سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل انجمن دیابت ایران عنوان کرد:

دیابت در سال باعث مرگ 4.6 میلیون نفر در جهان می شود

طبق آمار تعداد افراد دیابتی تا سال 2025 در دنیا از مرز نیم میلیارد می گذرد و این بیماری باعث مرگ 4.6 میلیون نفر در هر سال می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر امیر کامران نیکو سخن مدیر عامل انجمن دیابت ایران امروز 20 آبان در نشست خبری روز جهانی دیابت افزود: در سال گذشته 336 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت شده اند که پیش بینی می شود که تا سال 2025 از مرز نیم میلیارد نفر بگذرد گفتني است دیابت در سال باعث مرگ 4.6 میلیون نفر در جهان می شود .

وی گفت: طبق برآورد ها، هزینه ای که صرف عوارض بیماری دیابتی تا سال 2011 شده، 455 میلیارد تومان بوده است و همچنین طبق آمار در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا در سال 2011 32.6 میلیون نفر به دیابت مبتلا شده اند یعنی حدود 9.1 درصد کل جامعه که پیش بینی می شود که این آمار تا 20 سال آینده به دو برابر برسد.

نیکو سخن عنوان کرد: حدود 19.2 میلیون نفر از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خودشان مطلع نیستند همچنین 11.7 درصد مرگ و میر ها در منطقه به خاطر دیابت است که معادل 290 هزار نفر است.

وی ادامه داد: 6 کشور امارات، عربستان، کویت ، بحرین، عمان و مصر از میزان شیوع بالای دیابت برخوردار است که شیوع دیابت در امارات 18.7 درصد گزارش شده است که از دیابت در این کشور به عنوان سونامی یاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: طی مطالعه ای که در آمریکا انجام شده که دیابت 40 تا 60 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قابل پیشگیری است.

 2 برابر شدن قیمت نوار تست های قند خون

نیکو سخن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از مشکلات بیماران دیابتی آموزش های لازم را در خصوص کنترل دیابتشان نمی بینند.

باید توجه داشت که درمان دیابت تنها در دست پزشک نیست و قسمت اعظم کنترل دیابت در اختیار خود بیمار است و باید یک فرد دیابتی حداقل 15 ساعت آموزش ببیند که این سهم وارد سیستم بیمه نشده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که آموزش بیماران دیابتی در کشور دیگر وارد سیستم بیمه شده و هزینه های درمان یک فرد دیابتی پرداخت نمی شود مگر این که در کلاس ها شرکت کند و آموزش ببیند.

وی گفت: یکی از مشکلات امروزه بیماران دیابتی، گران شدن نوار تست های قند خون است ،باید توجه داشت که افراد دیابتی به خصوص کودکان باید روزی 5 تا 6 بار قند خون خود را اندازه گیری کنند که در حال حاضر قیمت هر قوطی نوار دستگاه های تست قند خون 50 هزار تومان است که یک فرد دیابتی ماهانه چیزی حدود 3 قوطی از این نوار ها را نیاز دارد .

نیکو سخن با تاکید بر این که انجمن دیابت پیشنهاد کرده که ارز دولتی برای ورود این نوار های تست قند خون قرار گیرد عنوان کرد: این پیشنهاد هنوز عملی نشده است، یکی دیگر از معضلات بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین قیمت سرنگ انسولین است ،هر سرنگ انسولین حدود 200 تا 300 تومان است که بیمه این سرنگ ها را تحت پوشش قرار نمی دهد که برخی از بیماران به دلیل مسائل اقتصادی از یک سرنگ چند بار استفاده می کنند.

 نبود 2 ماهه گلوکاگون در بازار دارویی کشور

مدیر عامل انجمن دیابت ایران افزود: دو ماه است که  آمپول گلوکاگون در بازار موجود نیست در واقع زمانی که فرد دیابتی دچار کاهش قند خون می شود باید این آمپول حاوی این هورمون افزاینده قند خون را تزریق کند تا به کما نرود .

وی در پایان خاطر نشان کرد: که بیش از نیمی از انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی از خارج وارد کشور می شود و تنها کارخانه اکسیر در ایران خط تولید انسولین را دارد./ع2
برچسب ها: دارو ، دیابت ، بیمار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.