سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

اتمام مرحلۀ اول عملیات مرمت قديمي ترين خانه تاريخي كاشان

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان از عملیات مرمت خانۀ تاریخی اخباری(موزه شهداء) به عنوان قديمي ترين خانه تاريخي در این شهرستان و اتمام مرحله اول این مرمت خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدانمهر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در کاشان با اشاره به قدمت خانه اخباري منتسب به دورۀ صفويه گفت: انجام این عملیات با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال از محل اعتبارات استانی رو به اتمام است.

وی گفت : انجام عملیات آوار برداري، شمع بندي، زير بندي پايه ها و جرزها،تخریب دیواره ها و بدنه های الحاقی و فرسوده خشتی،کندن لایه های فرسوده بام،اجرای لنگه طاق،اجرای طاق چشمه با آجر ختایی، استحکام بخشی سقف های قدیمی ،اجرای پالانه و قیدبندی روی سقف، اجرای اندود نهایی پلاستر سیمان و ایزوگام روی بام از مهمترین اقدامات مرمتی در این خانۀ تاریخی است.

یزدانمهر مرمت و بازسازی تدریجی مراحل دیگر خانۀ تاریخی اخباری با اعتباري بيش از اعتبار مرمت مرحله اول این خانه را خاطرنشان کرد و گفت: این خانه بعد از انجام عملیات مرمتی به عنوان يك اثر شاخص در بين آثار تاريخي در تملک میراث فرهنگی شهرستان کاشان به موزه شهدا تغییر کاربری داده شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان نقاشي گل وگياه اتاق ها، گچ بري، رسمي بندي در سقف هشتي ورودي خانه و مشبك كاري در و پنجره های اين خانه تاريخي را از جمله هنرهاي تزئيني به کار رفته در معماري آن دانست و گفت: این خانه به لحاظ قدمت زیاد، ویژگی های معماری و وجود چندين لايه تزئينات نقاشی روي گچ ارزش تاريخي ویژه ای دارد.

یزدانمهر تاریخ نوشته شده به سال 1194 هجری قمری در كتيبه یکی از اتاق های خانه اخباری را یادآورشد و گفت: این زمان مکتوب بر کتیبه نشان دهندۀ 2 سال پس از زلزله ويرانگر دوره زنديهو مربوط به آسیب های وارده به بنا پس از زلزله می باشد که بر این اساس می توان گفت پیکره اصلی اين خانه از زلزله سال 1192 مصون مانده است.

وی با اشاره به جبهه جنوبي حياط خانه اخباری بعنوان مهمترين قسمت در طبقه تحتاني این خانه تصریح کرد:این خانه دارای يك حياط مرکزی بزرگ، دو جبهه شمالي و جنوبي ،حوض خانه در مرکز، اتاق شاه نشين مركزي و 2 اتاق سه دري طبقه همکف و چندین اتاق در طرفين خانه می باشد كه اتاق هاي ضلع شمالي خانه متعلق به اواخر دوره قاجار است.

به گفته وی، خانه تاريخي اخباري با 1365 متر مربع عرصه و 916 متر مربع اعیانی در محله سر سنگ و مجاورت تكيه سرسنگ در خيابان غياث الدين جمشيد كاشاني واقع و در دهه گذشته خالي از سكنه و متروكه شده است

گفتني است خانه تاريخي اخباري كاشان در تاريخ 10/3/1382 به شماره 9146 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است./س

برچسب ها: اصفهان ، مرمت ، خانه ، تاریخی ، کاشان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.