سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست‌وزير سابق عراق در گفتگوي ويژه خبري:

رژیم صهیونیستی از ضعف دولتهاي عربی و اسلامی سربرآورده است/ پايه‌هاي اتحاديه عرب سست و غيرمردمي است+فايل صوتي

آخرين تحولات منطقه از جمله حملات اخير رژيم صهيونيستي به مردم بي دفاع غزه در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور ابراهيم جعفري نخست وزي سابق عراق بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق و رئیس فهرست اتحاد ملی عراق شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری  به بررسی آخرین تحولات منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه پرداخت.

در ابتداي برنامه نخست وزیر سابق عراق بااشاره به بيداري اسلامي صورت گرفته در منطقه و سقوط حاكمان مستبد و وابسته گفت: اراده ملت‌ها در چارچوب بیداری اسلامی توانسته بر اراده حاکمان وابسته به نظام سلطه و قرارگاه استکبار غلبه کند اما متأسفانه تحولاتی که مردم انتظار آن را داشتند تاکنون تحقق نیافته است.

وی در ادامه با بيان اینکه ریشه خواسته‌ها باید مردمی باشد تا شعائر مردم در بيداري اسلامي تحقق يابد، افزود: آمریکا برای ساقط کردن نظام صدام به عراق لشكرکشی کرد تا همچون کره جنوبی یا ژاپن سالهای متعددی را در این کشور حضور یابد اما سیاستمداران عراق در چارچوب انتخابات با شعار "هر عراقی یک رأی دارد" توانستند اراده مردم را بر اراده آمریکایی‌ها مسلط کنند این درحالی است که اين اتفاق هنوز در سایر کشورهای عربی تحقق نیافته است.

نخست وزير سابق عراق  با بیان اینکه آمریکایی‌ها و نظام سلطه همچنان ساختار حکومتی عراق را دست‌نخورده نگه داشته‌اند، گفت: در عراق مردم صدام را نمی‌خواستند و وي از پایگاه مردمی در اين كشور برخوردار نبود اما در عين حال  مردم مخالف حضور آمریکا و دخالت این کشور در عراق بودند و لذا پایگاه مردمی و خواسته‌های مردم عراق بود كه نهايتا منجر به سرنگونی صدام شد.

نخست وزیر سابق عراق در ادامه خاطرنشان كرد: دلیل خروج آمریکایی‌ها از عراق درسال 2011 پایگاه و اراده مردمی عراق است.

رئیس فهرست اتحاد ملی عراق با تاكيد بر اینکه رژیم صهیونیستی قطعا به دنبال تحقق خواسته‌های مردمی نیست، افزود: این غده سرطانی فقط به دنبال منابع غرب و کاخ سفید است.

در ادامه برنامه مجري از جعفري پرسيد: آمریکا افرادی را به عنوان حاکم نظامی در عراق منصوب کرده تا بمانند اما نوع گفتمانی که سیاست‌مداران عراقی بویژه زمانی که شما نخست‌وزیر بودید به گونه‌ای شکل گرفت که آمریکایی‌ها سرانجام در سال 2011 مجبور به خروج از عراق شدند، علی‌رغم اینکه آمریکایی‌ها در صدد حضور طولانی مدت در عراق بودند و می‌خواستند قانون اساسی را خودشان بنویسند ولی نتوانستند . شما به عنوان کسی که در کوران حوادث بودید ریشه این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید كه جعفري پاسخ داد:: همه احزاب سیاسی مخالف حضور بیگانگان در عراق هستند بنابراین حکومت انتقالی و مردم عراق در این رابطه به وظایفشان عمل کرده‌اند و با اینکه كشورشان در اشغال بوده اما اجازه ندادند دموکراسی از بین برود.

نخست وزیر سابق عراق با بيان اینکه مردم عراق با حضور در انتخابات به فرد مورد نظر خود رأی دادند و وارد روند سیاسی كشورشان شدند، افزود: مرجعیت دینی عراق در کنار مردم ایستاده و از آنها پشتیبانی کردند.

جعفری با بيان اینکه اگر ضعف به قدرت تبدیل شود استعمار و اشغال كشورها پایان خواهد یافتف گفت: مردم عراق اصرار داشتند تا کشور خود را بسازند و در این شرایط آمریکایی‌ها چاره‌ای جز بیرون رفتن از اين كشور نداشتند.

وی در ادامه تصريح كرد:  ‌تنوع‌گرایی در عراق بسیار زیاد است به طوری که در این کشور تنوع سیاسی فراوانی وجود دارد اما مردم با هر نژاد، قوم و زبانی خواهان دموکراسی و سرنگونی صدام بودند و اينك و پس از سقوط صدام همگان باید طبق قانون اساسی و قانون‌مند حرکت کنیم.

جعفری همچنين با تاكيد بر عزم راسخ مردم ايران در ساقط كردن شاه و پيروزي انقلاب اسلامي اظهار داشت: مردم ایران برای رسیدن به اهداف مقدس خود حاضرند ایثار کنند و به همين دليل است انقلاب اسلامی آنها پایدار می‌ماند چرا كه  آنها هیچ وقت اجازه نمی‌دهند مورد ظلم و ستم قرار گیرند.

رئیس فهرست اتحاد ملی عراق در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه  چرا با وجود سیاست غرب و برخی از کشورهای مرتجع عرب براي جلوگيري از ايجاد اتحاد میان گروه‌های سیاسی و طوایف مختلف ، اين سياست موفقیت آمیز نبوده، گفت: وقتی دولت با اکثریت مردم شیعه در عراق بوجود آمد تلاش‌های فراوانی از طرف برخی از کشورهای مرتجع عرب و همچنین از سوی کشورهای غربی برای ساقط کردن دولت صورت گرفت اما از آنجا كه مردم اين كشور با يكديگر متحد شدند لذا توانستند تلاشهاي مذبوحانه غرب را ناكام بگذارند.

