سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی اولويت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری/5

رسایی: لاریجانی اصل بی‌طرفی را رعایت نکرد/ لاريجاني: بی‌طرفی هیات رئیسه مربوط به اعمال است نه اظهارنظر

نماینده تهران در مجلس خطاب به لاریجانی گفت: شما قبل از شروع جلسه در جایگاه رئیس مجلس، در موافقت، تشویق و ترغیب نمایندگان برای بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری صحبت کردید كه اين خلاف بی‌طرفی طرح شده در آیین‌نامه داخلی مجلس است.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، حمید رسایی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ آبان) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با استناد به ماده ۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: اعضای هیات رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی پس از انتخاب در حضور نمایندگان سوگند یاد می‌کنند که موظف به رعایت دقیق مفاد آیین‌نامه هستند.

وي در توضیح سوگندنامه هیات رئیسه مجلس، افزود: هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر سوگند یاد می‌کنند که حداکثر توان خود را برای اجرای مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گرفته و از هر گونه اقدام مخالف آیین‌نامه داخلی مجلس اجتناب کنند.

نماينده تهران با بیان اینکه رئیس مجلس قبل از شروع جلسه با استفاده از جایگاه ریاست مجلس در موافقت، مخالفت و ترغیب و تشویق نمایندگان در موضوع مطروحه در دستور جلسه صحبت کرده است، تصریح کرد: این اقدام رئیس مجلس شورای اسلامی برخلاف بی‌طرفی طرح شده در آیین‌نامه داخلی مجلس است.

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس نهم، با بیان اینکه شما در جایگاه ریاست مجلس نباید از این تریبون برای اعلام نظرات خود استفاده کنید، تاکید کرد: شما به عنوان یک نماینده می‌توانید نظرات خود را به بقیه نمایندگان منتقل کنید اما باید در این امر بی‌طرفی را رعایت می‌کردید.

علی لاریجانی، رییس جلسه این تذکر را وارد ندانست و گفت: بی‌طرفی مربوط به اعمال است و نه اظهارنظر به این معناست که اگر موافق و مخالف نظری داشتند باید عادلانه به آن وقت بدهیم اما آنچه من در جلسه گفتم این بود که زودتر درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم بگیرید، ولی اصل موضوع مطرح شد می‌توانید در مورد محتوا و کلیاتش نظر دهید اما اگر نظر ندهید کل طرح منتفی می‌شود.

رییس مجلس همچنین گفت: من توصیه کردم که اگر درباره بررسی طرح تاخیر شود دیگر فایده‌ای بر این طرح نیست اما اگر می‌خواهید با آن مخالفت کنید، می‌توانید به موقع که مطرح شد مخالفت خود را بگویید.

رسایی همچنین در بخش دیگری از تذکر خود از قرائت نامش به عنوان یکی از تاخیرکنندگان جلسه علنی صبح امروز انتقاد کرد و گفت: امروز را در مرخصی بوده و تنها برای طرحش به مجلس آمده است.

رییس مجلس در این باره نیز گفت: اگر نمایندگان تا قبل از 8:15 در مجلس حضور نیابند، نا‌مشان به عنوان متاخرین قرائت می‌شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، تذکر ، لاریجانی ، رسایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.