سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضايي:

دولتمردان، فعالان سیاسی و جناح‌ها زندگی‌کردن با یکدیگر و مردم را یاد نگرفته‌اند

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در سومین همایش بین‌المللی صنعت احداث گفت: علت اختلاف‌ها در کشور این است که دولتمردان و فعالان سیاسی و جناح‌ها زندگی‌کردن با یکدیگر و با مردم را یاد نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، محسن رضایی دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در سومین همایش بین‌المللی صنعت احداث گفت: واقعیت این است که ما رشد خوبی در بخش سیاسی و امنیتی داشته‌ایم و توانسته‌ایم در 2000 کیلومتری مرزها، دشمن و ناتو را زمین‌گیر کنیم تا جایی که ممکن است در آینده تغییر لحن و سیاست آمریکا را در قبال ایران را شاهد باشیم اما متاسفانه در بخش اقتصاد، جامعه و خانواده عقب‌ماندگی تامل برانگیزی داریم.

رضایی افزود: متاسفانه از توسعه و پیشرفت متوازن غفلت شده است و زندگی و جامعه به اندازه سیاست و امنیت توسعه‌نیافته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شوروی سابق هم با پیشرفت فنی و علمی توانست در کره ماه فرود آید، اما از درون به زندگی و جامعه خود توجه نکرد اظهار داشت: اگر ما هم همین رویه خود یعنی عدم تناسب در پیشرفت و توسعه را ادامه دهیم در داخل با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی زندگی و اقتصاد از یک سو و سیاست و امنیت را از سوی دیگر دو بال پرواز هر جامعه برای توسعه دانست و گفت: ملت‌ها نمی‌توانند با یک بال به پرواز درآیند و باید هر دو بال متانسب باهم تقویت و رشد یابند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به چشم انداز ایران 1404 اشاره کرد و افزود: سند چشم‌انداز ایران اسلامی برای متناسب سازی توسعه و پیشرفت در کشور ما تدوین شد، اما هنوز برنامه عملیاتی قوی در اجرای آن صورت نگرفته است.

محسن رضایی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران برای احیا مجد و عظمت و تمدن ایران اسلامی صورت گرفت و برای رسیدن به این خواسته فداکاری‌های زیادی انجام شده است. اکنون به بخشی از اهداف دست یافته یا نزدیک شده‌ایم اما در بخش دیگر که شامل زندگی، جامعه و اقتصاد می‌شود عقب هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگو را گمشده امروز جامعه ایران دانست و اظهار داشت: گفت‌وگو در تمامی سطوح از درون خانواده گرفته تا سطوح مدیریتی و تصمیم سازی و تصمیم گیری و سران کشور را باید جدی گرفت. البته زندگی فقط شامل گفت وگو نمی شود، اما فهم، اراده و خردجمعی حاصل گفتگو است. هرچند زندگی به گفت وگو محدود نمی‌شود. برای فرهنگ‌سازی و گفتگو باید تحمل‌پذیری در همه آحاد کشور و دولتمردان تقویت شده و همه باید نسبت به یکدیگر گوش شنوا داشته باشند.

رضایی افزود: اگر 8 سال پیش حرف از اختلاف در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها می‌زدند، می‌گفتند که مشکل از آنجاست که بخشی از مدیریت در دست اصولگراها و بخشی دیگر دردست اصلاح‌طلبان است اما اکنون که همه مدیریت‌ها در دست اصولگرایان است ، چه پاسخی می‌توان به این سوال داد؟چرا اختلاف در کشور است؟ علت این اختلاف‌ها این است که دولتمردان و فعالان سیاسی و جناح ها زندگی‌کردن با یکدیگر و با مردم را یاد نگرفته‌اند. ما بشدت نیازمند زندگی کردن با یکدیگر هستیم.

وی در ادامه گفت: اقتصاد و نظام اداری ایران با توجه به سیاست و امنیت شکل گرفته است در حالی‌که باید از دریچه زندگی و اقتصاد به آن نگاه کرد و نظام اداری بر همین اساس بازآرایی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : تا پیش از رضاشاه مدیریت کشور فدرالی بوده و رضاشاه سیستم دولتی امروزی را برای ایران به ارمغان آورد. سیستم بروکراسی و نظام اداری از زاویه امنیت و سیاست طراحی شده و این سیستم کشور را از پویایی و تحرک انداخته است در حالیکه باید ظرفیت‌سازی شود و نخبگان را وارد عرصه مدیریتی کشور کرد.

دکتر رضایی اظهار داشت: هزاران نخبه و افراد توانمند در کشور وجود دارند که از توانایی‌های آنها استفاده نمی‌شود و متاسفانه شماری از جوانان کشور بیکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نگاه به اقتصاد و پیشرفت از زاویه زندگی باشد تحولی بزرگ در کشور ایجاد خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا وقتی معماری سیستم مدیریتی ایران بقاء گونه باشد به جایی نمی‌رسیم لذا باید معماری نوینی در اقتصاد و زندگی مردم ایجاد شود.

رضایی در ادامه به توسعه پایدار اشاره کرد و مولفه‌های آن را محیط زیست، عدالت بین نسلی و فرهنگ دانست و افزود: باید دید که صنعت احداث چه رابطه‌ای با محیط زیست، عدالت بین نسلی و فرهنگ دارد و آن ضوابط و معیارها در صنعت احداث رعایت شود.

وی اظهار داشت: امروز علت بخشی از خشکسالی دریاچه ارومیه ناشی از سدهای محیط اطراف آن است و همچینن زاینده‌رود بر اثر احداث صنایع آب بر، که باید در کنار دریا باشند تقریبا خشک شده است . بنابراین باید رابطه صنعت احداث را با محیط زیست بررسی و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کرد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احداث نمی‌تواند بدون ارتباط با هویت باشد لذا در کالبدها باید هویت ایران اسلامی نمایان باشد. سی و چند سال از نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد ولی هنوز معماری آن شکل نگرفته است، لذا همان‌گونه که معماری قاجاریه و صفویه داریم می‌بایست معماری جمهوری اسلامی را داشته باشیم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رضایی ، مجمع ، دبیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.