سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاويل رندانه، اشعار حافظ را زيباتر مي كند

اشعار حافظ به طور مكرر عناصر موجود در لايه هاي زيرين متن را برجسته و با ايجاد معنايي در عناصر ديگر متن نوع تاويل را تفسير داده و نقش ديگر مي زنند.

افشين يداللهي، شاعر و ترانه سراي معاصر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ گفت: زيبايي اشعار حافظ هم برگرفته از محتواست و هم آرايش زيبايي كلام او، چرا كه هر شعري براي اينكه موفق باشد بايد هر دو تكنيك را داشته باشد.
وي ادامه داد: زيبايي كلام شعر حافظ آهنگ خوبي به گوش مخاطب مي رساند ولي اين زيبايي تنها زيبايي ظاهري است و كافي نيست، اما هنگامي كه به محتواي اين اشعار توجه مي كنيم برگرفته از زيبايي باطن است كه لذت خواندن را دو چندان مي كند.
يداللهي هم چنين ادامه داد: شعر حافظ لايه هاي مختلفي دارد كه در آنها ايهام به گونه اي مستقر مي شود كه با تغيير لحن، يك لايه برجسته با ايجاد هاله معنايي به عناصر ديگر متن غلبه مي كند و نوع تاويل را تغيير مي دهد به همين صورت در شعر حافظ عناصر كه در لايه هاي زيرين متن قرار داشته اند برجسته شده و نقش ديگر مي زنند.
وي در رابطه با تاويل رندانه اشعار حافظ، گفت: اشعار حافظ داراي يك رندي است كه در محور آن لفظ است و به وجود ايهام در اشعارش بر مي گردد.
وي ادامه داد: اين رندي اشعار او قابليت تاويل را بالا مي برد و بدين صورت است كه دو گروه با دو نظر مخاطب با شعر حافظ به خوبي رابطه برقرار مي كنند.
يداللهي در زمينه رابطه عشق و اشعار حافظ، گفت: حافظ خود را شاعري عاشق مي‌داند و در عين حال شاعري عارف است و در كل عرفا اعتقاد دارند كه عشق با عقل در تضاد است يعني كساني كه با نيروي عقل و استدلال پيش مي روند هنوز مراحل سير و سلوك را طي نكرده اند و در كل نيروي عشق را مافوق عقل مي دانند.
وي در پايان در زمينه رابطه اشعار حافظ با شعر معاصر، گفت: با وجود اين همه زماني كه مي گذرد هنوز هم اشعار حافظ خواندني و دل انگيز است و زبانش چندان با زبان ما متفاوت نيست و اين پويايي و سياليت عناصر ، شعر حافظ را مانند يك موجود زنده در تپش و دگرگوني قرار مي دهد و به همين دليل است كه حافظ را نمي توان شاعري كلاسيك دانست او شاعر زبان است و شاعر زبان همواره معاصر خواهد ماند./ص
برچسب ها: ادبیات ، حافظ ، رندانه ، تاویل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.