سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردرد و سرگیجه نخستین نشانه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

سردرد و سرگیجه نخستین نشانه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر رضا افشاری، عضو مرکز تحقیقات سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه منواکسید کربن در شكل‌ خالص‌ خود قابل‌ تشخیص‌ نبوده‌ و بدون‌ بو و بی‌رنگ‌ و بدون‌ خاصیت‌ تحریك‌ كنندگی‌ است، اظهار داشت:‌ این گاز که سریع در هوا منتشر می شود زمانی‌ تولید می‌شود كه‌ احتراق‌ ناقص‌ مواد كربن‌ دار رخ داده باشد.

دکتر رضا افشاری با اشاره به اینکه استنشاق دود ناشی از آتش سوزی و اختلال در کارکرد سامانه های گرمایشی منازل و محیط کار شایعترین علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به شمار می رود، خاطر نشان کرد:‌ مولکول منواکسید کربن بسرعت از غشاء مویرگی ریه عبور کرده  و پس از‌ تركیب‌  CO  با ملكول هموگلوبین (Hb) و ایجاد کربوکسی هموگلوبین (COHb) سبب‌ كاهش‌ ظرفیت‌ انتقال‌ اكسیژن‌ به بدن می‌شود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تصریح کرد: ‌سردرد، سرگیجه،‌ تهوع‌، كوفتگی‌ بدن‌ و اختلال‌ تفكر از علائم‌ شایع‌ مسمومیت با این گاز به شمار می رود و كرامپ‌ شكمی‌، استفراغ‌، اسهال‌ اغلب‌ در اطفال‌ و نوجوانان‌ بطور شایع‌ دیده‌ می‌شود.

دکتر رضا افشاری با بیان اینکه در مسمومیتهای‌ شدیدتر سنكوپ‌، تشنج‌، اختلال‌ هوشیاری‌، سفتی‌ منتشر عضلانی‌ و كما می‌تواند بوقوع‌ پیوندند، گفت: در مسمومیتهای‌ شدید قلب‌ بعنوان‌ یكی‌ از دو ارگان‌ بدن‌ كه‌ مصرف‌ اكسیژن‌ بیشتری‌ دارد نیز تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در فصل سرما و با توجه به افزایش استفاده از وسایل گرما ساز میزان مسمومیت با گاز co افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: توجه به سیستم تهویه مناسب، استاندارد بودن تجهیزات گاز سوز  و رعایت نکات ایمنی بهترین راهکار به منظور پیشگیری از مسمومیت با گاز co به شمار می رود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تاکید کرد: در صورت بروز گاز گرفتگی بیمار را  به فضای باز منتقل داده و در اولین فرصت به مرکز درمانی مراجعه شود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.