سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری در صنعت CNG

در حال حاضر معادل سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت CNG صورت می‌گیرد که حدود یک میلیارد دلار آن در بخش تبدیل خودروها و دو میلیارد آن در حوزه‌ احداث جایگاه‌های جدید CNG است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جلیل سالاری - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  با بيان اين مطلب گفت: هم‌اکنون جایگاه‌های CNG شرایط متفاوتی دارند و موضوع بازرسی و معاینه فنی خودرو‌ها که در یک دوره‌ زمانی مشخص باید انجام شود یکی از مسائل مهم در این زمینه است که در صدد هستيم معاینه فنی خودروها از طریق شرکت‌های بهره‌بردار که صلاحیت انجام این کار را دارند به سرانجام برسد.

وي تصريح كرد: در زمینه‌ ارائه آموزش‌های مهارتی با سازمان فنی‌ حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسيده و هم‌چنین برنامه‌های متعددی برای توسعه‌ شرکت‌های بهره‌بردار که در حال حاضر تعداد آنها به 173 شرکت می‌رسد، در دست اجرا است تا با توسعه‌ مجاری ارزی بتوانیم دسترسی به جایگاه‌ها را آسان‌تر کنیم.


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  اضافه كرد: در زمینه تعمیر و نگهداری نیز 30 شرکت در صنعت CNG فعالیت می‌کنند که براساس مصوبه ابلاغیه نهاد ریاست جمهوری به شرکت فرآورده‌های نفتی، رویکرد توسعه و بومی‌سازی این صنعت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به نسبت تعداد خودروها به جایگاه‌های سی.ان.جی عنوان کرد: براساس استاندارد‌های بین‌المللی کسری‌هایی در خصوص تعداد جایگاه‌ها وجود دارد که در این راستا درصدد احداث جایگاه‌های جدید در کلانشهرها و شهرهای کوچک هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این‌که تعداد خودروها هشت برابر تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی در تهران است، گفت: با توجه به افزایش تعداد خودرو و متقاضیان آنها در کنار روند فزاینده حمل‌ونقل‌های درون‌شهری و برون‌شهری این ضرورت احساس می‌شود که باید تعداد مجاری عرضه افزایش پیدا کند و در این راستا درصددیم تا با افزایش و ورود شرکت‌های سازنده بهره‌بردار بتوانیم نسبت به افزایش تعداد جایگاه‌ها اقدام کنیم.

سالاری در ادامه خاطر نشان کرد: برای احداث جایگاه‌های جدید سی.ان.جی کارمزد‌های ویژه‌ای در نظر گرفتیم تا بتوانیم بخش خصوصی را ترغیب کنیم. هم‌چنین از آنجا که در زمینه‌ی مصرف سال گذشته حدود 60 میلیون لیتر بنزین مصرف شده است حدود شش درصد افزایش مصرف داشته‌ایم که تجدید نظر در سبد سوخت کشور را ضروری می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر 110 جایگاه آماده بهره‌برداری هستند، تصریح کرد: در زمینه احداث و بهره‌برداری از جایگاه‌های جدید سی.ان.جی مشکلاتی مانند انشعابات برق و گاز، عدم عمل به تعهدات از سوی برخی شرکت‌ها و مشکل در زمینه تامین تجهیزات و قطعات وجود داشته است که خوشبختانه در حال پیگیری برای حل این مشکلات بوده و هم‌اکنون 60 جایگاه برای بهره‌برداری به مرحله‌ی نهایی رسیدند.

سالاری با اشاره به درجه‌بندی جایگاه‌های عرضه سوخت CNG تصریح کرد: درجه‌بندی جایگاه‌های CNG ستاد هدفمندی به تصویب رسیده که در صورت ابلاغ اجرایی خواهد شد. هم‌چنین در زمینه ارائه‌ی خدمات فنی و تجهیزاتی، متقاضیان بسیاری از کشور‌های لبنان، عراق و سی.آی.اس (کشورهای مستقل مشترک المنافع) داشته‌ایم تا ایران بتواند دانش فنی خود را به آن‌ها انتقال داده و صنعت CNG را در آن کشور‌ها راه‌اندازی کنند.

