سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وابستگي 47 درصدي توليدات داخلي براي جابجايي به بنادر

معاون امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اين که 19 درصد از ظرفيت هاي ترانزيتي بنادر استفاده مي شود، گفت: ظرفيت ترانزيتي بنادر كشور 25 ميليون تن در سال است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محسن صادقي فر افزود: نزديك به 47 درصد توليد ناخالص داخلي كشور وابسته به حمل و نقل  دريايي است.

وي افزود: در سال 81 ميزان تخليه و بارگيري كالاهاي نفتي و غيرنفتي در بنادر كشور 77 ميليون تن بود كه در سال 90 با رشد  ميانگين 11 درصد به 135 ميليون تن رسيده است.

صادقي فر گفت: در سال 81 حدود 800 هزار TEU كانتينر جا به جا مي شد كه پارسال به سه ميليون و 200 هزار TEU افزايش يافته است.

وي افزود: امارات متحده عربي، قطر، عمان، عربستان، هند و كشورهاي آسياي ميانه طرح هاي مهم ترانزيت را اجرا مي کنند، ما هم بايد براي تقويت مزيت هاي نسبي خود در عرصه ترانزيت تلاش کنيم.

معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي سرمايه گذاري هاي سازمان بنادر و دريانوردي از سال 79 تا 90 در بخش ترانزيت را حدود سه هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: بخش خصوصي هم دو هزار و 300 ميليارد تومان در بنادر كشور در حوزه ترانزيت سرمايه گذاري كرده است.

صادقي فر از پيشرفت طرح توسعه بندر شهيدرجايي، اتمام طرح توسعه بندر بوشهر، اجراي طرح توسعه بندر چابهار و اجراي طرح توسعه بنادر امام خميني (ره )، بندرانزلي، اميرآباد و نوشهر خبر داد که به توسعه ترانزيت از بنادر كشور کمک مي کند.

وي با بيان اين كه ايران كوتاه ترين و كم هزينه ترين مسير ترانزيت در منطقه است، گفت: ترانزيت كالاهاي نفتي و غيرنفتي از بنادر كشور روند ثابتي ندارد.

صادقي فر گفت: نداشتن نگاه استراتژي به ترانزيت ، تعامل نامناسب سازمانهاي امور ترانزيت، فقدان كار گروه حمل و نقل چند وجهي، عمر زياد ناوگان جاده اي، انتقال نيافتن برخي مسيرهاي ترانزيت به راه آهن و تفاسير سخت گيرانه از قوانين و مقررات كشور از چالش هاي توسعه ترانزيت است.

وي افزايش تعامل بخش ها و سازمان هاي مسئول جهت تسريع  عمليات ترانزيت و اصلاح قوانين، افزايش ميزان بهره وري از ظرفيت هاي ترانزيتي بنادر، عقد موافقتنامه هاي ترانزيتي با كشورهاي هدف، معرفي ظرفيت هاي ترانزيتي كشور از طريق سفارتخانه و كنسولگري هاي ايران در كشورها، توسعه نقش دبيرخانه راهگذر شمال - جنوب و توسعه و تكميل  زيرساخت هاي ريلي و كاهش تعرفه ها را خواستار شد.

وي ايران را از كشورهاي مهم دريايي در خليج فارس - درياي عمان و درياي خزر دانست و گفت: ظرفيت تخليه و بارگيري بنادر كشور در سال 85 حدود 123 ميليون تن در سال بود كه به بيش از 172 ميليون تن رسيده است و سال 95 يا سال پاياني برنامه پنجم توسعه به حدود 220 ميليون تن در سال افزايش خواهد يافت.

نخستين همايش توسعه ترانزيت از بنادر جمهوري اسلامي ايران با شعار"بنادر- دروازه هاي ترانزيت بين المللي " در سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شد./س
برچسب ها: بنادر ، دریانورد ، ترانزیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.