سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تكيه معاون الملك از گنجينه هاي كرمانشاه

تكيه معاون الملك كرمانشاه در سال 1320 هجري قمري به منظور برگزاري مراسم روضه خواني، سينه زني و نوحه خواني در انجام سوگواري سيد الشهدا احداث شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تكيه معاون الملك كرمانشاه در سال 1320 هجري قمري در زمان حكومت مظفرالدين شاه و حكمراني حسام الملك در مركز كرمانشاه در اواسط خيابان حداد عادل كنوني توسط معين الرعايا بنيان گذاشته شد.
معين الرعايا اين بنا را به منظور برگزاري مراسم روضه خواني، سينه زني و نوحه خواني در  انجام سوگواري سيد الشهدا احداث نمود و معين الرعايا از تكيه علاوه بر انجام مراسم مذهبي اغلب به منظور محل رفع اختلافات قومي و عشايري نيز استفاده مي‌كرد.
در ابتدا فقط حسينيه به صورت سرپوشيده و با ديوارهاي آئينه كاري شده و آويزهاي بلوري الوان، شمعدان ها و چهل چراغ هايي كه از سقف آويزان شده بود ساخته شد.
در سال 1327 به دنبال جريان مشروطه خواهان به سركردگي ظهير الملك اقدام به تخريب و به توپ بستن منزل مسكوني معين الرعايا و تكيه كه محل تجمع مردم بود كردند.
بعد از پايان يافتن اين حادثه معين الرعايا اقدام به تجديد بناي حسينيه كرد و پس از مدت يكسال يعني در سال 1328 ه.ق. با تلاش و مجاهدت فراوان بازسازي حسينيه به پايان رسيد و اين بار براي تزئين ديوارها به جاي آئينه كاري از تزئيات گچ بري و نقاشي استفاده مي شود.
در سال 1336 ه.ق. چون فضاي كوچك حسينيه جوابگوي عزاداران نبوده است جهت گسترش آن اقدام به خريداري زمين هاي زينبيه و سپس عباسيه كرد و كار ساخت و ساز تا سال 1345 همچنان ادامه داشته است.
از جمله كاشي سازها و كاشي نگارهاي صاحب سهم كه عمرش را روي تزئينات كاشي تكيه گذاشت استاد محمد حسن ميناچي كاشي ساز و كاشي نگار هنرمند اصفهاني بود كه بنا به دعوت معاون الملك از اصفهان به كرمانشاه آمد و معماران آينه كاران و استادان هنر گچ بري صحن زينبيه و عباسيه را ساختند، در مجموع هفتاد سال طول كشيد هنوز هم تكيه كار دارد.
اكنون امر نگهداري و مرمت تكيه به عهده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي استان كرمانشاه است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.