وي ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های انجام‌شده افزایش سهم CNG در سبد سوخت بوده که در این راستا درصدد وارد‌ کردن بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم در جهت توسعه‌ی جایگاه‌ها از حالت تک‌جایگاهی به مدیریت نظام جایگاهی برسیم و از آنجا که تعداد جایگاه‌ها تناسبی با تعداد خودروها ندارند، در تلاشیم تا بتوانیم جایگاه‌های کوچک را در شهرهای کلان که با مشکل کمبود مکان و فضای فیزیکی مواجهند، راه‌اندازی کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره دیگر فعالیت‌های این شرکت عنوان کرد: در قانون پیش‌بینی شده که باید امکانات به‌گونه‌ای فراهم شود تا بخش خصوصی بتواند از زیرساخت‌ها استفاده کرده و به عرضه‌ی سوخت مطلوب سی.ان.جی بپردازند که در این حوزه نیز اقدامات بسیاری انجام شده است، اما در حوزه‌ی آموزشی ضمن تفاهم‌نامه با سازمان فنی‌ و حرفه‌ای درصدد راه‌اندازی مراکز آموزشی در سراسر کشور هستیم تا بتوانیم با ارائه‌ی آموزش‌های مختلف در حوزه HSE و تعمیر و نگه داشت، سطح کیفی سوخت را افزایش داده و هزینه تمام‌شده را کاهش دهیم.

سالاری با بیان این‌که در اکثر کشور‌های جهان بخشی از درآمد‌های مجاری عرضه از فروش سوخت بوده و بخش دیگر آن به فعالیت‌های خدماتی بر می‌گردد، خاطر نشان کرد: متاسفانه در ایران از آنجا که نظام کارمزدی وجود دارد تنها درآمد مجاری عرضه از فروش سوخت بوده و این سبب می‌شود که کارمزد تعیین شده برای ارائه سوخت برای جایگاه‌داران به صرفه نباشد.

وی ادامه داد: در این راستا قصد داريم تا در صنعت سی.ان.جی نوعی حق‌العمل‌کاری صورت گیرد تا بتوانیم ضمن درجه‌بندی جایگاه‌های سی.ان.جی، ارائه‌ی خدمات فنی و زمینه‌ نگهداری نیز در این جایگاه‌ها را داشته باشیم. هم‌چنین توسعه صنعت سی.ان.جی و سهم آن در سبد سوخت یکی‌ دیگر از اقدامات لازم برای به صرفه‌تر شدن تولید سی.ان.جی در کشور است و در زمینه‌ی توسعه‌ی کمی نیز تکیه بر تولید تجهیزات بومی و داخلی داریم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این‌که هزینه اعلام شده برای عرضه یک مترمکعب سی.ان.جی توسط سازمان حمایت و با حضور تمامی نمایندگان انجمن‌ها و صاحبان صنایع از سوی ستاد ارائه شده است، در خصوص اختلاف اندازه‌گیری و کنترل میترینگ سی.ان.جی تصریح کرد: تغییرات موجود در اندازه‌گیری سی.ان.جی یکی از مشکلات موجود در این صنعت بوده که ناشی از عوامل مختلفی مانند وجود شاخص‌های دوگانه حجمی و وزنی برای اندازه‌گیری و غیره است.

سالاری ادامه داد: شرایط فصلی، وجود شاخص‌های دوگانه وزنی و حجمی برای اندازه‌گیری و تعیین کالیبراسیون بر مبنای این شاخص‌ها، وجود تفاوت‌ها و یا نقص‌های فنی در جایگاه‌های سی.ان.جی و غیره از جمله عواملی است که در تغییر و اختلاف اندازه‌گیری این سوخت بین جایگاه‌ها و شرکت ملی گاز وجود دارد که در این راستا درصددیم تا ضمن تعیین شاخص وزنی برای اندازه‌گیری و کالیبراسیون بتوانیم این اختلاف را به حداقل ممکن برسانیم./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.