر ارائه مقاله و سخنرانی، جمعی از حاضران نیز دیدگاه‌های خود را نسبت مسائل مطرح شده بیان کردند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، کمیسیون «بیداری اسلامی و تغییر روابط قدرت در جهان معاصر» با هدف بررسی موضوعات تعیین‌شده از سوی دبیرخانه نخستین اجلاس اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و بیداری اسلامی عصر ديروز با حضور چندین نفر از استادان مسلمان و اندیشمند فعال در عرصه­هاي فرهنگي، اجتماعی، سياسي و رسانه‌اي و احزاب و تشكل‌هاي اسلامي از سراسر جهان برگزار شد.

در این کمیسیون علاوه بر ارائه مقاله و سخنرانی توسط چند نفر از استادان مسلمان، جمعی از حاضران نیز دیدگاه‌های خود را نسبت مسائل مطرح شده بیان کردند.

اینکه "روابط ناعادلانه‌ قدرت در جهان کنونی که بر مبنای اندیشه‌های مادی شکل گرفته است، یکی از مهمترین موانع صلح و عدالت جهانی به شمار می‌آید" از محورهای این مقالات بود.

در این سخنرانی ها تاکید شد که نهضت عظیم بیداری اسلامی در کنار نفی استبداد داخلی و ساختار مبتنی بر سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی در سطح بین‌المللی بر این باور است که تنها راه تحقق صلح و عدالت جهانی بازگشت به تعالیم انبیاء الهی؛ احترام به نقش مردم و حفظ کرامت انسانی است.

از سوی دیگر تاکید شد که موفقیت‌های چشمگیر مسلمانان در نقاط مختلف جهان اسلام عملاً ساختار ناعادلانه قدرت در سطح جهانی را با چالش‌های اساسی مواجه کرده و امت اسلامی را در آستانه موازنه جدیدی از قدرت قرار داده است و امت اسلامی باید از این فرصت در جهت ارتقای جایگاه بین‌المللی جوامع اسلامی بهره‌برداری کند.

همچنین بیان شد که مسأله فلسطين به عنوان اصلي­ترين مسأله جهان اسلام، آن را به يكي از اركان جنبش بيداري اسلامي مبدل ساخته و در مسير تكامل آن نقش اساسي داشته است. بر این اساس، جنبش بیداری اسلامی تا زمان احقاق حقوق ملت ستمدیده فلسطین و حاکمیت آنها بر تمامی سرزمین‌های اشغالی، از بحر تا نهر، به حمایت خود از مقاومت ادامه خواهد داد.

در یکی دیگر از این سخنرانی ها، اعلام شد: جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی تحت حمایت قدرت‌های غربی علیه این ملت مظلوم دلیل آشکاری بر بطلان اندیشه‌ها و ادعاهای فریب‌کارانه قدرت‌هایی است که با شعار حمایت از حقوق بشر و مردم‌سالاری در پی منافع منطقه‌ای و جهانی خویش هستند.

از سوی دیگر بیان شد که استکبار جهانی به منظور مقابله با امواج بیداری اسلامی از تمامی ابزارها و امکانات سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی خود بهره گرفته است. در این زمینه ابزارها و روش‌های قدرت نرم از جمله تصویرسازی رسانه‌ای و ایجاد اسلام هراسی، بیش از هر ابزار و روش دیگری در دستور کار قدرت‌های بزرگ قرار دارد.

همچنین با تاکید بر این که رسانه‌ها یکی از ابزارهای قدرت در عصر انفجار اطلاعات به شمار می‌آیند، اعلام شد این ابزار همان گونه که از سوی غرب به منظور تصویرسازی منفی علیه بیداری اسلامی به کار گرفته می‌شود، باید در جهت گسترش بیداری اسلامی نیز مورد استفاده مسلمانان قرار بگیرد.

در این زمینه همچنین اظهار شد که جهان اسلام دارای ظرفیت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بالقوه و بالفعل متعددی است که در صورت شناخت دقیق و بهره‌گیری صحیح و همچنین گسترش و توسعه همکاری‌های داخلی، می‌تواند شرایط زندگی مسلمانان در نقاط مختلف جهان را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد.

اینکه  نقش و جایگاه کشورهای اسلامی در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در حال حاضر متناسب با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عظیم این کشورها نیست نیز مورد تاکید قرار گرفت و اعلام شد بر این اساس، جوامع اسلامی برای تضمین دستیابی به حقوق بین‌المللی خود باید نقش فعال‌تری در این نهادها و سازمان‌ها ایفا کنند.

در پایان همچنین تاکید شد که مسلمانان جهان در چارچوب نظام دولت – ملت موجود بر هویت دینی خویش به عنوان امت اسلامی تأکید کرده و خود را عضوی از یک پیکر می‌دانند. 

 انتهاي پيام/
برچسب ها: اجلاس ، بیداری ، اسلامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.