سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر علمی سمینار ایدز عنوان کرد:

ابتلا خانم ها به ایدز در حال افزایش است

طبق آمار ها میزان ابتلا زنان به ایدز 2 تا 3 درصد است كه در چند سال گذشته به 20 درصد در سال 90 رسیده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر مسعود مردانی دبیر علمی سمینار ایدز امروز 7 آذر در سمینار ایدز که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده بود افزود: اوایل دولت مردان فکر می کردند تنها راه انتقال ایدز از طریق فرآورده های خونی است.که اولین فرد مبتلا به ایدز در ایران یک کودک مبتلا به هموفیلی بوده که با تزریق خون های آلوده ی وارداتی از فرانسه به ایدز مبتلا شد.

وی گفت: سالها بعد متوجه شدیم سیر فراوانی از موارد HIV به زندان هارسیده به طوری که در یک دوره ی زمانی مشخص در دو زندان بزرگ کشور 800 مورد انتقال ایدز از طریق سرنگ های آلوده اعلام شد.

بعد از 5 تا 6 سال بعد نیز روند انتقال ایدز تغییر پیدا کرد که این انتقال جدید از طریق روابط جنسی بوده است که در آن زمان آمار زنان مبتلا به ایدز 2 درصد بود که این آمار در سال 90 به 20 درصد افزایش یافته است درواقع یک افزایش 10 برابری ابتلا به ایدز در زنان کشور دیده شد.

مردانی عنوان کرد: ایدز یک بیماری رفتاری اجتماعی است این بیماری به سراغ ما نمی آید مگر این که ما رفتار پرخطر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ایران در مورد معتادان تزریقی، سازمان زندان ها و وزارت بهداشت پوشش های زیادی کرده اند به طوری که انتقال ایدز از طریق تزریق به وضعیت قابل قبولی رسیده است و ما به مرحله ای رسیده ایم که افزایش موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی نداریم.
 ولی مشکل اینجاست که معتادان تزریقی به دنبال شیشه و قرص های ایدز رفته اند و همین مسئله باعث شده که این افراد از حالت تعادلی خود خارج شده و دست به رفتارها و هنجارهای اجتماعی نامطلوب بزنند و از این طریق موج سوم ایدز یعنی انتقال جنسی را افزایش دهند./ع2
برچسب ها: ایدز ، تزریق ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.