سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

چگونه پرخوری را کنار بگذاریم؟

محدود کردن خواب در بزرگسالان سالم و طبیعی تاثیرات محدودی روی فاکتورهای خطرزای متابولیکی دارد و می تواند روی هورمون های تنظیم مصرف غذا در زنان و مردان به شیوه متفاوت تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، ما از مشاهده عدم تاثیر مهم خواب روی گلوکز و انسولین، لپتین و تفاوت های جنسیتی در اثرگذاری هورمون گرلین تحریک کننده اشتها و هورمون GLP ۶ شگفت زده شدیم.

گرایش معمول به پرخوری در زمانی که مدت خواب کوتاه است با افزایش اشتها در مردان و کاهش احساس سیری در زنان مرتبط است. هر چند هر دوی این شرایط به میل پرخوری منتهی می شود اما نحوه اثرگذاری و مسیر متابولیکی آن در زنان و مردان متفاوت است.

مصرف غذاها با چگالی کمتر «چگالی کالری» به مقدار کالری موجود در هر گرم از ماده غذایی گفته می شود. چگالی کالری بالاتر است، میزان کالری موجود در هر گرم ماده غذایی بیشتر است و بالعکس هر چه میزان کالری موجود در هر گرم مواد غذایی کمتر باشد، آن غذا دارای چگالی کالری پائین تر است. دستیابی به فاکتور چگالی کالری در واقع کلید احساس سیری بدون پرخوری است. هنگامی که غذاها با چگالی بالا مورد استفاده قرار می گیرند، کالری بالایی به بدن وارد می شود. این در حالی است که با مصرف غذاهای دارای چگالی پائین تر، کالری کمتر نیز دستیابی به همان میزان سیری بدون دریافت کالری اضافه و افزایش وزن امکان پذیر است.

صرف فیبر هرگرم فیبر تنها حاوی یک و نیم تا دو ونیم کالری است، در حالی که سایر انواع کربوهیدارت ها حاوی چهار کالری در هر گرم، هستند. علاوه بر این غذاهای غنی از فیبر نیاز به جویدن بیشتر داشته و با سرعت کمتری نیز هضم می شوند.

همچنین فیبر موجود در کربوهیدرات ها از نوسانات سطح قند خون که باعث احساس گرسنگی می شوند، جلوگیری کرده و هورمون سیری را در مغز تحریک می کند. فیبر در مواد غذایی مانند غلات کامل، میوه جات و سبزیجات با پوست، لوبیا، عدس و حبوبات موجود است.

این مطالعه درواقع پیچیدگی ارتباط بین طول دوره خواب و تنظیم تعادل انرژی بدن را نمایان می سازد./ب

برچسب ها: پرخوری ، غذا ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.