تماس با مقادیر بالای مونوكسید كربن می تواند سبب كاهش هوشیاری و مرگ شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان كارشناس مسئول اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: مسمومیت بامونوكسیدكربن یكی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها می باشد كه مرگ خاموش نام گرفته است.

اسكندری افزود: مونوكسیدكربن گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و و به شدت سمی است كه در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود.

وی ادامه داد:علایم تماس طولانی با مونوكسید كربن، سردرد، گیجی و خواب آلودگی است كه در ادامه تماس، فرد مسموم دچار تهوع، استفراغ و تپش قلب می شود.

كارشناس مسئول اطلاع رسانی دارو و سموم تصریح کرد: برای كاهش احتمال بروز مسمومیت با گاز مونوكسید كربن باید یك سیستم تهویه هوا در محیط باشد.

اسكندری گفت: درمكان‌هایی كه سیستم‌های گرمایشی شومینه و بخاری وجود دارد درز در و پنجره ها نباید به طور كامل بسته شود و یا هر سه ساعت یكبار در این مكان‌ها یكی از پنجره‌ها به مدت پنج دقیقه باز تا هوای تازه وارد اتاق شود و از قرار دادن آبگرمكن در فضای بسته جلوگیری شود.

وی یادآورشد: از ساخته شدن آشیانه پرندگان بر دودكش‌ها كه خود یكی از دلایل شایع گازگرفتگی است باید جلوگیری شود كه بدین منظور استفاده از دودكش‌های دارای كلاهك مخصوص به شكل (H) ضروری است.

اسكندری خاطر نشان كرد: هیچگاه نباید در داخل اتومبیل با موتور روشن در مدت هرچند كوتاه، خوابید، این كار سبب بروز مسمومیت كشنده با مونوكسید كربن خواهد شد، همچنین از روشن كردن گاز پیك نیكی در داخل چادر و یا اتومبیل و یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما، باید خودداری شود./س

برچسب ها: مونوکسید ، کربن ، کاهش ، هوشیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.