خراسان جنوبی با تولید 98 درصد زرشک در ایران رتبه نخست تولید این محصول را در دنیا کسب کرد.

 

به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ کشاورزی یکی از بخشهای مهم اقتصادی کشور را تشکیل می دهد که بخش عظیمی از تولید ناخالص ملی، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد شده سالانه را در بر می گیرد. هر چند که تولید انواع محصولات کشاورزی موجب به وجود آمدن این ارزش افزوده در سطح ملی می شود، اما وجود برخی از محصولات ویژه که فقط در کشورمان تولید می شوند، اهمیت این بخش را دو چندان کرده است.

یکی از معدود محصولاتی که دارای این ویژگی است، زرشک بی دانه است، که تقریبا به صورت انحصاری در مناطق جنوبی استان خراسان تولید می شود.

زرشک با نیاز کم به آبیاری، توانسته با شرایط خاک و آب شور این منطقه، خود را تطبیق دهد.

زرشک یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند صادراتی ایران است و به عنوان شاخصترین محصول باغی منطقه نقش بسزایی در اقتصاد خانوارهای روستایی ایفا می کند و برای رونق اقتصادی استان ، توجه به صنایع فرآوری و حمایت از صادرکنندگان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تولید زرشک دراستان 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته گفت : میزان تولید زرشک استان 13 هزار تن بوده است.

هادربادی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت زرشک استان در سال گذشته 12 هزار و 581 هکتار زرشک بارور و غیر باور بوده است افزود: اجرای آبیاری قطره ای، تغذیه باغات، برگزاری دوره های ترویجی و اصلاح و هرس باغات از جمله عوامل افزایش دهنده تولید زرشک در استان است.

وی اصلاح و احیا باغات درجه دو، اجرای طرح‌ های تغذیه ‌ای و هرس، احداث باغات الگویی را از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از زرشک کاران استان برشمرد وگفت: برای تحقق افزایش تولید در این محصول باید اقدامات ویژه ای از سوی مسئولان و کشاورزان انجام شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.