سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیخان در نشست خبری تبیین کرد

برنامه‌های برگزاري کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک خان جنگلی در استان گيلان

رئیس اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی با اشاره به برگزاری این کنگره در روز شنبه آتي (11 آذر) گفت:‌ تبیین مبارزات نهضت جنگل، تقویت اعتقادات دینی، بررسی نقش روحانیت مبارز و تعمیم اندیشه استبدادستیزی و استعمارستیزی از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره در گیلان است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، شیخان رئیس کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک‌خان جنگلی در کنفرانس مطبوعاتی خود که در معاونت اجرایی ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره اظهار داشت: انقلاب اسلامی ثمره مجاهدت‌های مردان بزرگی است که با باورها و اعتقادات دینی راه مبارزه را در پیش گرفتند و یکی از کسانی که پرچم این مبارزه را در دوران استبداد داخلی و استعمار خارجی به دست گرفت، میرزا کوچک‌خان جنگلی بود که نهضت جنگل را با هدف مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی که با حمله روس و انگلیس قصد تجزیه ایران را داشتند، به دست گرفت.

وی افزود: میرزا کوچک‌خان جنگلی با اعتقادات دینی نهضت خود را شکل داد و کسانی که با او هم‌اعتقاد بودند به این نهضت پیوستند و همچنین 91 سال از شهادت او می‌گذرد و مسیر او در راه حق و آزادی و عدالت بوده، لذا در قرآن کريم وعده داده شده که هر کس در این مسیر مبارزه کند حتی در صورت شکست ظاهری حتما پیروز خواهد بود.

رئیس کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک‌خان جنگلی با اشاره به اهداف مهم این کنگره تصریح کرد: اولین نکته تبیین نقش بیداری علیه استبداد و استعمار در دوران نهضت جنگل است که در آن دوران غربت، اسلحه به دست گرفتن در مقابل کسانی که تا بن‌ دندان مسلح بوده و در صدد تجزیه کشور بودند،‌ شجاعت فراوانی می‌خواست و لذا تبیین این قضیه از اهداف اصلی این کنگره است.

شیخان گفت:‌ تقویت روحیه اعتقادات دینی برای الگوگیری نسل جوان از این شخصیت مبارز و همچنین بررسی نقش روحانیت مبارز ضد استعمار که مبنای نهضت جنگل بود، از دیگر اهداف این کنگره است، زیرا در آن دوران افرادی مانند شیخ محمد خیابانی، شهید مدرس و روحانیون دیگری بودند که از سلاله پاک روحانیت در مسیر عدالت و آزادی حرکت می‌کردند.

وی اظهار داشت: تعمیم اندیشه استعمارستیزی و استبدادستیزی از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است زیرا استعمار به دنبال حضور در همه کشورهایی است که به دنبال استقلال ملی و حفظ اعتقادات و باورهای دینی خود هستند، اما در طول تاریخ ملت ایران هیچگاه در مقابل استبداد و استعمار زمانه تسلیم نشده و هیچ دشمنی طعم پیروزی را در برابر آن نچشیده، که این نشاندهنده روحیه خاص ملت ایران در این زمینه بوده است؛ لذا تبیین این روحیه در این کنگره اهمیت دارد.

رئیس کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک‌خان جنگلی با اشاره به دیدار دوشنبه هفته گذشته این کنگره با مقام معظم رهبری گفت: رهنمودها و توصیه‌های معظم له انگیزه مضاعفی به اعضای ستاد برای دنبال کرده کارهای خود داد که انشاءالله در سال آینده کنگره بین‌المللی میرزاکوچک خان را برگزار کند زیرا انسان‌هایی که دارای فکر و اندیشه برتر هستند متعلق به سرزمین خاصی نبوده و شخصیت‌های جهانی هستند.

شیخان با اشاره به دیگر برنامه‌های این ستاد افزود: اجرای مراسم یادبود و بازخوانی اندیشه‌های نهضت جنگل و بررسی شخصیت روحانی شهید و مبارز این نهضت در دانشگاه‌ها از جمله این برنامه‌ها است و در هفته آینده و در سالروز شهادت میرزاکوچک خان در 200 دانشگاه برنامه‌های یادبود و برنامه‌ریزی علمی داریم که جا دارد از وزارت علوم،‌ نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و سازمان بسیج دانشجویی که ما را در این زمینه یاری کردند تشکر کنیم.

وی اظهار داشت: موضوع دیگر ساخت یادمان مشهد میرزا است، منطقه گیلان و بخش‌های زیادی از این منطقه شاهد قیام و مبارزات نهضت جنگل بودند که یکی از آنها محل شهادت میرزا است که با توجه به فراخوان داده شده، طرح بسیار مناسبی برای ساخت یادمان او در محل شهادتش در دست است که انشاءالله از اوایل سال 92 با حضور مسئولین افتتاح می‌شود.

