سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار مدیران رادیو قرآن با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

مدیران، خبرنگاران و دست اندرکاران رادیو قرآن امروز یکشنبه 21 آبان ماه با دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیدار و از بخش های مختلف کتابخانه ملی بازدید کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر صلاحی در این دیدار با اشاره به حساسیت و ضرورت فوق العاده فعالیت رادیو قرآن برای ایجاد یک جامعه قرآنی گفت: انصافاً نسل جدید بهره های خوبی را از این رادیو و تاثیرات آن می برند.   
وی افزود: مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی متعلق به نظام و مردم است و می تواند در فعالیت هایی که رادیو قرآن برای حفظ و استحکام ارزش هایی که نظام بر مبنای آن بنا شده است، همکاری داشته باشد.  
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مجموعه عظیم وغنی قرآن سازمان اشاره کرد و ادامه داد: سازمان منابع بسیار غنی دارد و حافظه ملی در حوزه سند و کتاب محسوب می شود. اگر به اسناد و منابعی که وجود دارد رجوع کنیم، متوجه می شویم که ملت ایران با چه داشته های غنی دینی و فرهنگی و مبارزات خود در طول دوران قاجار و پهلوی، خود را برای انقلاب ارزشی 1357 آماده کردند.  
وی با اشاره به خط مشی سازمان در استفاده از محیط مجازی ، افزود: اطلاع رسانی در محیط مجازی را بیشتر کرده ایم، چون به دور از عدالت است که شخصی به دلیل بعد مسافت و راه، از امکانات و منابع سازمان بی بهره باشد.  
دکتر صلاحی از گسترش همکاری ها با صدا و سیما استقبال کرد و گفت: اگر چه ارتباطات با صدا و سیما برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و پیشبرد مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیشتر از قبل شده است، اما نسبت به ظرفیت های دو سازمان جای کار زیادی وجود دارد.  
وی در ادامه با اشاره به ساختار و عملکرد سازمان، از ثبت دو اثر ملی که یکی از آن ها با محوریت قرآن و دینی است، خبر دارد و گفت: پنجشنبه هفته جاری دو اثر " فیلم مستند جان مرجان" و "اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی" ثبت ملی می شود.  
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اهداء 114 نسخه از جزء های کوچک قرآنی نفیس توسط خانواده ای مذهبی خبر داد و گفت: بیش از 575 نسخه خطی قرآنی در کتابخانه ملی وجود دارد که اگر چاپ سنگی ها را به این رقم اضافه کنیم، 1800 نسخه خطی و سنگی نفیس در گنجینه کتاب های نادر و کمیاب موجود است.  
وی با اشاره به فعالیت های سازمان با محوریت قرآن از برگزای نمایشگاه مخطوطات قرآنی در تونس با مشارکت کتابخانه ملی تونس که اولین کار فرهنگی مشترک بعد از انقلاب تونس بود، یاد کرد و افزود: امیدواریم کتابخانه ملی پاتوق دوستان رادیو قرآن باشد.  
محمد حسین محمدزاده مدیر رادیو قرآن نیز گفت: این رسانه تنها رسانه شنیداری قرآن به زبان فارسی در کل دنیا است که از اندیشه ناب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نشات گرفته و به عنوان اولین شبکه بعد از پیروزی انقلاب راه اندازی شده است.  
وی ادامه داد: رادیو قرآن وظیفه ذاتی خود می داند که در مباحث مربوط به علوم قرآنی، معارف قرآنی، تفسیر و هنرهای قرآنی برنامه تولید کند  
مسئول رادیو قرآن با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی و رادیو کتاب، میراث دار عظیم ترین میراث های قرآنی و فرهنگی جامعه هستند، ادامه داد: رادیو قرآن غنی ترین آرشیو تلاوت برترین قاریان جهان را در اختیار دارد و در این زمینه حتی از کشورهای صاحب نام مانند مصر پیشتاز است.  
وی با ابراز تمایل برای گسترش فعالیت ها با سازمان، افزود: ثبت ملی تلاوت های ملی می تواند در دستور کار طرفین برای ادامه همکاری های بیشتر باشد.  
محمدزاده ادامه داد: ظرفیت های رادیو قرآن برای اطلاع رسانی از طریق ارتباط های مجازی و وب سایت دو سازمان می تواند به هم افزایی تلاش ها برای نهادینه کردن فرهنگ قرآن و کتاب کمک کند.  
وی پیشنهاد کرد: در حاشیه اجلاس روسای اتحادیه رادیو های قرآنی جهان اسلام که اسفندماه سال جاری برگزار می شود، نمایشگاهی از قرآن های خطی سازمان برپا شود.  
مدیر رادیو قرآن هم چنین ابراز امیدواری کرد: با گسترش روابط بتوان، اشخاصی را که نسخ خطی و قدیمی قرآنی در اختیار دارند، با کتابخانه ملی ارتباط داد و از ظرفیت های اطلاع رسانی این رادیو در بین مخاطبان استفاده کرد.  
دکتر صلاحی در پایان نیز گفت: پیش نویس تفاهم نامه در قالب موضوعات و فعالیت های مشترک تدوین شود. هم چنین فایل های صوتی موجود در آرشیو رادیو قرآن برای نگهداری و اطلاع رسانی در اختیار کتابخانه ملی قرار گرد.  
وی هم چنین درخواست کرد: برنامه هایی ویژه معرفی قرآن های نفیس و خطی، کتابت و هنرهای به کار رفته آنها با حضور کارشناسان فن تهیه و پخش شود./ی2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.