سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهيه سند ملي راهبردي در توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي/ احداث 6 شهرک تخصصي صنايع تکميلي پتروشيمي

معاون وزير نفت گفت: صنايع پليمري کشور بايد ارتباطات راهبردي و بلندمدتي را با بازارهاي موجود کشور همچون صنعت خودرو ايجاد کند تا بازارهاي هدف جديد به ويژه کشورهاي همسايه را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالحسين بيات مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي در هشتمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست با بيان اين مطلب گفت: حضور بيش از 5 هزار واحد توليدي فعال در صنعت پلاستيک کشور و ارتقاي ميزان صادرات محصولات پتروشيمي طي سال هاي  اخير به ساير نقاط دنيا از يک سو و نياز صنايع داخلي به بهره مندي از فناوري ها و نوآوري هاي روز دنيا از سوي ديگر موجب شده است تا نمايشگاه بين المللي ايران پلاست به مکاني مناسب جهت گردهمايي دست اندرکاران و فعالان اين رشته از صنعت تحويل گردد.

بيات با بيان اينکه 18.2 ميليون تن در سال به 60 کشور جهان صادر مي شود افزود: هم اکنون محصولات پتروشيمي در حوزه کشورهاي خليج فارس، خاورميانه و آسياي ميانه به عنوان يکي از مهمترين رويدادها در بخش صنعت پلاستيک و صنايع پليمري مطرح باشد و اين نمايشگاه محلي است براي تبادل نظر متخصصين به اشتراک گذاشتن تجارب و طرح فرصت ها و عرضه دستاوردهاي نوين در بخش تکنولوژي، توليد و ساخت ماشين آلات و تجهيزات در حوزه صنعت پليمري است.

وي گفت: صنايع پتروشيمي در زنجيره توليد در واقع حلقه اتصال  مخازن نفتي و ميادين گازي به محصولات نهايي است که مستقيما در زندگي امروز نقش اساسي دارند و بخشي از اين وظايف مهم به عهده صنايع تکميلي است که با عنايت به اين مسئله شرکت ملي صنايع پتروشيمي در جهت حمايت از صنايع پائين دستي مرتبط از طريق تامين خوراک و ارايه کمک هاي فني، ارايه خدمات پس از فروش، برگزاري سمينارها و نمايشگاه ها تلاش مي نمايد.

معاون وزير نفت گفت: صنايع پليمري کشور چه در بالادست و چه در پائين دست بايد ارتباطات راهبردي و بلندمدتي را با بازارهاي موجود  کشور همچون صنعت خودرو، مواد غذايي و صنايع بسته بندي ايجاد کند تا بازارهاي هدف جديد به ويژه کشورهاي همسايه را به طور ويژه مورد توجه قرار دهد.

وي ادامه داد: شرکت ملي پتروشيمي همگام با سياست هاي دولت در جهت دستيابي به اهداف نظام در پرهيز از خام فروشي و توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي، توجه ويژه اي به توليد محصولات پليمري جهت تامين خوراک اين صنايع نموده است.

به طوري که در حال حاضر ظرفيت توليد محصولات پليمري بيش از 4 ميليون تن در سال است که 2 ميليون تن از آن در کشور مصرف مي شود.

بيات خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اين است که اين طرح ها در مناطق مختلف ايران به ويژه در مسير خط  لوله اتيلن غرب و مرکز قرار دارد که بنابر تکليف دولت در دست اجرا بوده و انتظار مي رود با بهره برداري از آنها در شهرهاي مختلف ايران شاهد ايجاد و توسعه صنايع تکميلي و مشارکت بخش خصوصي در امر توليد، اشتغال زايي، ارتقاي توان مهندسين و ساخت تجهيزات در داخل کشور و ارتقاي سطح کيفي زندگي مردم باشيم.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران ادامه داد: اطمينان از تامين خوراک صنايع پليمري از سوي پتروشيمي ايران و همچنين بازار مصرف روبرو رشد آينده روشني را در مقابل صنعت پلاستيک و صنايع مرتبط در ايران ترسيم مي نمايد به طوري که دست اندرکاران اين صنعت علاوه بر حضور در بازارهاي بين المللي بايد به دنبال خلق فرصت ها از طريق نوآوري در زمينه توسعه کاربرد پلاستيک ها در زندگي مدرن  امروز باشند.

بيات تصريح کرد: راهبرد دولت در حمايت از گسترش صنايع پائين دستي پتروشيمي به منظور تبديل توليدات پايه پتروشيميايي به محصولات نهايي و سپس صادرات محصولات پائين دستي و در نتيجه کسب ارزش افزوده بيشتر و افزايش اشتغال زايي صورت مي پذيرد.

وي ادامه داد: صنايع پليمري کشور بايد ارتباطات استراتژيک بلندمدتي را با بازارهاي موجود در کشور (صنعت خودرو، بسته بندي مواد غذايي و کشاورزي) به وجود آورند و تکميل زنجيره هاي ارزش موجود را در دست کار خود قرار دهند.

معاون وزير نفت تاکيد کرد: شرکت ملي صنايع پتروشيمي در اين راستا از هرگونه اقدام حمايتي دريغ نخواهد کرد، ايجاد سازوکارهاي مناسب براي حضور در بازارهاي جهاني صنايع پليمري به ويژه همکاري در تهيه و تدوين و به کارگيري استانداردهاي جهاني در اين حوزه و نظارت بر اجراي آنها از ماموريت هاي ضروري شرکت هاي ايراني و انجمن هاي صنفي آنها است.

بيات احداث 6 شهرک تخصصي، صنايع تکميلي پتروشيمي، ايجاد و تقويت کنسرسيوم هاي صادراتي محصولات صنايع پتروشيمي، تدوين بانک جامع اطلاعاتي صنعت پتروشيمي و صنايع تکميلي و تهيه سند ملي راهبردي توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي را از جمله برنامه هاي اجرايي نام برد.

وي تدوين برنامه استراتژيک و عملياتي و تهيه و تنظيم سياست هاي راهبردي استراتژيک به منظور توسعه صنايع تکميلي، پيشنهاد و پيگيري تصويب لوايح و قوانين و تبصره هاي قانوني آئين نامه هاي مورد نياز، جمع آوري  و مستندسازي و شفاف سازي آمارهاي مورد نياز جهت کنترل و توسعه صنايع تکميلي جهت تامين نياز داخلي و صادرات، برنامه ريزي و سياست گذاري در جهت توسعه متوازن صنايع تکميلي با صنايع پايه و مياني صنعت پتروشيمي و ارايه دو بسته سرمايه گذاري در صنايع تکميلي پتروشيمي براي استان هاي خوزستان و بوشهر را  از جمله اقدامات ارزشمندي برشمرد که در سال گذشته در حوزه صنايع تکميلي پتروشيمي انجام شده است.

بيات خاطرنشان کرد: اميد است نمايشگاه ايران پلاست به محل مناسبي براي برقراري ارتباطات و هم افزايي موثر مجموعه صنايع پلاستيک کشورمان با جهانيان تبديل گردد./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.