رئیس کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک‌خان جنگلی با اشاره به دیگر برنامه‌های این کنگره تصریح کرد: بازدید برخی از جوانان از مراکز قیام نهضت جنگل و بازخوانی تاریخ آن زمان برای جوانان که قطعا در انگیزه‌های دینی آنها تاثیر خواهد داشت و همچنین عطرافشانی و نثار گل در مزار میرزا در شهر رشت انجام خواهد شد.

شیخان با اشاره نقش بی‌بدیل و بی‌نظیر روحانیت در مبارزات انقلابی گفت: علما و حوزه‌های علمیه نقش مهمی در تبیین این موضوع دارند و انشاءالله در روز جمعه (10 آذر) خطبای نماز جمعه این موضوع را درباره تبیین نقش روحانیون مبارز مانند میرزا، شهید مدرس و دیگران انجام خواهند داد تا یاد و خاطره آنان در دلها زنده شود.

وی با اشاره به اینکه در 4 بخش برای این کنگره اعلام فراخوان داشته‌ایم افزود: بخش علمی کنگره از سه ماه پیش کار خود را آغاز کرده و در 25 محور فراخوان داده که تاکنون نزدیک به 500 مقاله را دریافت کردیم که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. در این میان نزدیک به 50 اثر برگزیده خواهیم داشت و البته امیدواریم که همه آثار را چاپ کرده و در اختیار دیگران قرار دهیم؛ در زمینه این مقالات شخصیت‌های مختلف از جمله دانشگاهیان،‌طلاب، روحانیون، اساتید و خبرگان استقبال کرده‌اند و ارائه مقالات برتر از مهمترین کارهای کنگره خواهد بود.

رئیس کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک‌خان جنگلی تصریح کرد: بخش دیگر، بخش فرهنگی هنری است که هم‌ اشعار خوبی درباره شخصیت میرزا و هم درباره نهضت جنگل داده شده که اعضای کنگره در صدد دسته‌بندی آنها برای تقدیر از برگزیدگان و همچنین چاپ آنها هستند.

شیخان اظهار داشت:‌ بخش دیگر بخش اسناد است زیرا اسناد حرکت‌های انقلابی بسیار مهم بوده و این بخش هم در قسمت‌های اداری و سازمانی وجود داشته که قرار است در قالب کتاب‌هایی چاپ شود؛ در این اسناد مطالب بسیار مهمی از جمله جملات زیبای میرزا با مبانی دینی و اسلامی دیده می‌شود.

وی با اشاره به سایر بخش‌های کنگره تصریح کرد: بخش خاطرات و بخش مستندات از دیگر بخش‌های این کنگره هستند.

رئیس کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک‌خان جنگلی با اشاره به مکان و زمان برگزاری این کنگره گفت: برنامه‌ اصلی در روز شنبه (11 آذر) مصادف با سالروز شهادت میرزا در مجموعه فرهنگی زیباکنار استان گیلان با پیام مقام معظم رهبری آغاز خواهد شد و با حضور ریاست محترم جمهوری برنامه به پایان خواهد رسید و با توجه به اهتمام رئیس جمهور محترم مبنی بر اهتمام به چهره‌ها و شخصیت‌های ملی این کنگره برگزار می‌شود.

شیخان با اشاره به ميهمانان این کنگره گفت: اساتید و طلاب دینی  و همچنین کسانی که آثاری درباره میرزاکوچک خان و نهضت جنگل داشته‌اند در این برنامه حضور دارند و قرار است که از برگزیدگان بخش‌های مختلف با حضور رئیس‌جمهور تقدیر شود.

وی افزود: ما به دنبال این بودیم که از بستگان نزدیک میرزاکوچک خان دعوت کنیم اما آنها که نزدیکی زیادی به او داشتند متاسفانه از دنیا رفته‌اند اما به هر حال از کسانی که در این زمینه کار علمی  کرده و یا حتی در سریال نهضت جنگل ایفای نقش کرده‌اند، تقدیر خواهیم کرد.

رئیس کنگره ملی بزرگداشت میرزاکوچک‌خان جنگلی تصریح کرد: همچنین قرار است بنیاد ملی میرزا کوچک خان با حمایت‌های رئیس جمهور و  مجموعه وزارت ارشاد تاسیس شود که کارهای مطالعاتی آن در حال انجام بوده و ثبت آن نیز صورت خواهد گرفت. همچنین از سوی دیگر دبیرخانه دائمی علمی کنگره بین‌المللی میرزا کوچک خان کار خود را آغاز می‌کند.

شیخان اظهار داشت: پایگاه اطلاع‌رسانی mirzakochakkhan.ir  پایه‌گذاری شده تا مجموعه مطالب منتشره در فضای مجازی را در دست همگان قرار دهیم که انشاءالله باید به صورت چند زبانه ارائه شود و همه مطالب، خاطرات و اشعار و موسیقی‌های مربوط به میرزاکوچک خان در این پایگاه وجود دارد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شیخان ، کنگره ، میرزا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.