سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوق تخصص عفوني اطفال:

يک سوم جمعيت جهان به ميکروب سل مبتلا هستند

فوق تخصص عفوني اطفال گفت : يک سوم جمعيت جهان به ميکروب سل مبتلا هستند که به عنوان يک بيماري مرموز در همه جاي دنيا ديده مي شود.

به گزارش خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر علي اکبر رهبري منش فوق تخصص عفوني اطفال در حاشيه همايش انجمن عفوني کودکان ايران با بيان اينکه سل بيماري مرموزي است که در همه جاي دنيا وجوددارد گفت : اين بيماري چهره هاي باليني بسيار متفاوتي دارد که ممکن است اعضاي بسياري را درگير نمايد .
 
وي با اشاره به اينکه بيماري سل بيشتر ريه را تهديد مي کند اظهار کرد : 80درصد بيماري سل ، سل ريوي و 20درصد خارج از ريوي است که راه انتشار اين بيماري از راه انسان به انسان بوده و در 5/98درصد موارد از طريق تنفسي است .
 
اين فوق تخصص عفونی اطفال يادآور شد: هر عضوی از بدن ممکن است در اين بيماري درگير شود  و هیچ عضوی نیست که این بیماری به آن حمله نکند به طوري که مو، پوست، ناخن، قلب و کلیه از اعضايي هستن که احتمال درگيري در اين بيماري را دارند.
 
وي با بيان اينکه نشانه هاي سل بسته به اين بيماري متفاوت هستند اظهار کرد : خلط خونی، تب کردن‌های طولانی و کاهش وزن از جمله علائم شايع بيماري سل هستند ولي به طور کلي سل در جوامع فقير و عقب افتاده اقتصادي بيشتر ديده مي شود .
 
ميکروب سل به درمانها مقاوم شده است
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اينکه HIV از جمله دلايل شعله ور شدن بيماري سل است گفت: امروزه سل به عنوان يک مشکل جهاني مطرح است.
 
دکتر رهبري منش يادآور شد: وقتي ميکروب سل وارد بدن فرد شود تا پايان عمر باقي مانده و با ضعيف شدن بدن ، افزايش سن ، و شعف سيستم ايمني ممکن است دوباره شعله ور شده و ايجا مشکل نمايد.
 
وي با تاکيد به اينکه از ديگر مشکلات اين عرصه مقاوم شدن ميکروب سل است که متاسفانه ميکروب سل به داروهاي خط اول درمان سل مقاوم شده تصريح کرد: براي جلوگيري از مقاومت ، بايد با تشخيص بيماري و درمان مناسب اين مشکل را برطرف نمود .
 
اين فوق تخصص عفوني اطفال با بيان اينکه يک سوم جمعيت جهان آلوده به ميكروب سل هستند گفت : تشخيص سل در کودکان به دليل کم بودن ميکروب سل و نيز علائم غير اختصاصي سخت تر است .
 
وي يادآور شد : بیماری سل در بعضی از مناطق ایران از جمله کردستان، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل حضور افاغنه بیشتر مناطق ديگر ديده مي شود.

وي در پايان با اشاره به اينکه خوشبختانه اين بيماري در کشور واکسن موثري بنام ب ث ژ دارد خاطرنشان کرد : اين واکسن در بدو تولد به نوزاد تزريق مي شود و خوشبختانه در ایران پوشش واکسیناسیون بسیار عالی است ./ع2
برچسب ها: سل ، میکروب ، عفونی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.