سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلستان /

احداث 15 هزار هکتار باغ زیتون در گلستان

در 15 هزار هکتار از زمین های شیب دار استان گلستان ، باغ زیتون احداث شد.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران  گرگان؛ کارشناس مسئول زیتون جهاد کشاورزی گلستان با بیان این که کشت زیتون از سال 72 در استان آغاز شده است گفت : این اقدام با هدف تامین بخشی از روغن مورد نیاز کشور، افزایش درآمد کشاورزان تا پنج برابر، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، جلوگیری از فرسایش خاک، ایجاد کمربند سبز در حاشیه جنوبی استان و کاهش اثرات مخرب سیل در استان آغاز شد.

محمد باقری گفت: امروز در استان در ازای هر سه هکتار باغ زیتون یک نفر اشتغال ایجاد شده است که در مجموع 5 هزار نفر اشتغال را در این بخش شاهدیم.

به گفته وی هم اکنون چهار هزار هکتار از اراضی زیتون استان بارده است که در سال 90 نزدیک به هفت هزار تن محصول از آن دریافت شده است.

وی با بیان این که 30 درصد از تولید زیتون استان در بخش تهیه کنسرو و مابقی جهت تهیه روغن به کارخانجات وارد شده است افزود : 6 کارگاه روغن کشی و 8 کارگاه تهیه کنسرو در استان وجود دارد که در مجموع 800 تن روغن زیتون و 2 هزار و 100 تن کنسرو در آنها تولید می شود.

وی در ادامه گفت: در افق 1404 بنا است به سطح زیر کشت 70 هزار هکتار و تولید 30 هزار تن در سال در استان برسیم و در این راستا سالانه بین 4 تا 5 هزار هکتار به این سطح اضافه می شود.

باقری اضافه کرد: بالاترین مصرف روغن زیتون را در دنیا، سوریه با مصرف سرانه چهار کیلوگرم در سال دارد، این میزان در ایران 200 گرم است، برآورد اینست که در افق 1404 این میزان را به یک کیلوگرم برسانیم، میزان کشت زیتون در این افق کافی است و حتی مازاد و صادرات از استان نیز خواهیم داشت.

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: از 15 هزار هکتار سطح زیر کشت زیتون استان 10 هزار هکتار در اراضی شیبدار کشت شده و 40 درصد آن به بار نشسته است.

وی یادآور شد: صادرات زیتون به خارج کشور از استان نداریم، اما به استانهای دیگر ارسال می شود که آمار دقیقی از آن در دست نیست./س

برچسب ها: زیتون ، باغ ، گلستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.