سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

400 مرکز دیالیز در کشور وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:درحال حاضر 400 مرکز دیالیز در کشور وجود دارد که بیش از 5 هزار پرستار در این مراکز به بیماران دیالیزی خدمت ارائه می دهند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز 10 آبان در همایش سراسری پرستاری دیالیز که در تالار امام علی این دانشگاه برگزار شد، افزود: در سه دهه اخیر توجه ویژه ای به بیماران خاص از جمله بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه صورت گرفته است در واقع هم در سیستم دولتی و هم در بخش‌های مربوط به انجمن‌های مردمی به بیماران خاص توجه می‌شود.

وی گفت: براساس آمار امروزه در کشور تعداد قابل توجهی از بیماران نارسایی مزمن کلیه وجود دارند که توسط دیالیز و یا همودیالیز درمان می‌شوند و یا برای درمان تحت پیوند کلیه قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: وضعیت ایران نسبت به سایر کشورهای دیگر منطقه مطلوب‌تر است چرا که در کشورهای دیگر منطقه بیش از 50 درصد مردم بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به موقع شناسایی نمی‌شوند و زمانی که بیماریشان حاد می‌شود آن موقع شناسایی می‌شوند.

ابوالقاسمی اظهار داشت: 2میلیون و 600 هزار نفر در دنیا مبتلا به نارسایی مزمن کلیه هستند، در ایران نیز 43 هزار نفر تحت دیالیز قرار دارند و برخی از آنها نیز پیوند کلیه شده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 300فوق‌ تخصص کلیه در کشور وجود دارد افزود: پوشش فوق‌تخصصی این رشته فرصتی لازم برای برخورداری از علم روز است.

ابوالقاسمی ادامه داد: یکی از رسالت‌های مهم در این حوزه پیشگیری از نارسایی کلیه است. درحال حاضر بیش از 400 مرکز دیالیز در کشور وجود دارد که حدود 5 هزار پرستار در این مراکز به بیماران دچار نارسایی کلیه خدمات ارائه می‌دهند که این تعداد بخش قابل توجهی از پرستاران کشور را تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: زنده نگه داشتن بیمار مهم نیست بلکه مسئله اساسی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بهبود کیفیت زندگی این بیماران است که با انتخاب بهترین درمان این امر محقق می‌شود.

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه بهترین درمان در نارسایی کلیه پیوند کلیه است خاطرنشان کرد: بیش از 4 هزار و 100 دستگاه دیالیز در کشور وجود دارد که نیمی از آنها در داخل و نیمی دیگر از خارج به کشور وارد می‌شوند البته باید توجه داشت که با توجه به مسائل روز کشور باید شرایطی در صنعت ایجاد شود که کشور در زمینه ساخت این دستگاه‌ها خودکفا شوند.

وی تأکید کرد: علی رغم اینکه کشورهای غربی ادعا می‌کنند که دارو و تجهیزات پزشکی مورد تحریم قرار نمی‌گیرند عملا این اتفاق برای کشور ما افتاده است.

ابوالقاسمی یادآور شد: درحال حاضر استاندارد نفر تخت در تأمین دستگاه‌های دیالیز 4.8است که این آمار در ایران 5.2 است که وزارت بهداشت قصد دارد این آمار را با ورود دستگاه های جدید به 4 برساند که امیدواریم این امر تا پایان سال محقق شود./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.