وی در ادامه با بيان اینکه بسیاری از کشورها نمی‌خواهند تجربه روند سیاسی عراق را موفقیت‌آمیز بدانند، اضافه كرد: به محض اینکه عراق در سیاست خود موفق شد مردمان کشورهای مرتجع عرب هم خواهان حکومتی همچون عراق با تعدد احزاب، آزادی سیاسی و آزادی بیان شدند.

نخست وزیر سابق عراق تاكيد كرد:  توازن قدرت و تقسیم مناسب جایگاه سیاسی، روند سیاسی عراق را موفقیت‌آمیز کرده است.

جعفری با بيان اینکه اكثر زندانیان عراق از تروریست‌های غربی هستند، گفت: ما در عراق تروریست ایرانی نداریم و همچنین متقابلا در ایران تروریست عراقی وجود ندارد.

وی با تاكيد بر اينكه ملت عراق به خوبی دريافته‌اند كه باید وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند زیرا این امر تنها راه نجات کردها، اعراب و سایر جریان‌ها است، تصريح كرد: ما به همه ملت‌ها احترام می‌گذاریم چرا كه آزادی بیان و آزادی سیاسی حق ملت‌ها است.

جعفری در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی پرسید ویژگی دوره جدید در منطقه چیست که حکومتی مثل تونس 22 روزه و یا حکومت حسنی مبارک 18 روزه سرنگون مي‌شود، گفت: رویدادهایی که طی دو سال گذشته در قالب موج بیداری اسلامی در کشورهای خاورميانه و شمال آفریقا اتفاق افتاده در نوع خود در تاریخ بی‌نظیر است.

وی گفت: در آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و ایران انقلاب‌های بزرگی ایجاد شده است اما اين انقلاب اسلامی ایران بود كه توانست منطق انقلاب را به جهانیان برساند.

نخست وزیر سابق عراق با بیان اینکه ملت‌ها مخالف رفتارهای غیرانسانی هستند و زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند کسی نمی‌تواند جلودار آنها باشد، افزود: اتفاقات تونس به مصر انتقال یافت و پس از آن به ليبي و اين انتقال زنجیره انتقال همچنان ادامه يافت تا نهايتا توانست جغرافياي سياسي منطقه را تغيير دهد.

جعفری بیان کرد: همه حکومت‌ها باید به خواسته‌های مردم احترام بگذارند چرا كه اگر جلوی اراده و خواسته مردم گرفته شود  آینده آنها مانند تونس خواهد شد.

جعفری در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی پرسید به نظر شما چه چالش‌های مهمی فرا روی این انقلاب‌ها است، افزود: انقلاب و بهار عربی با خواسته‌های مردمی و ملی ایجاد شده است، انقلاب‌ها به ریشه اول خود بازمی‌گردند بنابراین ظاهر‌سازی از بین خواهد رفت و آنچه ریشه دارد باقی می‌ماند.

جعفری افزود: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که یک غده سرطانی از خارج بر ملت امت اسلامی تزریق شده است و این غده سرطانی رژیم صهیونیستی است که طی 64 سال گذشته همچنان به دنبال ماجراجویی در منطقه است، این رژیم در جنگ‌های متعددی حضور داشته است و مستمرا بر ضد مسلمانان توطئه چینی می‌کند و به هیچ ارزشی ایمان ندارد.

وی در ادامه افزود: همه دنیا به خوبی می‌دانند صهیونیست‌ها نمی‌توانند تعامل و رایزنی داشته باشند و فقط باید با زبان خودش كه همان زبان ترور است، با این رژیم صحبت کرد.

جعفری با اشاره به حلات ددمنشانه رژيم صهيونيستي به مردم بي‌دفاع نوار غزه اظهار داشت: شواهد در غزه نشان می‌دهد که توان و اراده مقاومت بیشتر و قوی‌تر از گذشته شده و اوضاع با 64سال گذشته تفاوت کرده است واين نشان‌دهنده گسترش روز به روز بیداری اسلامی و بیداری و قدرت‌گرفتن مواضع ملتهاي عربی و اسلامی در برابر صهیونیست‌هااست.

جعفری در پاسخ به پرسش ديگر مجری برنامه که از وی پرسید اتحادیه عرب چگونه می‌تواند به جایگاه خود در حمایت از ملت‌های مظلوم بویژه مردم غزه کمک کند ،خاطرنشان ساخت: اتحادیه عرب هنوز به سطح مردمی نرسیده است و نمی‌تواند تحقق خواسته‌های مردم را براي آنها به ارمغان بیاورد، عراق رئیس اتحادیه عرب است اما این کافی نیست زیرا پایه‌های اتحاديه عرب سست است و تا زمانی که خواسته‌های مردم تأمین نشود نمی‌توان کاری کرد.

رئیس فهرست اتحاد ملی عراق با بيان اينكه آینده از‌ آن مردم است و واقعیت این است که مردم در تاريخ ثابت خواهند ماند نه پادشاهان، تصريح كرد: بیداری اسلامي رخ‌داده در منطقه  به انقلاب‌های متعددی منجر خواهد شد و انقلاب اسلامی ایران كه بیداری بزرگی اسلامی در منطقه است به اين جريان كمك خواهد كرد.

براي دريافت فايل صوتي اين برنامه اينجا كليك كنيد.
انتهاي پيام/س2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.