سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايده پردازان هنر و معماري همسو با طبيعت هستند

گفتمان ميان طبيعت و ايده پردازان در هنر و معماري ايران همچون كلام ادبي آن بيانگر همسويي مستمر با طبيعت بوده است.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگارن گفت: الهام ريشه اي فعال و نهفته دارد. الهام و ايده پردازي، فرم ها و فضاها را به هم پيوند مي دهد و فرآيند ها را در شرايطي پويا جاري مي سازد كه هنرمند از اين طريق كسب معنا مي كند.
وي افزود: اما چنانچه هنر زبان مستقل دارد و تجربه هنري در حكم گسست و دوري از گفتار در باب حقيقت شناخته مي شود آيا باز هم مي توان از طبيعت به عنوان منبع الهام آن ياري گرفت؟
قهاري تصريح كرد: هيچ تجربه هنري نيست كه تا حدودي و بنا به قاعده هايي با معيارهايي چون شكل، محتوا، معنا، ارزش و مفاهيمي از اين دست تعيين نشده باشد آيا به اين ترتيت مي توان با مفهوم سازي از طبيعت در ستيزه بود؟
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: گفتمان ميان طبيعت و ايده پردازان در هنر و معماري ايران همچون كلام ادبي آن بيانگر همسوئي مستمر با طبيعت بوده است.
وي اظهار داشت: هر چند ايده ها از ابهام و ايهام برآمده و سپس شفاف و روشن شده باشد گاه طرح هاي برگرفته از طبيعت، تجربه خاموش بوده و گاه بي پروا و روشنگر است.
قهاري ادامه داد: سنت ها و سياست ها تغيير مي كنند اما عنصر الهام بخش بر جاي مي مانند و نسل هاي متوالي آنان را مورد خطاب قرار مي  دهند تجربه هنرمند از اين رهاورد فرشي بوده كه راويان عناصر و مهمتر از آن بنيان هستي، رشته هاي آن را بافته است.
رئيس انجمن مفاخر معماري تصريح كرد: طبيعت داراي فلسفه علمي، فنون شاعري، علم معاني بيان و جدل بوده فكر را ملموس و تخيلات را ممكن مي سازد طبيعت را مي توان نوشت، خواند و به تصوير كشيد و هنرمند از طريق درك مفهوم آن تجارب خود را با نسل هاي آينده شريك مي شود.
وي بيان كرد: پيشينيان ما با الهام از طبيعت، ارزش ها و باورهاي خود را در كالبد بافت هاي روستايي و شهري براي ما باقي گذاشته اند طبيعت به علت معنادار بودن عناصرش مفاهيمي را منعكس مي‌كنند كه جزئي از هويت فطري ماست.

*طبيعت هنرمند را در خلق اثر هدايت مي كند
قهاري تاكيد كرد: استعاره هايي كه در طبيعت حك شده اند هنرمند را در فكر عمل هدايت مي كند و طراحان يك معنا را به واسطه مفهوم ديگري تجربه مي كنند.
وي افزود: اگرچه هنر مدرن در پي نقض اين بيانگري بوده و معتقد است آفرينش هنر از بيانگري مفهومي جداست و به چيزي معين و خاص دلالت ندارد.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: طبيعيت خواسته يا ناخواسته صرفا يك زمينه ساز تفكر نيست بلكه شكل دهنده اي ماندگار است و به ميزان تاثير آ‌ن در يك اثر هنري به آن اعتبار مي بخشد در اين صورت تنها راه براي غير مفهومي كردن هنر، شالوده شكني آن است.
گفتني است، انجمن مفاخر معماري ايران در شصت و هفتمين گفتمان هنر و معماري كه هشتم آذر در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) برگزار مي شود به موضوع طبيعت منبع الهام مي‌پردازد./ي2
برچسب ها: قهاری ، معماری ، طبیعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.