سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به همت مركز موسیقی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر؛

"داستان بربت"، دائره المعارف ساز عود منتشر می شود

"داستان بربت" یا دایره‌المعارف ساز عود عنوان كتابی است از مجید ناظم پور كه جلد اول آن در مركز موسیقی حوزه هنری تولید شده و در انتشارات سوره مهر مراحل آماده سازی را طی می‌كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری؛ مجید ناظم پور نوازنده و پژوهشگر موسیقی در "داستان بربت" موضوعاتی چون پیدایش ساز بربت(عود)، سیر تكامل فیزیكی بربت، بربت در ادبیات فارسی و ایرانی بودن ساز بربت را مورد بررسی قرار داده است.
ناظم پور درباره كتاب اش اظهار كرد: از همان روزهایی كه نوازندگی و تمرین عود را شروع كردم، متوجه شدم كه اطلاعات كمی درباره تاریخچه این ساز وجود دارد. به همین دلیل پژوهشهای خودم را در مورد این ساز آغاز كردم چون كسانی بودند كه جسته و گریخته ادعا می‌كردند، عود یك ساز ایرانی است اما اسناد و اطلاعاتی كه ایرانی بودن این ساز را اثبات كند در دسترس نبود.
ناظم‌پور درباره پژوهش‌هایش در مورد ساز "بربت"، گفت: بعد از مدتی متوجه شدم اسناد و اطلاعاتی كه اثبات كند عود یك ساز ایرانی است، بسیار اندك بوده، برای همین با سفر به نقاط جهان خصوصا كشورهای عربی و تفحص در موزه‌ها و كتابخانه‌های این ممالك به اسناد قابل توجهی دست پیدا كردم.
این پژوهشگر موسیقی در ادامه ابراز كرد: این تحقیقات كه با هزینه شخصی خودم قریب به 11 سال طول كشید، حاصل آن كتابی در سه جلد است كه جلد اول آن در حال چاپ بوده و جلدهای بعدی آن نیز در آینده منتشر می شود.
وی "داستان بربت" را كامل‌ترین پژوهش درباره ساز بربت خواند و در این باره گفت: امروز به صراحت اعلام می‌كنم كه تحقیقات من درباره این ساز(بربت) یك دایره المعارف جامع است.
ناظم پور در پایان درباره فهرست مندرج در این كتاب خاطر نشان كرد: پیدایش ساز بربت، سیر تكامل فیزیك بربت، نوازنندگان معروف بربت در ایران، بربت در ادبیات شعرای ایران از جمله فصل‌های این كتاب بوده كه لازم به ذكر است كه در فصل آخر كتاب نیز ایرانی بودن این ساز را به اثبات رسانده‌ام.
گفتنی است؛ مركز موسیقی حوزه هنری و انتشارات سوره مهر پیش از این برای نخستین بار در ایران نت نویسی ساز عود را به همت منصور نریمان دركتاب "ردیف موسیقی دستگاه ایرانی برای عود" منتشر كرده بود./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.