سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيمي در يازدهمين اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي خبر داد

آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي همکاري همه جانبه در مبارزه با تروريسم

معاون اول رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه افراط‌گرايي، تروريسم و خشونت در قاموس هيچ فرهنگ، مذهب و ملت اصيلي پذيرفته نيست، گفت: ايران بعنوان بزرگترين قرباني عمليات تروريستي در منطقه و جهان طي سال‌هاي اخير، ضمن اعلام آمادگي براي همكاري همه‌جانبه در امر مبارزه با تروريسم، بر شناسايي ريشه‌ها، علل و رفع كامل آن تأكيد دارد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه افراط‌گرايي، تروريسم و خشونت در قاموس هيچ فرهنگ، مذهب و ملت اصيلي پذيرفته نيست، گفت: ايران بعنوان بزرگترين قرباني عمليات تروريستي در منطقه و جهان طي سال‌هاي اخير، ضمن اعلام آمادگي براي همكاري همه‌جانبه در امر مبارزه با تروريسم، بر شناسايي ريشه‌ها، علل و رفع كامل آن تأكيد دارد.

متن کامل سخنان محمدرضا رحيمي در يازدهمين اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي که در بيشکک -پايتخت قرقيزستان- برگزار شد، بدين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي رييس؛

نخست وزيران محترم كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي؛

رؤساي محترم هيأت‌هاي شركت كننده؛

خانم‌ها و آقايان؛

در ابتدا مايلم تشكر و قدرداني خود را از استقبال و مهمان‌نوازي گرم و صميمانه جناب آقاي ساتي بالديف، نخست وزير كشور دوست جمهوري قرقيزستان و برنامه‌ريزي بسيار خوب كشور ميزبان در برگزاري باشكوه اين نشست ابراز نمايم. بسيار خرسندم كه بار ديگر در جمع صميمي نخست وزيران محترم و مقامات عالي‌رتبه كشورهاي عضو و ناظر سازمان همكاري شانگهاي در شهر زيباي بيشكك حضور يافته‌ام.

عاليجنابان؛

امروزه و با گذشت بيش از يك دهه از فعاليت سازمان همكاري شانگهاي، اين سازمان به تدريج در حال تبديل به نهادي معتبر و تأثيرگذار در منطقه و نظام بين‌الملل است. با ارج نهادن به تلاش‌هاي صورت گرفته در طول اين سال‌ها، اهتمام سازمان براي ورود جدي‌تر به مسايل و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين عملياتي شدن توافقات را حائز اهميت دانسته و معتقدم اين امر موجب افزايش اعتبار و جايگاه منطقه اي و بين المللي سازمان خواهد شد.در دنياي امروز كه تهديدات امنيتي و عناصر بي‌ثباتي در منطقه و جهان گسترش يافته ، نياز به تشريك مساعي جمعي كشورها بمنظور مقابله با تهديدات تروريستي و قاچاق مواد مخدر بيش از گذشته آشكار شده است.

جمهوري اسلامي ايران همواره ضمن حمايت از رويكردهاي منطقه‌اي براي حل و فصل مسايل و مشكلات معتقد است كه ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه همكاري در پرتو همگرايي و ثبات و امنيت منطقه‌اي وجود دارد.

بشريت امروزه بيش از هر زمان ديگر، نياز به معنويت ، اخلاق و ارزش‌هاي انساني را احساس مي-كند. اطمينان دارم با اينجانب هم عقيده هستيد كه اين ارزش‌ها، قوام ملت‌ها و پايداري جوامع را موجب خواهد شد. با توجه به اشتراكات فرهنگي و تاريخي، پيشنهاد مي‌نمايم كه اين مسأله و راه‌هاي ترويج آن در قلمرو سازمان، مورد عنايت و اهتمام ويژه قرار گيرد.

جناب آقاي رييس؛

همكاران محترم؛

بحران مالي جهان، ضرورت و اهميت همكاري‌هاي منطقه‌اي را در جهت كاستن آثار منفي بحران دوچندان نموده و يكي از محورهاي قابل توجه در اين رابطه، بحث انرژي است. توسعه صنعتي، مصرف انرژي را در همه كشورها از جمله اعضا سازمان همكاري شانگهاي افزايش داده و حضور مصرف كنندگان و توليدكنندگان انرژي در اين سازمان، زمينة مناسبي را جهت همكاري در موضوع انرژي فراروي اعضا قرار داده است.

