سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايران بزرگترين توليدکننده ياقوت سرخ جهان

ايران با توليد سالانه 13 هزار تن بزرگترين توليدکننده ياقوت سرخ جهان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با توجه به شرايط مناسب آب و هوايي ايران اولين توليدکننده زرشک جهان است که سالانه با توليد 13 هزار تن زرشک رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

امسال نيز با توجه به شرايط آب و هوايي توليد زرشک بسيار مناسب بوده است و استان خراسان جنوبي يکي از استان هايي است که زرشک شاخص ترين محصول آن است و 98 درصد برداشت زرشک در اين استان صورت مي گيرد و در ميان شهرستان هاي استان خراسان جنوبي شهرستان قائنات بيشترين سطح زيرکشت توليد را دارد.

بنابراين گزارش، زرشک درختچه اي تيغدار است که اواسط فصل بهار و اوايل تابستان فصل شکوفه دادن زرشک است و به دليل استفاده از کود طبيعي نياز به سمپاشي ندارد و مي توان از آن به عنوان محصول ارگانيک نام برد.

بنابر مطالب فوق با توجه به توليد بالاي زرشک، صادرات در دوره قبل 5 درصد بود که اين رقم بسيار ناچيز است و بيشتر به کشورهاي اروپايي، آلمان، ژاپن، کانادا و فرانسه صادر مي شود و بايد براي حل مشکلات آن تلاش کرد زيرا قابليت ارز آوري زيادي دارد.

در اين زمينه حسيني رئيس انجمن زعفران و زرشک کشور با اشاره به اينکه توان واحدهاي توليدي کشورمان در زمينه صادرات زرشک بسيار بالا است گفت: با توجه به توان بالاي توليد زرشک در جهت رفع مشکل از توليد تا برداشت اين محصول هستيم و کانون ملي هماهنگي دانش زرشک نيز طرح ارتقاء کيفيت زرشک و شناسنامه توليدکنندگان را برنامه ريزي کرده است که اين طرح باعث افزايش کيفيت مي شود.

وي ادامه داد: با اجراي اين طرح ضايعات در هنگام برداشت محصول کاهش مي يابد و همزمان با توليد زرشک مستقيم در سبدها چيده شود تا در زمان حمل و نقل و فرآوري راحت تر فرآوري شود و ضايعات کمتري داشته باشد.

وي اضافه کرد: طرح ارتقاء کيفيت و شناسه تولدکنندگان زرشک سالم ايران در حال اجرا است و تمام ابزار و تجهيزات را در اختيار کشاورزان قرار داديم.

حسيني افزود: نوسانات ارز در توليد اين محصول تاثيري نداشته است و بيشترين بحث در صادرات زرشک ايجاد بسته بندي مناسب براي صادرات است.

رئيس انجمن زعفران و زرشک کشور ادامه داد: در هر يک هکتار 600 نهال زرشک وجود دارد که از هر درخت بين 60 تا 20 گرم زرشک تر برداشت مي شود و در هنگام خشک شدن محصول يک چهارم مي شود.

وي ادامه داد: زرشک يک محصول پر زحمت است که در طول سال نيازمند مراقبت هاي زيادي است.

حسيني تاکيد کرد: به دليل فوايد زياد اين محصول يکي از موضوع هاي توسعه زرشک، بحث تازه خوري است که بايد مردم را باري استفاده از زرشک تازه ترغيب کرد./س
برچسب ها: ایران ، یاقوت سرخ ، زرشک ، تولید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.