سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رکود ؛معاملات بازار مسکن را گره زد

اين روزها بيشتر بنگاه داران املاكي خبر از ركود در اين بازار مي دهند ،ركودي كه چندان براي خريداران يا فروشندگان خوشايند نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اكثر بنگاهداران ركود حاصل در بازار مسكن را ناشي از نوسانات ارزي مي دانند و معتقد هستند از شهريور ماه نوسان در بازار ارز و سكه ايجاد شد و همين موضوع قيمت مسكن را در طول سه ماه 30 درصد افزايش داد.

از سوي ديگر بسياري فروشندگان مسكن دندان طمع را تيز كرده و به اميد افزايش يافتن قيمت مسكن براي فروش خانه دست نگه داشته اند.

براساس اين گزارش بر اساس اطلاعات مركز آمار، متوسط قیمت فروش هر مترمربع مسكن در شهر تهران در بهار سال ۸۸ حدود یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود كه این رقم در بهار امسال به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده كه گویای افزایش بیش از یك میلیون تومانی در این سه سال یا رشد ۶۸ درصدی است.

برخي از بنگاه داران نيز از آثار اين افزايش قيمت بر بازار اجاره بها در فصل پاييز خبر دادند و گفته اند :فصل پاييز بر خلاف فصل تابستان قيمت اجاره ،تا حدودي كاهش مي يابد و به حالت ثبات مي رسد در حالي که امسال قيمت اجاره 50 درصد افزايش داشته است.

مقایسه گزارش مركز آمار از قیمت فروش و اجاره‌بهای مسكن در بهار سال ۹۱ با گزارش وزارت مسكن سابق درباره قیمت فروش و اجاره‌بهای مسكن در بهار سال ۸۴ بیانگر رشد ۳۳۱ درصدی قیمت مسكن و رشد ۳۹۰ درصدی اجاره‌بها در این دوره است.

متوسط قیمت مسكن در تهران در بهار سال ۸۸ هر مترمربع ۵۸۷ هزار تومان و اجاره‌بها هر مترمبع ۲۷۵۰ تومان بود كه در بهار امسال به ترتیب به ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

به عبارت دیگر می‌توان گفت قیمت فروش مسكن نسبت به ابتدای دولت دهم ۳/۴ برابر و اجاره‌بها ۹/۴ برابر شده است.

از سوي ديگر افزايش قيمت مصالح ساختماني در اين برهه از زمان به دليل آشفتگي بازار ارز و وسكه از ديگر دلايل اصلي ركود و افزايش قيمت مسكن در طول سه ماه گذشته است.

بر اساس اين گزارش يکي از بنگاه داران با بيان اينکه تثبيت بازار ارز و سکه زمينه را براي هجوم نقدينگي به سمت بازار مسکن فراهم کرده است، افزود: اکثر فروشندگان پس از نا اميد شدن از بازار ارز و سکه به سمت بازار مسکن آمده اند و قيمت هاي باور نکردني براي واحدهاي مسکوني خود در نظر گرفته اند.

رئيس اتحاديه املاک کشوري با اشاره به اينکه بيش از 80 درصد از مصالح ساختماني در داخل کشور توليد مي شود ، افزود: جو رواني ايجاد شده ناشي از نوسانات بازار ارز موجب افزايش قيمت مصالح ساختماني و ايجاد رکود انتظاري در اين بازار شده است.

خسروي در خصوص رکود انتظاري ايجاد شده در بازار مسکن گفت: در رکود انتظاري فروشنده با توجه به وضعيت بازار قيمت واحد مسکوني خود را تعيين و افزايش مي دهد، اگرچه اين افزايش قيمت مانع از وجود مشتري مي شود ولي فروشنده قيمت واحد خود را تحت هيچ شرايطي کاهش نمي دهد.

وي با اشاره به تعديل بازار مسکن با کنترل نوسانات ارزي گفت: تعديل بازار ارز و نوسانات موجود، آرامش را به بازار مسکن باز مي گرداند.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه خرید و فروش مسکن دچار رکود شدیدی است گفت: خرید و فروش مسکن از روزی ۱۵ هزار معامله به ۵۷۰۰ معامله کاهش یافته است

قلی‌خسروی افزود: با توجه به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلار که اعلام کردند قیمت دلار پایین‌تر خواهد آمد مسلما قیمت مسکن نیز در بازار به ثبات بیشتری می‌رسد/ک .

گزارش از محبوبه کباري

برچسب ها: رکود ، مسکن ، املاک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.