وزير نفت گفت: با بهره برداري از تمام ميادين گازي فازهاي پارس جنوبي 1 ميليارد و 400 ميليون مترمکعب به ظرفيت توليد کشور اضافه مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمي در مراسم هشتمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست با بيان اين مطلب گفت: کشور ما امروز دچار چالش هاي بسياري از جمله تحريم کشورهاي غربي روبرو است و بايد تدابير هوشمندانه در اين زمينه اتخاذ شود چرا که کشوري با جمعيت جوان و جوياي کار نياز به برنامه ريزي دارد.

وي با تاکيد بر اينکه کشور ما کشور ثروتمند و با قابليت بسيار بالا در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي است افزود: صنعت نفت در کشور مي تواند ضمن اينکه زنجيره ارزش افزوده بسياري را براي اقتصاد کشور به همراه داشته باشد مي تواند بسياري از مشکلات را برطرف کند.

قاسمي اظهار داشت: صنايع بالادستي، ميان دستي و پائين دستي نفت و پتروشيمي بايد رشد متوازن داشته باشد. در خصوص توسعه صنايع پائين دستي عليرغم همه سخت گيري ها پيشرفت هاي خوبي داشته ايم و امروز در بالاترين سطح توسعه صنايع نفتي در کشور هستيم به طوري که همه ميادين نفتي کار توسعه شان به طور منظم آغاز شده است.

وزير نفت گفت: در پارس جنوبي بزرگترين ميدان گازي جهان تمام فازها به صورت عادي روند اجرايي خود را طي مي کنند به طوري که تا پايان برنامه پنجم 1 ميليارد و 400 ميليون مترمکعب به ظرفيت توليد اضافه خواهد شد و در حال حاضر 600 ميليون مترمکعب گاز توليد مي شود.
وي ادامه داد: صنعت پتروشيمي به عنوان يک صنعت مزيت هاي بسيار خوبي دارد و مي تواند جايگزين بسيار مناسبي در صنايع حمل و نقل هوايي، دريايي، صنايع چوب و ساير محصولات شود.

در صنايع پائين دستي پتروشيمي امروزه شاهد توسعه فعاليت ها هستيم به طوري که کار  مطالعات هاب پتروشيمي در چابهار به پايان رسيده و مطالعات پتروشيمي لاوان در دست اجرا مي باشد.

وزير نفت گفت: 70 واحد پتروشيمي در کشور با پيشرفت 5 تا 95 درصد در حال فعاليت هستند که با تکميل آنها 100 ميليون تن در سال توليد خواهيم شد، بنابراين پتروشيمي بازار مناسبي براي توسعه اقتصاد کشور است و مي تواند زمينه هاي اشتغال را در کشور فراهم کند.

وي اظهار داشت: در کشور ما زمينه هاي مناسبي براي تبديل ارزش افزوده وجود دارد امکان اينکه ما محصول فاب را تبديل به ارزش افزوده و محصول نهايي در کشور مصرف شود ارجحيت دارد در اين راستا در هفته جاري کارگروهي براي رفع مشکلات و چالش هاي پيش رو تشکيل خواهد شد تا بتوانيم براي توسعه صادرات کمک کنيم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار