زردی معمولا در 60 درصد نوزادانی كه به موقع متولد شده‌اند و در 80 درصد نوزادان نارس طی هفته اول تولد مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛فوق تخصص نوزادان مركز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان با اشاره به اینكه زردی نوزادان به دلیل تجمع رنگدانه‌های محلول در چربی (بیلی روبین) در پوست كه در مقادیر بالا و در شرایط مختلف برای نوزاد سمی است، بروز می كند گفت: زردی معمولا از سر و صورت شروع شده و با افزایش سطح بیلی روبین به سمت اندام‌ها انتشار می‌یابد.

مرزبان افزود: زردی چهره نشانه وجود پنج میلی‌گرم و زردی تا اواسط شكم نشانه 10 تا 15 میلی‌گرم و زردی اندام و كف دست و پا نشانه وجود 20 میلی گرم بیلی روبین در دسی‌لیتر خون است.

وی با اشاره به اینكه زردی نوزادان علت های مختلفی دارد،اظهار داشت:زردی فیزیولوژیك، زردی ناشی از شیر مادر از علل شایع زردی در نوزادان است.

فوق تخصص نوزادان مركز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان تصریح کرد:زردی فیزیولوژیك از روزهای دوم و سوم تولد نوزادان شروع شده و به حداكثر میزان خود می رسد و سپس بتدریج كاهش می‌یابد و در روز پنجم تا هفتم و پس از 10 تا 14 روز به حد طبیعی برمی‌گردد و تغذیه نوزاد بلافاصله پس از تولد سطح بیلی روبین را كاهش می‌دهد.

مرزبان، همچنین عوامل مستعدكننده زردی نوزاد را دیابت مادر، نژاد و نارس بودن نوزاد، عنوان كرد وخاطر نشان کرد: داروها، نوزاد مذكر، شیر مادر، تاخیر در دفع مدفوع نوزاد و سابقه زردی فیزیولوژیك در خواهر و برادر و كم وزن بودن از دلایل دیگر تسریع در زردی نوزادان است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.