عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت : بیماری دیابت یکی از شایعترین بیماری های مزمن در جهان به شمار می رود که بعضی از افراد از وجود این بیماری در بدن خود بی خبر هستند.


عبدالرضا نوروزي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اعلام این خبر افزود : شيوع ديابت نوع 2 در ايران حدود 8.5 درصد تخمين زده مي‌شود كه بسیاری ازاین افراد منجر به محروم شدن از يك زندگي عادي و لذت غذا خوردن را از دست می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برخي از باورهاي غلط در اين زمينه ابراز كرد: در ديابت اختلال سوخت و ساز مواد قندي وجود دارد ولي به اين معني نيست كه مصرف مواد نشاسته‌اي بايد ممنوع شود.

نوروزی با تاکید بر اینکه مواد غذایی حاوی نشاسته در افراد مبتلا به دیابت باید با دقت مصرف شود خاطر نشان کرد :بایستی با مصرف مواد نشاسته ای که نمایه قند پایینی دارند و دیرتر هضم و با سرعت کمتری جذب بدن می شوند را در مصرف مواد غذایی روزانه قرار داد .

وی افزود:ماكاروني جزو بهترين دسته از مواد نشاسته‌اي است و بعد از آن نان سنگك و فري قرار داردهمچنین مصرف برنج هم منعي در افراد ديابتي ندارد، اما بهتر است که به روش کته استفاده شود.

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد محدوديت در مصرف ميوه‌ را تنها در ميوه‌هايي با نمایه قندی بالا همچون انگور، تيل و طالبي شيرين و زردآلو عنوان كرد و افزود: مصرف ساير ميوه‌ها آزاد است و يك فرد ديابتي با وزن طبيعي حداقل بايد روزانه 400 گرم ميوه مصرف كند، به اين مقدار بايد 300 گرم ميزان توصيه شده سبزيجات را هم اضافه كرد.

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه در افراد ديابتي كاهش وزن حتما بايد تحت نظر متخصص انجام شود،اظهار داشت : استفاده از رژيم‌هاي خودسرانه و غير اصولي باعث وخيم شدن كنترل قند خون و در نهايت افزايش بيشتر وزن خواهد شد.

عضو گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به نقش فعالیت بدنی منظم در بیماران دیابتی تصریح کرد :عضلات ما به عنوان يكي از مهم‌ترين اعضاي تنظيم كننده قند خون محسوب مي‌شوند و فعاليت‌ ورزشي منظم موجب تنظيم سوخت و ساز بدن شده و در كنترل مطلوب دراز مدت قند خون موثر است./س


برچسب ها: عضو ، مرکز ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.