سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شواهد موجود نشان می دهد؛

تب کریمه کنگو در کشور بصورت آندمیک وجود دارد

شواهد موجود نشان می دهد که بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بسیاری از مناطق کشور به صورت آندمیک یا همه گیری بومی و منطقه ای وجود دارد.

منصور خالصی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که با نام CCHF نیز شناخته می شود، یک بیماری ویروسی و گاه مرگبار است که از طریق گزش کنه هیالوما به حیوان و انسان صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین انسان از طریق تماس با خون و ترشحات و بافت های آلوده حیوان و یا تماس با افراد آلوده یا وسائل آلوده آنها، به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می شود.

خالصی با اشاره به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از حدود 12 سال قبل به عنوان یک اپیدمی در کشور رخ می داده است، تاکید کرد: شواهد موجود نشان می دهد که در حال حاضر، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در بسیاری از مناطق کشور به صورت اندمیک یا همه گیری بومی و منطقه ای وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق کشور موارد متعددی از ابتلا و مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو رخ می دهد، یاد آور شد: در برخی از مناطق موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از این بیماری ویروسی بیشتر است که استان سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از استان های همجوار از جمله این مناطق است.

خالصی خاطر نشان کرد: روند بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در طی سالهای اخیر نشان دهنده این موضوع است که همه ساله طغیان هایی از این بیماری در مناطقی از کشور رخ می دهد و به دنبال آن یک مشکل بهداشتی مهم در مناطق با شیوع بالا از نظر ابتلا به بیماری به وجود می آید که در نتیجه آن باید هزینه های زیادی صرف آن شود.

**شناسایی دقیق و به موقع تب کریمه کنگو نقشی مهم در درمان بیماری دارد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تب، سردرد، خونریزی، دردهای عضلانی و اسهال از جمله مهمترین علائم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

خالصی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو تظاهرات بالینی مختلفی دارد، تاکید کرد: با توجه به متفاوت بودن تظاهرات بالینی تب کریمه کنگو و لزوم درمان مناسب آن، شناسایی دقیق و به موقع این بیماری و تشخیص افتراقی آن، نقشی مهم در درمان مناسب و اثر بخش تب کریمه کنگو دارد.

وی یاد آور شد: با توجه به اینکه سالانه موارد متعددی از بیماری CCHF از استان های کشور به مرکز مدیریت بیماری ها  گزارش می شود و با توجه به آمار بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در مناطقی از کشور، پیشگیری، تشخیص به موقع و دقیق و درمان مناسب تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بسیار مهم خواهد بود.

خالصی خاطر نشان کرد: به محض مشاهده علائم بیماری تب کریمه کنگو به ویژه هنگامی که این علائم به مدت طولانی بر فرد عارض شود، فرد مبتلا باید به موقع به پزشک معالج مراجعه کرده و از نظر ابتلای قطعی به بیماری تب کریمه کنگو بررسی و معاینه شده تا در صورت ابتلا، درمان های زودرس و مناسب بر روی او صورت گیرد./ح
برچسب ها: تب ، کریمه کنگو ، هیالوما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.