جمهوري اسلامي ايران ضمن حمايت از تشكيل باشگاه انرژي در چارچوب شانگهاي، در روند تأسيس آن مشاركت جدي خواهد داشت و اميدواريم در سال پيش رو شاهد افتتاح اين باشگاه و تقويت همكاري بين اعضاء در اين زمينه باشيم.

همچنين جمهوري اسلامي ايران همكاري‌هاي خوبي در حوزه ترانزيت با كشورهاي منطقه دارد. گسترش اين همكاري‌ها كه بدون ترديد موتور محركه رشد و شكوفايي اقتصاد مي‌باشد، اهميت زيادي دارد و احياءكننده نقش و جايگاه تاريخي جاده ابريشم مي‌باشد. در اين راستا در چارچوب كريدور حمل و نقلي شمال – جنوب، ارتباط ريلي با روسيه در دستور كار قرار دارد و كريدور حمل ونقلي پنج جانبه ايران، تركمنستان، ازبكستان، قطر و عمان و نيز راه‌آهن سه جانبه ايران،تركمنستان و قزاقستان درحال احداث مي¬باشد.

حضار محترم؛

خانم‌ها و آقايان؛

جمهوري اسلامي ايران ضمن حمايت از تصميم سازمان همكاري شانگهاي براي تشكيل بانك و صندوق ويژه تأمين مالي (فاينانس) پروژه‌هاي مورد توافق، آمادگي خود را براي مشاركت فعال و جدي در اين زمينه اعلام مي‌نمايد.

كشورهاي ناظر سازمان داراي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي بالايي در زمينه‌هاي مختلف هستند و گسترش همكاري اعضاي اصلي سازمان با ناظرين تحت مكانيسم خاص و تعريف شده‌اي كه متأسفانه در حال حاضر سازمان فاقد آن است، مي‌تواند در تحقّق اهداف عاليه آن تأثير مثبتي داشته باشد.

عالي‌جنابان؛

جمهوري اسلامي ايران بعنوان يكي از كشورهايي كه داراي مشتركات فراوان و مرزهاي طولاني با افغانستان مي‌باشد براساس ديدگاه راهبردي خود، ارتباط تنگاتنگي ميان امنيت و توسعه و بازسازي در افغانستان قائل است. متأسفانه در يك دهه اشغال نظامي افغانستان، عمدتاً به راهكار نظامي توجه و از موضوع بازسازي و توسعة زيرساختها، ايجاد اشتغال و آموزش در اين كشور غفلت شده است.

جمهوري اسلامي ايران از تصميم نيروهاي ائتلاف براي پايان دادن به بيش از يك دهه اشغال‌گري در افغانستان و واگذاري امور به ويژه حفظ امنيت و صلح و ثبات در اين كشور به دولت افغانستان استقبال مي‌كند و مناسب‌ترين گزينه براي كمك به حل و فصل مسايل افغانستان را، راه‌حل‌هاي درون منطقه‌اي مي‌داند و در اين راستا از عضويت ناظر افغانستان و همچنين ارتقاء جايگاه سازمان همكاري شانگهاي در مباحث افغانستان استقبال مي‌نمايد.

ما همچنين پيشنهاد مي‌كنيم، ساختاري در چارچوب سازمان به منظور تمركز بر مسايل افغانستان تشكيل شود تا محلي براي هماهنگي نظرات براي كمك به استقرار صلح و ثبات در اين كشور و منطقه باشد.

افراط‌گرايي، تروريسم و خشونت در قاموس هيچ فرهنگ، مذهب يا ملت اصيل و ريشه‌داري پذيرفته نيست. جمهوري اسلامي ايران بعنوان بزرگترين قرباني عمليات تروريستي در منطقه و جهان طي سال‌هاي اخير، ضمن اعلام آمادگي خود براي همكاري همه‌جانبه در امر مبارزه با تروريسم، بر شناسايي ريشه‌ها و رفع كامل آن تأكيد ويژه دارد.

