مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه از راه اندازی اولین موزه تعزیه كشور در این استان تا محرم امسال خبر داد.

جلیل رحیمی'گفت: با توجه به ثبت شدن تعزیه در یونسكو به نام ایران و با توجه به ظرفیت متناسب تكیه معاون الملك كرمانشاه با تعزیه، اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه تعریف موزه تعزیه در این مكان را در دستور كار قرار داد.

وی با اشاره به این كه موزه مذكور همزمان با محرم امسال به بهره‌برداری می رسد، افزود: مطالعه راه اندازی این موزه آغاز شده و قرار است در دو بخش نسبت به راه اندازی آن اقدام شود.

رحیمی خاطرنشان كرد: در بخش احیای تعزیه، برنامه دعوت از گروه های تعزیه استان های مختلف در 10 روز ماه محرم و اجرای تعزیه در این مكان مذهبی به عنوان تعزیه های بومی نقاط گوناگون ایران در دستور كار این اداره كل است.

وی با بیان این كه این موزه با اعتبارات خارج از شمول استانی به مبلغ 500 میلیون ریال راه اندازی می شود، تصریح كرد: همچنین در بخش محتوایی موزه كه در حال مطالعه است، اقلام و وسایل مرتبط با تعزیه و نگارش آیین این مراسم در قالب سند به نمایش گذاشته می شود.

تكیه معاون الملك مربوط به دوره قاجار بوده و دارای كاشی كاری منحصر به فردی است كه نبرد عاشورا و بعد از آن را به صورت پرده تعزیه در خود دارد./س


برچسب ها: تعزیه ، موزه ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.