سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارتقاي کيفي محصولات از راه هاي اصلي تحقق اقتصاد مقاومتي

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران گفت: يکي از راه هاي اصلي تحقق اقتصاد مقاومتي توجه به کيفيت کالاها و بهبود مستمر کيفي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، نظام الدين برزگري در نهمين دوره جايزه ملي کيفيت با بيان اينکه در نظر گرفتن 2 روز متفاوت براي استاندارد و کيفيت بيانگر تفاوت ميان اين 2 مبحث است تصريح کرد: استاندارد به معني تدوين معيارها و مشخصاتي براي توصيف ويژگي هاي يک محصول  است اما کيفيت در سطحي بالاتر از آن قرار دارد.

وي ادامه داد: استاندارد به عنوان پايه توليد محصول و ارايه خدمات محسوب مي شود و واحدهاي توليدي بدون کسب پروانه کاربرد علامت استاندارد نمي توانند در جايزه ملي کيفيت شرکت کنند اما پس از طي اين مرحله مي توانند براي تعالي و ارتقاي کيفيت محصولات خود تلاش کنند چرا که کيفيت حد و انتهايي ندارد.

وي با اشاره به ابعاد مختلف کيفيت اظهار داشت: واحدهاي توليدي بايد تمام خواسته هاي مشتريان را  تامين کنند و براي ارتقاي کيفي محصولات خود در جهت بهبود مستمر حرکت کرده و در اين مسير مديريت سازمان نيز بايد به کيفيت اعتقاد راسخ داشته باشد.

برزگري با بيان اينکه 9 دوره از اجراي جايزه ملي کيفيت در کشور مي گذرد افزود: در ابتداي اجرا انتظار مي رفت که پس از طي 6 يا 7 مرحله توليدکنندگان به تنديس هاي بالايي همچون تنديس برنز، سيمين و طلايي دست يابند اما اين اتفاق تنها در اين دوره و در سطح تنديس برنزي براي يکي از محصولات شرکت افتاده و هنوز هيچ شرکتي قادر به دريافت تنديس طلايي و سيمين نشده است.

رئيس سازمان ملي استاندارد با اشاره به اينکه بعد از 4 دوره از اجراي اين جايزه به مشکلاتي همچون ناهمخواني فرهنگي معيارها برخورديم گفت: از دوره پنجم به بعد کارشناسان جايزه ملي کيفيت براساس دانش و معيارهاي جهاني اين جايزه را متناسب با فرهنگ کشور بومي سازي کرده اند.

وي ادامه داد: از انجا که فرهنگ کشورهاي اسلامي نزديک به فرهنگ کشور ما است معيارهاي بومي شده اين جايزه در اين کشورها نيز مورد توجه قرار گرفته است.

برزگري با تاکيد بر اينکه در جايزه ملي کيفيت ايران در وهله اول بايد به اخلاق مداري توجه شود افزود: اگر واحدهاي توليدي در شرايط تحريم اخلاقيات را مورد توجه قرار دهند و محصولات باکيفيت توليد کنند مصرف کنندگان نيز به سمت مصرف کالاهاي ايراني روي مي آورند.

برزگري ادامه داد: اقتصاد ايران نبايد متکي بر صادرات نفت و گاز باشد بلکه بايد با توليد محصولات باکيفيت در حوزه صنايع پائين دستي و فرآورده هاي نفتي گامي در جهت توسعه صادرات غيرنفتي برداشته شود.

وي تاکيد کرد: يکي از راه هاي مهم براي تحقق اقتصاد مقاومتي و توسعه صادرات توجه به کيفيت کالاها و خدمات ارايه شده است./س
برچسب ها: استاندارد ، کیفیت ، محصول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.