همكاران گرامي؛

دوستان عزيز؛

جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصول و مباني اعتقادي و سياسي خود، خيزشهاي مردمي يكي دو سال اخير در تعدادي از كشورهاي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا عليه ديكتاتوري و استبداد داخلي از يك سو و قطع نفوذ قدرت‌هاي استكباري و استعماري در كشورهايشان از سوي ديگر را ارج نهاده و آمادگي دارد اين كشورها را در تأسيس نهادهاي مردم سالار، تصويب قوانين اساسي و رهايي از مشكلات اقتصادي با استفاده از تجربيات گرانقيمت خود ياري دهد. شايسته است مردم اين كشورها نسبت به دخالت قدرتهاي سلطه‌گر براي انحراف مسير رهايي‌بخش و عزت‌جويانه خود هوشيار بوده و اجازه ندهند آن‌ها براي تصاحب مجدد منافع نامشروع خود، دستاوردهايشان را مصادره نمايند. از سوي ديگر بايستي نگران سوءاستفاده برخي قدرتها از شرايط منطقه و بحرانسازي براي دستيابي اين قدرتها به مطامع و منافع سياسي غيرمشروع خود نيز بود. تداوم درگيري و خشونتهاي هدايت شده به نفع منطقه نيست و خطر گسترش دامنه درگيريها به ساير كشورها، ثبات و امنيت منطقه را تهديد مينمايد. ما قوياً اعتقاد داريم راه‌حل مسئله سوريه، تنها دستيابي به يك توافق سياسي از طريق گفت وگو ميان مخالفان و دولت سوريه مي‌باشد. تلاش براي نظامي كردن بحران و تسليح گروه‌هاي غيررسمي، نه تنها كمكي به حل آن نمي‌كند، بلكه موجب پيچيدگي بيشتر اوضاع منطقه و گسترش خونريزي‌ها خواهد شد. دامن زدن به اختلافات مذهبي موجب درگيري‌هاي مذهبي در اين كشور و حتي تسرّي بحران به كشورهاي هم‌جوار خواهد شد.

در ارتباط با موضوع صلح خاورميانه نيز رژيم صهيونيستي به علت ماهيّت اشغال‌گرانه و ضدانساني خود اخيراً و اگر چه نخستين بار نيست؛ مبادرت به انجام جنايت جنگي و حمله به مناطق مسكوني با سلاح‌هاي غيرمتعارف نمود. حاميان جهاني و منطقه‌اي اين رژيم جنايتكار كه مدعي حقوق بشر و آزادي خواهي نيز هستند با سكوت و حمايت‌هاي همه جانبه خود اين رژيم را در ادامه جناياتش عليه فلسطين ياري رساندند. حمايت از مردم مظلوم غزه در برهة حساس كنوني، وظيفة همه كشورها و آزادي‌خواهان جهان است. جمهوري اسلامي ايران خواستار اتخاذ تدابير سياسي، اقتصادي و انساني در حمايت از مردم بي¬دفاع فلسطين بويژه غزه مي‌باشد.

جناب آقاي رئيس؛

همكاران محترم؛

جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از اعضاء معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي (NPT) و طبق مواد، روح و اهداف اين معاهده، از حق استفاده صلح‌آميز از انرژي و فناوري هسته‌اي از جمله چرخه سوخت براي رفع نيازهاي روزافزون خود در زمينه توليد برق، بهداشت و درمان، كشاورزي و صنعت برخوردار است. ما در عين پايبندي به تعهدات بين‌المللي خود و تحت نظارت موافقتنامه پادمان‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي؛ در چارچوب معاهده منع گسترش، مصمم به بهره‌برداري از حقوق مسلّم خود در قبال اين تعهدات هستيم. بدبيني‌ها و گمانه‌هاي بي‌پايه و اساس با انگيزه‌هاي سياسي و اتهام زني، تهديد، تحريم و ترور دانشمندان هسته‌اي نمي‌تواند اين حق را از ايران به عنوان عضوي از اين معاهده سلب نمايد. جمهوري اسلامي ايران همزمان به مسئوليت خود نيز عمل كرده است. همكاري با آژانس بر طبق مفادNPT و موافقت‌نامه پادمان، سياست هسته اي جمهوري اسلامي ايران را شكل داده است.

در پايان با اغتنام فرصت، مجدداً از جناب آقاي ساتي بالديف تشكر و قدرداني نموده و از خداوند متعال براي ايشان و مردم قرقيزستان و ملّتهاي منطقه موفقيت و سربلندي مسألت مي‌نمايم.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.