سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمربي تيم دانشگاه آزاد در ليگ كاراته بانوان:داوري در قسمت كاتا پيشرفت چشمگيري داشته

سرمربي تيم دانشگاه ‌آزاد گفت: هميشه در مسابقات در قضاوت كاتا با داوران مشكل داشتيم ولي امسال داوري كاتا رشد قابل توجهي داشت.

فرحناز ارباب سرمربي تيم دانشگاه آزاد اسلامي در نخستين روز از دور برگشت پيكارهاي سوپرليگ و ليگ برتر كاراته بانوان در خصوص اين ليگ به خبرنگار ورزشي باشگاه  خبرنگاران گفت: در ليگهاي امسال 3 تيم با نام دانشگاه آزاد در ليگهاي جوانه آينده سازان و سوپرليگ داده ايم كه تيم دانشگاه آزاد ليگ جوانه همان تيم مهران ري است كه سهميه اش را امسال به دانشگاه آزاد داده ايم ا نصافا دانشگاه هم خيلي خوب از بازيكنانش حمايت كرده و امكانات فراواني به اين تيم و دو تيم ديگرش داده كه همه بچه ها از آن بسيار راضي هستند.
وي افزود: به عقيده من  داوري امسال در مقايسه با سالهاي گذشته كمي پيشرفت داشته و داوران دقتشان بيشتر شده ولي اين دليل نمي شود كه يك داور هيچ خطايي نكند.
هميشه يكسري اشتباهات ناخواسته در داوري وجود دارد كه قابل پيشگيري نيست اما با كمي دقت مي توان از آن اندك اشتباه هم جلوگيري كرد.
وي تصريح كرد: هميشه بر اين اعتقادم كه چه داور و چه مربي در سمتي كه دارند سعي مي كنند با وجدانشان كار كنند.
امسال بين داوران يك اتحاد و همبستگي وجود دارد در سالهاي گذشته در قسمت كاتا در پرچم دادن بين داوران اختلاف نظر بود ولي امسال اين مسئله بهتر شده و دقت بيشتري دارند شايد هم يكي از دلايلش عوض شدن قوانين داوري باشد.
شوراي داوري وقت بيشتري روي كاتا دارد چون هر تاتامي علاوه بر نظارت شوراي داوري، سرداور هم دارد.
ارباب كه مربي تيم ملي كاراته بانوان هم هست پس از ابراز خشنودي از كسب مجوز حجاب بانوان براي حضور در رقابتهاي جهاني ادامه داد: كسب مجوز حجاب براي بانوان بي تاثير در ليگ نبود، در اولين روز از دور برگشت پيكارهاي سوپرليگ ديدم يك عده از بازيكنان خوب كه در دور رفت به  هر دليلي عضو تيمي نشدند و بازي نكردند با بروز اين خبر عضو تيم ها شده اند و به ميدان رقابت ها آمدند تا شانس خودرا بار ديگر امتحان كنند.
اين يعني اينكه بچه ها براي حضور در تيم ملي و در پي آن شركت در مسابقات جهاني لحظه شماري مي‌كرده اند.
اين حس خوبي را در كاراته القا مي‌كند.
وي اضافه كرد: به نظر من هر چه قدرت ما در كاتا بازيكن بيشتري داشته باشيم سطح كار و رقابت بالاتر مي رود و مسلمان دقت مربيان بيشتر مي شود و  الزاما تمرينات نظم بيشتري به خود ميگيرد.
همانطور قبلا براي يكسان سازي مربيان در بخش كوميته برنامه ريزي شد و تصميم بر آن است كه در بخش كاتاهم مربيان يكسان سازي نشوند.
اگر برنامه ريزي ها صحيح پيش برود فكر مي‌كنم سال آينده از لحاظ فني كاتاروهاي بيشتري را در مجمع خود داشته باشيم.
ما در بخش كاراته پتانسيل بالايي  داريم و اين امر را 2 و 3 سال است كه در آسيا نشان مي دهيم.
وي اذعان داشت: در قسمت ليگ جوانه كه از امسال به ليگ ها اضافه شده يكسري بازيكنان جوان وارد شده اند كه با  انگيزه بالا به مسابقات مي آيند و من مطمئنم از سالهاي آينده تيم ملي ما در سطح بالاتري قرار گيرد.اگر فضاي آرامي را در بخش بانوان داشته باشيميقيناً كاراته ما روز بروز ارتقا پيدا مي‌كند.

*تيم ملي جاي كسب تجربه براي مربيان نيست

ارباب در ادامه به مربيان انتخاب آنها براي هدايت تيم ملي اشاره كرد و گفت: براي انتخاب مربيان تيم  ملي فكر مي‌كنم بايد از مربياني استفاده شود كه خودشان هم بازيكن بوده اند و هم قهرمان پروري كرده اند.
تيم ملي جاي مربياني نيست كه تازه به فكر كسب تجربه اند براي ارتقا مربيان و كسب تجربه شان روشهاي ديگري وجود دارد.
مي توان مربيان ارشد را انتخاب كرده و براي تقويت مربيان شهرستاني، به شهرستانهاي مختلف اعزام كرد كه هم بازيكنان را استعداد يابي كنند و هم مربيان را ورزيده تر نمايند.
البته تحقق اين امر بستگي به داشتن بودجه لازم و زمان كافي دارد متاسفانه تاكنون در فدراسيون استعداديابي صورت نگرفته كه اين نياز به نشست كارشناسي دارد كه ازمتخصصان استفاده شود تا در اين خصوص تخصصشان را براي پيشبرد كاراته بانوان ارائه دهند ،در بسكتبال و كشتي استعداديابي انجام شده و نتيجه هم گرفته اند ما بايد اين كار را در كاراته هم بكنيم.
وقتي اين كار را در سراسر كشور انجام دهيم مربيان شهرستاني هم خود بخود استعداديابي مي شوند و پس از آن بايد براي مربيان دوره هاي تخصصي روان شناسي، تكنيك و تاكتيك و همين طور كلاسهاي علم تمرين، طراحي تمرين وبدنسازي گذاشته شود.
وي در خاتمه صحبتهايش گفت: رئيس فدراسيون قبل از مسابقات آسيايي به من گفت: كه مربي جوانان و اميد بشوم چرا كه مي خواستند برنامه ريزي كنند و بازيكنان از پايه خوب ساخته شوند.
با وجود اينكه خودم بازيكن بزرگسال در تيم ملي داشتم و در مسابقات طلا گرفته بودند نسبت به دستور رياست فدراسيون اطاعت امر كرده و در قسمت بزرگسالان وارد نشدم، ولي الان خواهشم مي كنم چرا بايد من ارباب عرق بريزم و در يك سالن 40  متري كار كنم ولي از سوي مسئولين حمايت نشوم.
آيا كسي كه عمر و زندگيش را در اين كار گذاشته تا تخصص بدست بياورد و هر سال نيروهاي جديد به تيم ملي معرفي كند جاي حمايت ندارد؟خوب مي شد كه پاي درد دل مربيان هم بنشينند و با مربياني كه زحمت كشيده و عرق ريخته اند و بازيكن تربيت كرده اند درد دلشان گوش كنند و اجازه دهند آنها از حق خودشان دفاع كنند نه اينكه توبيخشان كنند./با
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.