سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیر مادر ماده غذایی مناسب در هنگام بروز زردی

یک متخصص بهداشت مادر و کودک گفت:در هنگام بروز زردی در نوزاد، شیر مادر تنها ماده غذایی مناسب برای کودک است و در این هنگام باید از دادن هر نوع ماده غذایی غیر از شیر مادر پرهیز شود.

رحمان پرتوزاده، متخصص بهداشت مادر و کودک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  زردی مشکلی مهم و بسیار شایع در بین نوزادان است که در اغلب موارد موجب بروز نگرانی در والدین می شود.

وی با بیان این که زردی به دلیل رسوب نوعی ماده رنگی به نام بیلی روبین ایجاد می شود، اظهار داشت: این نوع رسوب می تواند در قسمت های مختلف بدن مانند چشم ها و پوست ایجاد شده و موجب زرد شدن ناحیه درگیر شود.

پرتوزاده با اشاره به این که برخی از مادران در هنگام بروز زردی در نوزادشان از دادن شیر به نوزاد پرهیز کرده و یا مقدار آن را کاهش می دهند، تصریح کرد: این تصور نادرست است که در هنگام زردی در نوزاد باید از دادن شیر به کودک پرهیز کرده و از غذاهای جایگزین استفاده کرد.

وی تاکید کرد: در هنگام بروز زردی در نوزاد، شیر مادر تنها ماده غذایی مناسب برای کودک است و در این هنگام باید از دادن هر نوع ماده غذایی غیر از شیر مادر پرهیز شود.

پرتوزاده افزود: شیر مادر تا یک سالگی بهترین تغذیه برای نوزاد است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به این که شیر مادر به علت دارا بودن مواد بسیار مفید در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های گوارشی و ایمنی موثر است، یاد آور شد: شیر مادر در هر زمانی باد دمای مناسب و با توجه به نیاز کودک در دسترس اوست و مواد جایگزین دیگر همچون شیر خشک و یا موادی مانند آب قند و ترنجبین نمی تواند نیازهای کودک را به ویژه در هنگام بیماری هایی همچون زردی فراهم کند.

*** مشکلات صفرا، کبد و لوزالمعده عوامل اصلی بروز زردی

این متخصص بهداشت مادر و کودک در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: عوامل متعددی می تواند موجب بروز زردی در نوزادان شوند که با تشخیص دقیق این عوامل و کنترل آنها، می توان به درمان مناسب زردی کمک کرد.

وی با اشاره به این که مشکلات صفرا، کبد و لوزالمعده عوامل اصلی بروز زردی در نوزادان هستند، تاکید کرد: تومور یا سنگ صفراوی می تواند موجب انسداد مجرای صفرا شده و موجب بروز زردی در نوزاد شود.

پرتوزاده  یادآور شد: هر عامل دیگری هم که موجب تنگ شدن مجرای صفراوی شود نیز می تواند خطر زردی در نوزاد را افزایش دهد.

وی افزود: التهاب کبد یا همان هپاتیت، سرطان لوزالمعده، اختلال در خونرسانی به کبد و بیماری ها و نقص های مادرزادی نیز می توانند از جمله عوامل افزایش دهنده خطر زردی در نوزادان باشند./ح
برچسب ها: نوزاد ، زردی ، شیرمادر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.